40 741 läst · 177 svar
41k läst
177 svar
Förhålla sig till nygammal granne?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Japp, och det löser man med extremt aggressiva och högväxande växter som helst skuggar hela grannens tomt. Då fungerar det ypperligt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det där kommer aldrig att ske. Grannen kan idag tom. vara ganska vettig, men kommer ändå aldrig att be om ursäkt för det han gjorde i sin ungdom.Magnus Filip skrev:
Han tycker säkert fortfarande att din äldre släkting gjorde fel som anmälde deras svartbygge, sedan kanske han inser att han överreagerade när han var ung. Men grundfelet ligger enligt honom säkert fortfarande på er sida.
För att det kan var det bästa sättet att få en i alla fall dräglig framtid. Ibland kan det vara bättre att försöka få "det bra" än att försöka "få rätt". Speciellt om det senare är utsiktslöst.Cancerman_777 skrev:
Är du helt säker på det? Du skriver bland annat om "omoraliska aktiviteter" som inte ens var brottsliga i Sverige för 40.år sedan och fortfarande inte är det överallt.Cancerman_777 skrev:
Jag är nog minst lika nyfiken på din bransch som till absolut övervägande del enbart verkar attrahera perfekta "änglar".
Magnus Filip skrev:Vi är delägare i en fritidsbostad med några andra släktingar.
Granntomten har också en fritidsbostad. Det var rätt trevligt folk där och vi en del umgicks förr. Men för 20 år sedan byggde de utan att säga något till någon helt plötsligt en liten stuga nära vår tomt som de saknade bygglov för dessutom.
Huvudägaren till vår fritidsbostad kontaktade då kommunen som bara kunde konstatera att det var ett svartbygge. Så de fick faktiskt behålla byggnaden, men slita ut isolering och fönster osv. På villkor att de bara använde byggnaden som en bod och det har de gjort sedan dess. De hade tänkt att det skulle vara en gäststuga från början. Huvudägaren till vår fritidsbostad ville inte att någon skulle bo i stugan för det låg alldeles för nära vår tomt. Rätt logiskt och vettigt.
Men vad som mer hände för 20 år sedan var att en av de yngre delägarna till den andra fritidsbostaden var så förbannad på oss för att vi anmält så personen vandaliserade vår fastighet lite. (finns bevis för någon såg det). Sedan beställde denne person massa saker på postorder till vår huvudägare. Så vår huvudägare fick ett helsike för att slippa betala som massor som inte var beställt. Vi vet det för vi kunde se det på handstilen.
Det blev ingen polisanmälan men vi konfronterade vandalen som givetvis nekade, Sedan dess är i princip kontakten bruten. Ingen från grannhuset har heller bett om ursäkt eller försökt att gottgöra något. Klart som korvspad att de är skyldiga.
Nu har vi inte varit i kontakt på 20 år förutom vissa saker om väg och något enstaka annat. Inget annat.
Vi är där mycket sedan 20 år men grannen är mycket sällan där. Så vi har knappt sett dom på 20 år. Skönt!
Den yngre vandalen har nu köpt hela fritidshuset eftersom huvudägaren är för gammal. Vandalen skall riva det och bygga en villa och flytta dit permanent med sin partner och något äldre barn.
Hur skall man göra? Det blir lite jobbigt för vi är där ofta och de kommer att vara där jämt. Vi kommer att stöta på dom en del.
Har knappt sett röken av dom på 20 år innan.
Gräv ett 50 cm djupt dike en meter in på din tomt. Återfyll med 50% hästgödsel och 50% kogödsel blandat med den uppgrävda jorden. Minst en 50l säck gödsel per meter. Plantera Thuja Brabant-plantor med 40cm mellanrum. På 4-5 år har ni en grön vägg. Sätt upp övervakningskameror. Finns att köpa billigt på wish. Du kan se live vad som händer med bra bild dygnet runt och det spelar in så du kan se i efterhand om grannen är inne på er tomt och har elakheter för sig. Tipset är väl att Undvik personen så mycket det är möjligt, hälsa och var artig men blanda aldrig in honom i några privata angelägenheter.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Jag har absolut noll intresse av att ha någon form av relation/kontakt med någon som TS granne.Alfredo skrev:
För att det kan var det bästa sättet att få en i alla fall dräglig framtid. Ibland kan det vara bättre att försöka få "det bra" än att försöka "få rätt". Speciellt om det senare är utsiktslöst.
Är du helt säker på det? Du skriver bland annat om "omoraliska aktiviteter" som inte ens var brottsliga i Sverige för 40.år sedan och fortfarande inte är det överallt.
Jag är nog minst lika nyfiken på din bransch som till absolut övervägande del enbart verkar attrahera perfekta "änglar".![]()
Du verkar missa en ganska viktig del av mitt resonemang; medvetet våldsamt agerande. Det är där skon klämmer. Alla kan göra fel, begå icke-våldsbrott, osv, men när det handlar om att medvetet gå in till grannen och förstöra dens egendom, medvetet lägga grenar på väg som kan orsaka trafikolycka, osv. Där finns det noll och ingen pardon. Skräpet skall straffas. Punkt.
Ja. Om grannen blivit en lam medelSvensson.Cancerman_777 skrev:
Om han istället förblivit en labil bärsärk, kan ditt råd vara det första steget i en eskalerande grannfejd.
Staffan
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Jag har två grannar (av tre) som jag har noll relation med. Jag vet inte ens hur de ser ut. De kan vara hur trevliga som helst, men jag har absolut inget behöv av att ha någon kontakt med dem. Det fungerar ypperligt. Nej, jag bor inte i villakvarter.Alfredo skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Hellre det än att böja sig fram och sära på "du-vet-vad" och få ännu en omgång.Staffan2000 skrev:
Kameror och växter. Händer något så är det farbror haffe som kontaktas.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg