Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förgiftar jag min familj? Vattenfråga

1. G
    Medlem · 11 inlägg

Granåla

Medlem
    Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.

vi har anlitat lokala firmor där rörmokaren har levererat sämst - trots goda referenser. Nyanställda klappskaft som blev släppta för tidigt. Inte helt irrelevant i min frågeställning:

vi borrade en brunn förra hösten. Om jag inte missminner mig ca 100 meter djup. Vi har, hela sommaren, sköljt och sköljt men fick ändå upp kopiösa mängder sand/silt. Något förhöjt ph samt något förhöjt järnvärde.

ett riktigt sanddunderfilter installerades, efter en jäkla resa, rörmokaren var färdig fredag kväll klockan 1900 - på vår inflyttningsdag för ungefär en månad sen.

vi var supernöjda förutom att vattnet luktar lite ruttet ägg/prutt från och till. Pratade med en polare som sa att det va är helt lugnt - han hade likadant. Rörmokaren fortsätter sin tvivelaktiga återkoppling och jag orkar inte ligga på om detta. Vi är lite slutkörda hela bunten.

nu till min verkliga fråga - är det farligt? Frågan uppkom efter att mina barn varit ganska sjuka sista 2 veckorna, min sambo från och till och jag fick riktigt hög feber igår kväll. Det är ganska ovanligt .Vi inväntar vattenprov.

nån som har nån kunskap i ämnet? Har googlat mig fram till att det är metangas alt svavelväte. Nu ligger jag vaken och svettas o jävlas.

/// Granåla

• Laddar…
  2. S
    Elektroniktokig · Östergötland · 903 inlägg

swirve

Elektroniktokig
    Luktar det prutt är det svavelväten! Löses genom en luftinjektor och att ha hydrofor, inte hydropress. Finns tex wellmate hydrofor som dessutom har ett stigarrör som extra tillbehör som luftar ur det illaluktande.
    Om du är orolig för vattenkvaliteten så köp flaskvatten till att dricka tills dess att ni fått resultat! Och jag utgår från att det är en riktig fullständig analys?! (alcontrol eller eurofins)

3. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 856 inlägg

tensiden

Husägare
    Vi vabbar för fjärde veckan och har kommunalt vatten, men förstår att du försöker se ett samband mellan erat vatten och att ni insjuknat.

Vår borrade brunn luktar också svavelväte, men den har använts för dricksvatten tidigare under många år utan problem. Som skrives får du lufta bort pruttdoften. Den är i regel inte farlig.

Har du en analys från tidigare när brunnen borrades?

4. EddieHansson
    Medlem · 891 inlägg
    Man behöver ta nya prover efter 6-12 månader efter borrandet eftersom annat vatten kan leta sig in när det första pumpas ur.

Just ruttet ägg är vanligt och lätt att åtgärda som nämnts tidigare. Men beställ ett fullt kem och organiskt/bakteriellt test och lägg upp resultatet här. Det finns firmor som kan hjälpa till med analys och relevanta filter. Det alltså inte rörmokaren som ska göra sånt.

Vi har använt https://www.jms-vattenrening.se/tjanster/ på förra huset, men det finns flera motsvarande firmor att välja mellan.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · 10 inlägg

Chai två

Medlem
    Av förhöjt järnvärde så kan vattnet definitivt smaka illa. Mina päron har egen brunn och så fort man druckit normalt vatten annanstans så känner man järnsmaken direkt. Lukt vet jag inte om jag någonsin känt på det.
    Resterande ämnen kan jag tyvärr inte svara på

• Laddar…
  6. Torbjärn
    Lösvirkesbyggare · 380 inlägg

Torbjärn

Lösvirkesbyggare
    Det finns filter för det mesta. Invänta vattenprovet och sen kan ni kolla med tex Renton de hjälpte mig bra efter vår analys. :love:

7. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 10 047 inlägg

pacman42

Medlem
    Svavelväten är inte farliga i de mängder som kan finnas i dricksvatten från en brunn. De luftas dessutom ut väldigt snabbt när man spolar i kranen.

