Jag tillsammans med min sambo äger en gård med 4 ha utarrenderad jordbruksmark och 11 ha skog.

En sån där sak som stått på min att-göra-lista lite för länge nu är att starta ett företag med F-skatt för att hantera inkomsten för arrendet och inom kort även skogen (blir troligen en föryngringsavverkning senare i år). Men det jag hela tiden fastnar på är val av företagsform; med aktiebolag är det lättare att hålla isår det från privatekonomin, men enskild firma är det kanske totalt sett enklare? Skattemässigt uppfattar jag det som lönsammare med aktiebolag (20% skatt på utdelningen upp till gränsbeloppet som vi borde ligga långt under, istället för över 30% plus arbetsgivaravgifter), stämmer det?

Aktiekapital är inte något större problem. Bokföring är jag inte heller så rädd för (varit kassör i en ideell förening några år, så är bara de företags-specifika bitarna jag behöver lära mig).

Del av mina funderingar handlar också om hur man hanterar arrendet, eftersom vi ju äger fastigheten privat. Är det så enkelt att vi skriver papper med oss själva att arrendera ut marken till företaget gratis, som i sin tur arrenderar ut det mot betalning till vår arrendator? Eller måste vi båda starta varsin enskild firma för arrendet?

Jag tycker att detta inte borde vara så ovanligt (två personer som äger en fastighet som arrenderas ut), finns det någon här med liknande? Hur har ni gjort, och är ni nöjda med ert upplägg?

Andra relaterade fundering ifall någon här råkar ha bra svar på dem:
* Har någon tips på bokföringsprogram som passar bra för sådan här verksamhet? Har tidigare erfarenhet av Fortnox och kom väl överens med det, men är också nyfiken på Dooer (gratis) och Bokio (på pappret billigare än Fortnox för samma funktioner och ett (något begränsat men troligen tillräckligt) företagskonto ingår).
* Finns det några tumregler om vad på gården som man kan göra via företaget och vad man måste hålla privat? Måla om ladan? Grusa infarten?

Tveksamt om det är lämpligt att skapa aktiebolag för denna verksamhet. Det är i princip omöjligt att föra över en jord och skogsfastighet till ett aktiebolag. Du får då istället låta aktiebolaget arrendera jordbruksmarken av er och sedan låta aktiebolaget arrendera ut jorden till arrendatorn. När det gäller skogsmarken är det bästa att driva i enskild firma. Du kan avsätta inkomster från skogen i ett skogskonto och sedan använda pengarna senare för skogliga åtgärder som plantering. underhåll av ekonomibyggnader,vägar diken mm. Skogskonton är endast till för privatpersoner ej bolag.
Det enda som skulle vara bra med ett aktiebolag för jordbruksmarken är att bolaget skulle driva andra lönsamma verksamheter som genererade vinster som kunde investeras på gården.
Men den jordbruksareal det gäller ar alldeles för liten för att driva i bolagsform

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Om det drivs som jordbruksfastighet har Du förutom tidigare nämnda förmånliga skogskonto troligen möjlighet till räntefördelning. Vilket gör att hela eller delar av vinst från avverkning beskattas liknande som inkomst av kapital ( om jag kommer ihåg rätt)
Målar Du om eller reparerar hus som är en del av näringsverksamheten ( t.ex. lada) så får Du dra av det.

C
02JanDal 02JanDal skrev:
En sån där sak som stått på min att-göra-lista lite för länge nu är att starta ett företag med F-skatt för att hantera inkomsten för arrendet och inom kort även skogen
F-skatt behöver du bara om du skall sälja tjänster. Dvs. inkomst från arrende och avverkning kräver ingen F-skatt. Och enskild näringsverksamhet bedriver du redan i och med att du är delägare i en lantbruksfastighet.
Instämmer med @Johan på hästkullen att det låter som att ett aktiebolag för driften inte på långa vägar är motiverat, utan redovisa det i den enskilda näringsverksamheten.

Lantbruk är tyvärr fullt av knepiga gränsdragningsfrågor mellan privat och näringsverksamhet. Men grundregeln är att allt som rör bostadshuset och dess tomt är privat.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
I praktiken har du en enskild firma från dagen du köper din jordbruksfastighet.

