Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förgävesbesök

1. K
    Jack of all trades · Västra Götalands län · 3 545 inlägg

Kjell_GPremiumikon: Hand

Jack of all trades
    Udda rubrik, och jag sökte igenom olika forum utan att hitta formuleringen. Ett brev från kommunen innehöll ordet, en avgift på 1500:- om de inte kunde genomföra sitt byte av vattenmätare på utsatt tid. Fick brevet ett par veckor innan, noterade tid och datum men missade att det var mitt ansvar att ventiler före och efter skulle gå att stänga. Dessa har aldrig använts på 15 år. Igår provade jag (bytet ska ske idag) och inkommande gick inte att stänga. Lyckades otroligt nog få hit en rörläggare som skulle hjälpa till, men som inte vågade stänga av vattnet ute i gatan då den ventilen kärvade. Nytt samtal, kommunal kille kommer ut och fixar, efter att först ifrågasatt varför röris inte tog i lite. Men om ventilen gått av där hade rörfirman fått stå för grävning och ventilbyte, vilket de såklart inte ville. Skulle kostat multum.
    Med vattnet avstängt gick ventilbytet smärtfritt och nu är det förhoppningsvis inte ”förgävesbesök” utan mätaren kan bytas på de 15-20 minuter det stod i utskicket.
    Om man räknar 3x1500:- så blir det en hyfsad timpeng för vattenverkets kille?
    Nån som kände till termen/straffavgiften tidigare?

• Laddar…
  2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 421 inlägg
    Förgävesbesök, är inte det bara ett finare ord för att luftbajsa?

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · 45 401 inlägg
    Jag googlade "förgävesbesök" och bland de 2700 träffarna så var tydliga kopplingar till kommunernas VA-avdelning i absolut majoritet (jag gick inte in efter länken på någon sökträff, utan drog slutsats var jag hamnat redan i träfflistan).
    2'a av träffar verkade vara sotningstjänst. Sen använde en del andra verksamheter termen ifråga, bl.a hemtjänst och färdtjänst kunde jag se en del av bland träffarna.

Men det verkar vara mest kommunernas VA-nämnder (det blev nog inte rätt, troligare tekniska kontoret eller likn) som är förtjusta i ordet "förgävesbesök".

• Laddar…
  4. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 2 054 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Alla VA-huvudmän har en taxa som de följer, den är antagen politiskt. I många fall så finns det där en avgift för bomkörningar vid ex. byte av vattenmätare eller som i ditt fall: stängning av servisventilen. Det är en fast avgift för avstängning oavsett hur lång tid det tar, det är inte helt ovanligt att servisventilen är överasfalterade och då kan det ta avsevärt mycket längre tid än vad det gjorde för dig. VA-huvudmannen har rätt att ta ut avgiften både för öppning och stängning av ventilen.

Gå in på VA-huvudmannens hemsida eller kommunens hemsida så ska du kunna hitta VA-taxan där.

5. K

Jack of all trades
    Tack för tips om sökning. Hittade detta om avgifter. Räknar med att det inte blir något extra (förutom rörfirman ventilbyte) då det är anläggningsägaren som påbjudit byte av mätare.

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 421 inlägg
    Ursäkta @Kjell_G men där är rätt kul om man anammar min tolkning av begreppet.

• Laddar…
  7. K

Jack of all trades
    Bättre än nutidens ”nödbajsa” som blivit synonymt med att läsa av flödet i mobilen. (Utan att avslöja var jag befinner mig just nu).

• Laddar…
  8. M
    Medlem · 258 inlägg
    är inte kommunen ansvarig för utrustning fram till vattenmätaren? Dvs även för den vänstra avstängningsventilen. Den högra sitter efter mätaren och är kundens ansvar. I så fall beror det ju på vilken som kärvar om avgift kan tas ut eller inte...

så har jag för mig att det var när vi bytte mätare. Men jag kanske minns fel.

Skönt att det löste sig i alla fall!

9. K

Jack of all trades
    Bytet gick utan problem. Mindre än tio minuter trodde frugan. Naturligtvis kom han i slutet av tidsfönstret, 11.30. Hans chef hade ringt på 7.50 och väckt henne för han trodde det var nåt akut. Trots att jag bett honom ringa min mobil. Kommunikationen på det stället verkar sådär. De delar mejlkorgen och någon hade öppnat och struntat i det, så det var först vid andra påminnelsen från kontaktcentret som han fick för sig att göra nåt. Ringa på mobilen kunde han tydligen inte. Om 15-20 år när mataren ska bytas för att brevduvan ska kunna komma åt den, ja, då är ventilerna regelbundet motionerade

10. K

Jack of all trades
    Tack. Här har de en annan uppfattning. Och om det inte finns konsol måste man tydligen fixa det innan.

11. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 2 054 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Enligt taxan kan VA-huvudmannen även debitera dig för vatten avstängningen.

Kommunens ansvar slutar vid kopplingspunkten. I normalfallet är den 0.5m från tomtgränsen, om kommunens huvudledningen ligger inne på fastigheten är det istället 0.5m från huvudledningen. Något som är värt att notera är att det är inte säkert att servisventilen sitter vid kopplingspunkten.

Ventilerna och konsolen för vattenmätaren är fastighetsägarens ansvar, det är int helt fel att kontrollera att de fungerar samtidigt som man ställer om klockan, kontrollerar brandvarnaren och vänder upp och ner på brandsläckaren två gånger om året.

12. M
    Medlem · 258 inlägg
    Ja där ser man. Så var det jag som kom ihåg fel.

vi fick kommunalt vatten för 6-7 år sedan. Då bytte vi ledningen hela vägen in och fick en ny vattenmätare insatt. Gick väldigt smidigt eftersom konsolen ju var helt ny

13. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 14 474 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Här är lösningen att ringa VA-enheten och ställa in besöket så slipper de åka ut förgäves och fastighetsägaren slipper avgiften.

Det lyckades jag göra när de ville byta till digital mätare och klagade på att mätarkonsolen inte föll dem i smaken. Så efter att ha svalt stoltheten och övergett idén att bli rättshaverist och överklaga frågan i resten av mitt liv så bytte jag konsolen. Jag kompenserade dock genom att ålägga kommunen att byta servisventilen till fastigheten först, vilket de faktiskt gjorde.

Men jag har inte hört av dem sen dess. Troligen hamnade jag sist i kön för mätarbyte i kommunen. Kanske kom pandemin emellan eller det faktum att 10% av alla servisventiler i kommunen är trasiga? Det blir ett dyrt administrativt initiativ det här med nya vattenmätare. Men det hamnar ju bara på VA-taxan som vanligt. Där råder sedan många år hyperinflation.

14. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 092 inlägg
    Glöm inte vrida på alla ballofixer samtidigt.

• Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.