Byggahus.se

Förhandsbesked klart - bygglovsstrul

1. P
    Medlem · 9 inlägg

pollenkornet

Medlem
    Hej gott folk!

Vad tror ni om följande scenario. Har under 2 års tid kämpat för att få köpa en tomt. Fick besked om att säljaren tänkte stycka av och att jag skulle få köpa. Lämnade in om förhandsbesked till byggnadsnämnden tillsammans med situationsplan som visar husets placering samt ett garage som förvisso ligger i prickat område, likaså den enda möjliga tillfartsvägen.

Tomten i övrigt är inom detaljplanen. Fick klart förhandsbesked där det också stod att sakägare ej behöver höras.

Fick idag besked om att byggnadsnämnden trots allt kommer att höra sakägare upp till 10 st i området med anledning av att vägen/garaget ligger i prickat område samt att trafiken kommer att öka på den väg som leder fram till min infartsväg.

Flera av grannarna kommer att två sina händer eftersom dom är helt emot byggnationen i sin helhet.

Så min fråga är väl egentligen hur pass mycket ett förhandsbesked är värt och om någon har tips om vart man kan vända sig för att få juridisk hjälp i ärendet eftersom vad jag förstår så om grannarna emtsätter sig bygget så går det vidare till länstyrelsen.

MVH
    Pollenkornet

2. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Re: Förhandsbesked klart - bygglovsstrul

Ett förhansbesked är väl bindande, så som jag förstått det, men som sagt ett bygglov från kommunen kan ju överklagas till Länsstyrelsen, Länsrätten, Kammarätten.....
    Kolla i forumet, finns mycket skrivet om just detta...

Lycka till !!

3. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Re: Förhandsbesked klart - bygglovsstrul

Som vanligt då det gäller bygglov är det bara att kolla i PBL kap 8. som sagts så står det i §34 att förhandbesked är bindande vid ansökan om bygglov inom 2 år (vilket SKALL uppges i förhandsbeskedet).

Om förhandbeskedet ändras har Ni rätt till ersättning (men behöver inte ha rätt till att bygga enligt förhandbeskedet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.