Björn Lundéns bok om Jord- och skogsbruk är en bra början för att orientera sig om reglerna kring ekonomin i lantbruksfastigheter. Några år sedan jag använde den, men utgår ifrån att nya versionerna fyller samma funktion. Tyckte bl.a. reglerna för hur man drar gränsen mellan boende rep. verksamhet förklarades bra och det är grundläggande för allt annat att förstå eftersom det drar gränsen mellan vad som sköts i din privata ekonomi resp. bokförs i firman. Det viktiga är att vara tydlig med var gränsen är, kunna stå för hur den är dragen och motivera det, samt göra det på ett sätt som håller långsiktigt för att inte behöva fippla fram och tillbaka med ändringar.

Kommentar om utdelning i AB: Du behöver först ha en vinst i bolaget och sen betala bolagsskatt om 20.6% av vinsten innan den kan delas ut. Det är alltså inte så stor skattemässig skillnad på lön och utdelning (i plånboken) som man kan tro.

Om du inte betalar ut några löner i ditt AB så kan du få ut ca 150 ksek i utdelning efter kapitalskatt (2022) och behöver då ha en vinst i bolaget på ca 236 ksek före bolagsskatt (236x0,794x0,8=150). Vid lönebaserad utdelning kan du ta ut mer.

Bokföringsprogram; jag använder Speedledger och är nöjd, men Fortnox är troligen lika bra. Dooer behöver lite mer handpåläggning för att funka.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Behöver man bokföringsprogram ?
Jag vet många som kör med kvitton i skokartong och summerar vid deklarationen, kanske inte att rekommendera .
Jag använder ett excel blad men då har jag max 40 poster ett ” jobbigt” år.
Vad skattmasen kommer att tycka vid revision vet jag inte, men tänker att dom kommer gilla mej mycket bättre än skokartongsmänniskorna :cool:

A
Z Zsam skrev:
Jag vet många som kör med kvitton i skokartong och summerar vid deklarationen, kanske inte att rekommendera .
Jag använder ett excel blad men då har jag max 40 poster ett ” jobbigt” år.
Vad skattmasen kommer att tycka vid revision vet jag inte, men tänker att dom kommer gilla mej mycket bättre än skokartongsmänniskorna :cool:
Nä man behöver inte ha något program.
lej en revisor som sköter deklaration och bokslut..
samt går igenom allt från skattekonton till driftkostnader... mm

C
Z Zsam skrev:
Handlar det bara om en handfull affärshändelser räcker det faktisk att spara alla verifikationer i ordnad form inför bokslut för att uppfylla bokföringsplikten i enskild näringsverksamhet. Just skokartong eller ica-kasse är väl inte att rekommendera även om det är det man brukar skoja om.

M Mag1c skrev:
Det är alltså inte så stor skattemässig skillnad på lön och utdelning (i plånboken) som man kan tro.
Dessutom ger inte utdelning någon pensionsavsättning eller grund för t.ex. sjukpenning.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Handlar det bara om en handfull affärshändelser räcker det faktisk att spara alla verifikationer i ordnad form inför bokslut för att uppfylla bokföringsplikten i enskild näringsverksamhet. Just skokartong eller ica-kasse är väl inte att rekommendera även om det är det man brukar skoja om.
Jag sätter in i pärm efter datum..
Sedan så ordnar revisorn i ordning allt inför momsredovisningen varje kvartal.. Så när deklaration skall ske så är allt på plats och ordning finns.. (y)

• Gilla
Johan på hästkullen och 1 till
  • Laddar…
Som vanligt många och bra svar här!

Konsensus så långt verkar ju ligga på enskild firma. Måste vi då ha en varsin (eftersom den enskilda firman ju är "personbunden") eller går det att en av oss lägger över sin rätt att arrendera ut etc. på den andre? Påverkar det att vi i dagsläget "bara" är ogifta sambos, och blir det någon ändring vid giftemål?

Skogskonto är en bra poäng, tänkte först att man kunde få liknande effekt av att använda periodiseringsfonder i ett bolag, men det är ju för högst 25% av överskottet.

C cpalm skrev:
F-skatt behöver du bara om du skall sälja tjänster. Dvs. inkomst från arrende och avverkning kräver ingen F-skatt. Och enskild näringsverksamhet bedriver du redan i och med att du är delägare i en lantbruksfastighet.
Ah, hade fått för mig att det krävdes för att ta ut vinst som lön?

