Byggahus.se

Företaget Bra Hus!!

1. G
    Medlem · Stockholm · 1 inlägg

Goldie71

Medlem
    Hej

Vi har tittat lite på en hus modell från företaget Bra Hus.

Undrar om någon här har byggt något hus från detta företag eller vet något om dom.

Vi bor i Stockholmsområdet och vill veta lite mer om företaget och vill veta både det som är bra och dåligt.

Jätte tacksam om någon här vet och kan dela med sig :)

2. F
    Medlem · Borlänge · 379 inlägg

F_man

Medlem
    Hej hej

Vi är precis klara med vårt hus från Brahus. Tidigare svarat på någon tråd om det.

Husbyggandet (Eller snarare väggbyggandet eftersom det är segment på 1-10m, med standardlängd på 8m) är dom väldigt bra på. Bra standard och bra hantverk. Man får hälsa på i fabriken i Furudal (långt inne i skogarna utanför Rättvik) och själv se sina segment byggas om man vill.

Jag tycker att säljorganisationen fungerat mycket bra (Borlängekontoret), likaså deras hantering av problem och reklamationer, problemen vi haft har mest orsakats av underleverantörer.
    Likaså får man obegränsad tid med deras arkitekt och det är inte några problem eller kostnader om man vill ändra om i husmodeller, eller blanda två olika modeller som vi gjorde.

En tydlig nackdel med Brahus är att dom inte gör alla konstruktionsritningar själva. Dom lämnar ut VA, el och ventilation till externa konsulter (tidigare ÅF, nu vet jag ej). Dom har heller ingen tydlig samordnare för alla ritningar, vilket lett till en del missar i husbygget (har bekanta som råkat ut för detta också).
    T.ex. missades att en avloppsbrunn behövdes vid ventilationsaggregat, eller att ventilationsritningarna inte anpassats efter det aggregat som skall användas.
    Likaså tyckte våra snickare att ritningarna inte hade de måttangivelser dom tyckte behövdes.

Sammanfattat är jag nöjd med Brahus. Mycket hus för pengarna, bra kvalitét och standard.

Man skall dock vara helt på det klara med att det är delad entrepenad d.v.s. du själv eller någon du anlitar är byggherre.
    Vi fick rekommendationer om vilka entrepenörer vi kunde anlita som var vana med Brahus, men man kontrakterar entrepenörerna själv.

3. N
    Medlem · Uppsala · 4 inlägg

nisse31

Medlem
    Vi byggde förra året och är jättemissnöjda. Till en början bra bemötta men så fort problem uppstår så finns ingen vilja att kommunicera o lösa problem. Säljagenten gick i konkurs o helt plötsligt tog brahus inget ansvar. Jag kan skriva hur mycket som helst men kan bara varna andra för detta företag.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 2 643 inlägg

RoBo

Medlem
    Vet flera som råkat ut för detta. Antagligen samma agent. Och Brahus ställer inte upp alls.

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 611 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
  6. N
    Medlem · Uppsala · 4 inlägg

nisse31

Medlem
    https://www.byggahus.se/forum/threads/bra-hus-i-furudal.243701/#post-2932326

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.