Byggahus.se

Förhållandet hustillverkare-byggare-besiktningsman

1. E
    Medlem · Skåne · 29 inlägg

exeln

Medlem
    Hej!

Har byggt färdigt vårt hus från hustillverkare i detta fall LB Hus. Hur ser ni som byggt hus på totalentreprenad förhållandet mellan hustillverkare-byggare-besiktningsman?
    Uppfattningen är det råder någon form av symbios mellan de tre aktörerna och att du är ganska utlämnad som kund. Detta gäller alltifrån diskussioner kring fel, extra kostnader eller skälig byggtid.

Förväntningen från mig som kund var att LB Hus skulle vara måna om att jag fått det vi beställt. Att vara en någorlunda oberoende part mellan bryggaren och kund.

Samma sak gäller besiktningsman där LB Hus projektledare blev helt stirrig så fort man nämnde att vi skulle utse egen besiktningsman(då står vi som kund för kostnaden). Vi valde ändå att ta utsedd besiktningsman från GARBO. Här var det dock inte på tal om någon oberoende besiktningsman.

Vad är era erfarenheter gällande upplägget för totalentreprenad för småhus?

2. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 399 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Byggde Myresjöhus för 12år sedan. Det var samma upplägg som för dig och de blev lika sura och stirriga när jag förklarade att deras besiktningsman inte alls var oberoende då han betalades av Garbo och Garbo var både ägda och betalades av Myresjöhus. Nu äger inte Myresjöhus Garbo längre men det är alltjämt den som betalar som är uppdragsgivare och den som besiktningsman skall vara part för.

Skall det gå helt korrekt till skall de hellre dra av typ 20k i entreprenaden för att täcka betala den besiktningsman som du anlitar och betalar. Teoretisk går det att lösa på annat sätt ekonomiskt men det skall alltid vara byggherren som är uppdragsgivare åt besiktningsman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.