2 754 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Förgrundat från fabrik, grunda igen
Hallå!
Vi har ett förgrundmålat hus från Movehome/Trivselhus. Hade en målare hos mig som efter att ha tittat på panelen inte kunde "garantera något" om han inte fick grunda om den.
Prisbilden blev ju en annan. Jag är inte så sugen att dansa efter detta råd. Samtidigt vill man ju att det inte ska uppstå några problem.
Borde inte grundningen från fabrik vara tillräcklig? Har grundfärgerna förändrats under de sista tio åren så pass att man slipper lägga på lika mycket som gamla rävar är vana med?
Vi har ett förgrundmålat hus från Movehome/Trivselhus. Hade en målare hos mig som efter att ha tittat på panelen inte kunde "garantera något" om han inte fick grunda om den.
Prisbilden blev ju en annan. Jag är inte så sugen att dansa efter detta råd. Samtidigt vill man ju att det inte ska uppstå några problem.
Borde inte grundningen från fabrik vara tillräcklig? Har grundfärgerna förändrats under de sista tio åren så pass att man slipper lägga på lika mycket som gamla rävar är vana med?
mexitegel
Allvetare
- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 981 inlägg
- 18 297 gillningar
- 1 011 bilder och filmer
Prata du med en annan målare, säger denne likadant så ska du ta ett snack med Trivselhus om att grundningen inte håller måttet så de gör om och gör rätt.
Samma trix kör en del färgaffärer, var med om det för några år sedan, och det slutade med att dom fick erkänna att grundningen var ok. Kolla med trivselhus vilken grundfärg dom använder.
Det beror lite på vilken toppfärg som ska användas, och vilken grundfärg som leverantören har använt. Även om många leverantörer idag samarbetar med riktiga färgföretag för att säkerställa funktionen och målningsbarheten på färdiggrundat virke så kan det ha blivit ett misstag i appliceringen.
Har man betalat för en grundning från fabrik så tycker i alla fall jag att den ska vara tillräcklig som underlag för färdigmålning, och det förutsätter ju att fabriken har lagt på en vettig grundfärg i rätt tjocklek.
Har man betalat för en grundning från fabrik så tycker i alla fall jag att den ska vara tillräcklig som underlag för färdigmålning, och det förutsätter ju att fabriken har lagt på en vettig grundfärg i rätt tjocklek.
Liknande trådar
-
Kan man ha grundolja från ett fabrikat och färg från ett annat?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur lika är fog och fog från olika fabrikat?
Badrum -
Terassmarkis från Högbergs Markisfabrik säljes
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Fasadspikning från fabrik, vad anser ni är rätt och fel, motivera gärna
Fasad -
Funkisblandare från Byggfabriken
Kök