Byggahus.se

"Företaget borde ha grävt tills de stötte på berg"

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 358 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    • Laddar…
  2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 172 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Nu har det väl ändå slagit slint fullständigt hos ARN? Förutom att deras förslag högst sannolikt är helt ogenomförbart och ormligt, så innebär det ju också att det ändå kommer bli bakfall eftersom huset sjunker i förhållande till avloppet....

Tänkte inte på det - eller hur var det han sa...

• Laddar…
  3. Stringfellow Hawke
    Medlem · Stockholm · 1 288 inlägg

Stringfellow Hawke

Medlem
    Haha, vilket skämt, skapligt dyrt avlopp det hade blivit...

• Laddar…
  4. K
    Medlem · Västra götaland · 322 inlägg

Kaboff

Medlem
    Får väll påla :rofl:

5. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Nu förutsätter du att huset inte är pålat och det vet vi ju inte.
    Men är huset inte pålat så är det helt rätt tänkt.

En sak är märklig i artikeln:
    "Nämnden finner därför att den dränering som företaget utförde 2007 inte var fackmässigt utförd ..."
    Dränering?

Men det verkar ju som om ARN:s beslut är helt uppåt väggarna. Om det är 100 meter ner till berg, ska man gräva ända dit då?
    Eller menar dom att man ska påla för avloppet?
    För det första så förutsätter ju det att kåken är pålad och för det andra blir det ju som Stringfellow säger ett orimligt dyrt avlopp.

Finns det någon länk till ARN och beslutet? Jag skulle vilja fördjupa mig i det där. Vill veta mer om vad det är för typ av lera etc.

6. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
  7. Campar
    Medlem · Stockholm · 541 inlägg

Campar

Medlem
    Fast kommunens avlopp, alltså det som det antagligen ska kopplas till, borde ju ha ett visst djup...
    Man kan ju inte gärna gräva djupare än så....

8. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Det är helt rätt att servisen ligger på ett visst djup men ARN menar att man ska gräva till berg och sen fylla upp med packat bergkross till det djupet som servisen har, plus det som behövs för fallet.

9. Campar
    Medlem · Stockholm · 541 inlägg

Campar

Medlem
    Ja, det har du ju rätt i att dom menar! =) Miss från mig... Vilket som, kan ju i vissa fall vara rätt orimligt...

• Laddar…
  10. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 172 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jo, det är sant, jag förutsatte att huset inte är pålat.

Och appropå ARNs beslut där man skriver "dränering" så kan man ju tänka sig att man passade på att byta avloppsrören i samband med en dränering. Det är ju inte helt ovanligt. Skriviningen i artikeln kan också vara lösrykt ur sitt sammanhang - inte ovanligt tyvärr.

Du kan begära hela ärendet från ARN, de publicerar inte alla på sin webbplats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.