8. G
    Medlem · Stockholm · 102 inlägg

gordell

Medlem
    Vi hade (och har fortfarande efter flera år) mycket silt/borrkax i vattnet. Ca 80 meter djupt hål som behövde spräckning för att de vatten. Vi har ett enkelt filter (lindad bomullsfilter) som tar hand om det mesta av siltet. Har vi ett stort uttag av vatten så kan vi fortfarande få grumligt vatten. Ofarligt dock. Vi kompletterar med flaskvatten till gäster när det händer.

Svavelväte hade vi också men en enkel luftinjektor för ca 1500-2000kr löste det. Svavelväte luktar långt innan det blir farliga mängder så du behöver inte vara orolig över det.

• Laddar…
  9. EddieHansson
    Medlem · 891 inlägg
    Ja, bommulsfilter och ev kolfilter räcker långt. Billigt och enkelt att hantera.

• Laddar…
  10. L
    Hobbysnickare · Blekinge · 65 inlägg

lindsmik

Hobbysnickare
    Hej
    Vi hade snarlika problem med borrad brunn vid vår sommarstuga. Vattnet luktade dock inte men innehöll stora mängder järn med resultat att vi bägge fick dåliga magar, inte katastrof men ändå.
    Vattnet hade dock godtagbar smak.
    På inrådan installerades ett kolfilter men det sattes igen rätt fort (rätt klen modell).
    När stugan sedan såldes så installerades en mycket större (dyrare) anläggning som löste problemet helt.
    Så tipset är nog att låta installera ett rejält kolfilter.

• Laddar…
  11. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 10 047 inlägg

pacman42

Medlem
    Kolfilter är bra för vissa saker, men det hjälper inte mot järn och mangan. Till detta använder man sandfilter som sedan backspolas med kaliumpermanganat. För att hantera surheten som kommer från svavel så har man ofta kalksten inblandat i sanden också.

När man har fått resultatet från vattenprovet så ser man vad som behöver åtgärdas. Då är det dags att köpa filter enligt vad som behövs. Det finns många erkänt bra filtertillverkare i Sverige.

12. G
    Medlem · 11 inlägg

Granåla

Medlem
    Hej alla och stort tack för ett flertal svar, känner att jag under nattens feberdimmor kanske var lite oklar/otydlig:

vi har tagit komplett vattenprov i sommar (ca 10 månader efter borrning och efter mkt spolning). Detta visade på något förhöjda järnvärden och något förhöjt ph. Detta åtgärdades med seriös filteranläggning från filterfirma (via rörmokaren förvisso men ändock). Sandfilter med backspolning. Detta skulle också hjälpa oss med silt/kax vilket det absolut gjort.

Pruttdoften finns alltså ändå kvar men jag förstår nu - tack vare seriösa och tydliga svar - att vi inte behöver oroa oss alltför mkt innan vattenprov kommer tillbaka (för andra gången alltså - efter installation av filteranläggning) och tilluft monteras. Dock kommer jag nu fylla dunkar tills det monteras. Heligt trött på pruttdoft och smak.

stort tack alla!

13. richardtenggren
    Ingen-gör · Norrlandet · 5 436 inlägg
    Du får ha i åtanke att RS-säsongen är igång också… som jag förstått så kom det igång senare än förra året med ändå långt tidigare än normalt som är efter årskiftet.

14. C
    Medlem · Malmö · 13 inlägg

citronskal

Medlem
    Vissa ämnen försvinner ju med luftning så var noga med hur du tar provet så att inte allt luftats bort innan det nått labbet. Ackrediterad analys är också viktigt.

15. MunchyMan
    Medlem · 1 inlägg

MunchyMan

Medlem
    Det mest sannolika är att ni har/haft Covid-19. Stämmer med symptomen också. Mycket hög smittspridning ända sedan sommaren och det är inte över. Bara politik från sossar med vänner. Det röjer runt ordentligt på skolor och arbetsplatser. Många familjer har haft det 2-3 gånger sedan summaren. Notera att det kan behövas 3-5 snabbtest med 12 timmars mellanrum innan man fårytslag iom de varianter som dominerar ny inte syns lika bra på snabbtest. Enda sätten att skydda sig är andningsskydd eller stanna hemma. Krya på er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.