@Räknenisse Tack för boktipset, beställde den direkt!

@Mag1c bra påminnelse om bolagsskatten, den hade jag missat. Sen är väl tanken också att i så stor mån som möjligt "återinvestera" pengarna snarare än att ta ut dem som lön eller utdelning. @cpalm's kommentar om pension- och sjukpenning är också bra, dock så är ju detta utöver våra vanliga jobb jämfört med vilket avsättningarna från detta bara skulle bli en droppe i havet.

Gällande extern revisor så är det något jag vill undvika, det är nog lite för lite pengar för att vara värt det (och som nämnt har jag tidigare relevant erfarenhet och inget emot att lära mig).

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Jag har tidigare haft företag inriktat på markanläggning, bygg. En av mina bästa kunder hade en mindre jordbruksfastighet där det bedrevs hästuppfödning. Upplägget var att han ägde själv fastigheten. Driften drevs i ett mycket lönsamt aktiebolag där hästuppfödningen var en sidogren i bolaget. Därigenom kunde stora investeringar på gården betalas genom bolaget och därigenom göra direktavskrivningar. Detta upplägg kräver att det bolag som arrenderarade gården har stora överkott att investera

C
02JanDal 02JanDal skrev:
Ah, hade fått för mig att det krävdes för att ta ut vinst som lön?
Nä, i enskild näringsverksamhet tar man som "ägare" inte ut lön som man gör i t.ex. ett aktiebolag. Företagets pengar är i varje stund dina pengar och vice versa. Men brukar säga att företaget och privatpersonen delar plånbok. Om du får betalt från en kund så kan du göra vad du vill för pengarna. Den vinst som blir kvar efter bokslutet räknas som inkomst och beskattas som inkomst av näringsverksamhet var sig du vill eller inte (så det blir ju svettigt om du satt sprätt på pengarna och inte sparat något till skatteinbetalningen).

F-skattebeviset är "bara" ett bevis på att du själv sköter inbetalningen av skatt och sociala avgifter. Om någon anlitar dig och du inte är godkänd för F-skatt är uppdragsgivaren skyldig att dra skatt och sociala på ersättningen till dig, precis som om du vore anställd av denne.

Någon firma behöver du inte heller ha. En firma är bara ett registrerat namn på verksamheten. Om man inte har någon firma använder man bara sitt eget namn på fakturor m.m.

Kort sagt, du behöver inte göra någonting annat än att hålla dig till regelverket. I och med att du är delägare i en näringsfastighet kräver skatteverket redan att du fyller i NE-bilagan till deklarationen, så det är "bara" att deklarera verksamheten där.

Redigerat:
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
B
02JanDal 02JanDal skrev:
Konsensus så långt verkar ju ligga på enskild firma. Måste vi då ha en varsin (eftersom den enskilda firman ju är "personbunden") eller går det att en av oss lägger över sin rätt att arrendera ut etc. på den andre? Påverkar det att vi i dagsläget "bara" är ogifta sambos, och blir det någon ändring vid giftemål?
Ja, har en gift person enskild firma kan han/hon ge sin make/maka del av resultatet i enskilda firman. Båda lämnar då näringsbilaga till deklarationen, trots att det bara finns en enskild firma. En gift person kan inte vara anställd och få lön i sin makes enskilda firma. En sambo kan vara anställd i sambons enskilda firma, och få lön på konventionellt sätt som vilken anställd som helst.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
B Blazermannen skrev:
Ja, har en gift person enskild firma kan han/hon ge sin make/maka del av resultatet i enskilda firman.
Bedriver man verksamheten gemensamt (t.ex. när man är flera delägare i en näringsfastighet) väljer man själv hur fördelningen görs mellan delägarna. Det räcker även med att låta en av parterna fylla i den kompletta NE-bilagan och de andra parterna kryssar i att deklarationen lämnas av personnummer X och behöver då bara fylla i sin andel av slutresultatet och lite kontrollfrågor. Likaså kan man ha gemensam bokföring för verksamheten.

Slutligen kan man registrera ett s.k. enkelt bolag för verksamheten. Enda praktiska fördelen med det är dock att man kan lämna gemensam momsdeklaration och få ett gemensamt skattekonto för momsen.

• Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.