Jag och min yngsta syster har skött kontakten med ett företag som genomfört en takrenovering åt vår mellansyster. Hon har varit utbränd och haft lite svårt att ta tag i saker, därför har jag och min andra syster fixat det administrativa kring detta.

När hon skulle deklarera i år så fanns det inget ROT-avdrag upptaget i deklarationen. Jag hade inte tid att hjälpa henne då, så hon begärde uppskov med deklarationen.

Nu har jag varit i kontakt med såväl företaget som skatteverket. Och det verkar som att företaget angett fel syster som mottagare av ROT-avdraget. Den som äger fastigheten och den som ROT-avdraget är ställt till är inte samma person. Det står rätt i fakturan, men själva fakturan är ställd till min yngsta syster (vilket vi ville eftersom jag och min yngsta syster skulle stå för betalningen). Och företaget har virrat bort sig med detta i kontaken med Skatteverket.

OK, sådant går ju att rätta till. Men det här företaget har, när skatteverket inte betalar ut något ROT-avdrag till företaget, inte kontaktat oss över huvud taget. Tiden har gått och nu när jag ringer Skatteverket och påtalar detta fel, så menar de att det inte kan utgå något ROT-avdag. Detta skulle ha korrigerats senast den 31 januari 2025. Men företaget har alltså inte hört av sig till oss och vi har varit omedvetna om felet som företaget begått.

Kan företaget nu kräva oss på dessa pengar? De är ju uppenbart de som gjort fel, genom att uppge fel person i begäran till Skatteverket och framförallt inte kontaktat oss när de själva inte fått ersättning för ROT-avdraget från Skatteverket. Jag tycker det är märkligt att ett relativt stort företag inte känner till reglerna och att kunden riskerar att förlora pengar på dera slarv.

Det rör sig om 50 000 kr.

A
Ni har alltså begärt att få fakturan utställd på en annan person än den som ska ha avdraget och den som ska ha avdraget är inte den som har betalt fakturan?

Spontant har ni satt er i en svår sits. Det rimliga är att fastighetsägaren är beställaren och fakturamottagaren men att fakturan skickas eller mejlas till en annan adress (den rikare och friska systern). Vanligtvis står det i offert/avtal att beställaren är ansvarig för att rot går igenom. Man får ju en bekräftelse av SKV när någon anmält rot i ditt namn på Kivra.

Här har firman gjort fel och ni skulle kunna argumentera för att firman var medvetna om systerns utmattning, att ni inte hade full insyn och att de har brustit genom att anmäla någon annan person än fastighetsägaren. De vet ju att inte utomstående kan få rot. Därför ska inte ni stå för kostnaden. Mitt bästa tips är att försöka hitta en lösning där ni står 50 % var och ser de förlorade pengarna som läropengar.

Är det så att klagofristen att korrigera det endast varit känt för byggfirman och de har fått information om sista januari har de själva i huvudsak vållat sin egen situation och då hade jag inte betalat. Bestritt och tagit det till domstol utan ombud. Dock så blir det nog mellansystern som blir part (har inte knäckt på partsfrågan).

A
N Novisast skrev:
Spontant har ni satt er i en svår sits. Det rimliga är att fastighetsägaren är beställaren och fakturamottagaren men att fakturan skickas eller mejlas till en annan adress (den rikare och friska systern). Vanligtvis står det i offert/avtal att beställaren är ansvarig för att rot går igenom. Man får ju en bekräftelse av SKV när någon anmält rot i ditt namn på Kivra.
Just så
N Novisast skrev:
Här har firman gjort fel och ni skulle kunna argumentera för att firman var medvetna om systerns utmattning, att ni inte hade full insyn och att de har brustit genom att anmäla någon annan person än fastighetsägaren. De vet ju att inte utomstående kan få rot. Därför ska inte ni stå för kostnaden. Mitt bästa tips är att försöka hitta en lösning där ni står 50 % var och ser de förlorade pengarna som läropengar.
Firman kan rimligen inte ha koll på ägarförhållandena. Det är upp till beställaren att lämna korrekta uppgifter för avdraget.
N Novisast skrev:
Är det så att klagofristen att korrigera det endast varit känt för byggfirman och de har fått information om sista januari har de själva i huvudsak vållat sin egen situation och då hade jag inte betalat. Bestritt och tagit det till domstol utan ombud. Dock så blir det nog mellansystern som blir part (har inte knäckt på partsfrågan).
Den informationen finns tillgänglig för alla att läsa på skatteverkets hemsida, och det ligger ju främst i beställarens intresse att bevaka.

Sitt ner i båten och avvakta företagets nästa drag. Då får man väl titta på hur ett eventuellt anbud/avtal är utformat.

N
Men kan man begära rotavdrag för en annan person än den som fakturan är utställd på och som inte betalat för renoveringen?

Jag tror dessvärre att ni i syskonskaran är delaktiga i sjabblet :(

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Ett litet klargörande.På fakturan står rätt systers personnummer kopplat till fastighetsbeteckningen. Men själva leveransadressen på fakturan är ställd till min syster. Ett problem i detta sammanhang kan vara att en siffra är fel i personnumret. Här kunde vi syskon vara lite mer uppmärksamma på att detta var fel, men detta blev lite akut och vi syskon fick rycka in och fixa detta med kort varsel.

Dessutom var företaget mycket väl medveten om min systers dåliga hälsa och att vi andra syskon skulle stå för betalningen. Det har till och med mejlkorrespondens på.

Det stora misstaget från företaget är ju att inte säga till oss när Skatteverket avslår ROT-avdraget. Ett sådant företag måste ju vara medveten om att kunden (eller företaget) kan förlora ROT-avdraget om det blivit fel i de pappper som skicka sin till Skatteverket.

Hela systemet känns inte rättsäkert om ett ROT-avdrag ska hänga på om företagaren tar sig tid att kontakta kunden i tid. Vi hade ju ingen aning om att ROT-avdraget blivit avslaget från Skatteverket. Det var först när min syster fick deklarationen som hon uppmärksammade detta.

Det är ju dessutom i företagets intresse att få in pengarna från kunden om ett ROT-avdrag avslås. Men vi har inget hört på nästan 1,5 år. När jag ringde verkade de nästan lite yrvakna kring detta och hade ingen koll på vad jag pratade om . Det var först när de fått rotat i sina papper som de kunde konstatera att ROT-avdraget hade blivit avslaget och att de nu ville ha pengar.

Hade jag inte ringt kanske de hade glömt bort det hela.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.