Byggahus.se

Företagsupplysning?

1. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem
    Hej

Vart vänder jag mig om jag vill ha upplysning om ett entreprenörsföretag, ett handelsbolag?

Jag misstänker att ett företag som vi har fått arbete utfört av, men ännu ej slutbetalat och ej heller fått alla fel åtgärdade, samt ej heller fått alla intyg ifrån, håller på att byta företagsnamn eller kanske rent av håller på att avvecklas.

Hur kan jag kolla detta? Vad kan det innebära för oss med kvitton, garantier på arbete m m om företaget inte finns om något halvår/år?
    Något vi bör tänka på? Bör vi se till att få det nya företagsnamnet skrivet på slutnotan där de hänvisar till det tidigare bolaget? (om det nu skulle vara så).

Någon som varit med om företag som lagts ner eller bytt skepnad mitt i ett pågående husbygge?

Tacksam för svar på den röriga frågan.

???

2. S
    Medlem · 162 inlägg

Svedalahem

Medlem

Re: Företagsupplysning?

Om de byter namn så kvarstår deras organisationsnummer. Om de är på obestånd så kan Kronofogden upplysa om det finns fodringar på företaget. Tidningen Justitia är också en bra källa att hämta information ifrån. Länsstyrelsen kan ha uppgifter om Handelsbolag (minns ej om detta gäller fortfarande).

https://snr3.bolagsverket.se/snrgate/default.jsp kan du söka efter massor med uppgifter. Det kostar pengar - om du inte bara söker efter basala uppgifter såsom organisationsnummer.

3. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Re: Företagsupplysning?

Det där har jag också undrat över men inte fått något bra svar. Det företag som byggde om/till vårt hus är på väg i konken så vad händer då med alla åtgärder som kanske kommer fram i garantibesiktningen om två år? Vårt företag hade åtminstone en försäkring men vår advokat trodde att den inte gällde om företaget gick i konken. För mig låter det konstigt; antar att en massa nissar med tvivelaktig vandel i sådan fall skulle starta bolag och utnyttja en överhettad marknad och fuskbygga till höga priser och sedan sätta företaget i konkurs för att slippa ta konsekvenserna av fusket! Om att kolla företag se denna tråd http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1121780353.

4. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.