Byggahus.se

Företag som ritar bygglovshandlingar av mina kladd

1. P
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Jag är i sluttampen att söka bygglov för min modell större utbyggnad om ca 80kvm.

Inga konstiga vinklar eller special men likväl tänkte jag leja bort själva renritningen och framställningen av kompletta bygglovshandlingar till någon professionell.

Googlar man så finner man en uppsjö av företag som erbjuder denna tjänsten.

Tänkte därför efterfråga här om någon kan tipsa om en firma som ni vet är seriös eller rent av har erfarenhet av.

Min utbyggnad är planstridig då några meter går ut på prickmark (20kvm), samt att jag ligger närmare tomtgräns mot kommunal skogsdunge än 4,5m.

Dock har inte det hindrat grannarna från att få bygga ut i varierande storlekar om 20-60kvm med upp till 20kvm på prickmark.

Dock är dem byggloven gamla (15-5år) och detaljplanen är från 1961.

Men likväl tänkte jag chansa, men kanske blir det några vändor med ändringar, så söker därför efter ett företag som man kan ha nära kontakt med.

Tack på för hand!

• Laddar…
  2. N
    Tillbyggare · Nivå 6
    Hej
    Generellt sett så reagerar de idag med kommentaren att dina grannar gjorde fel en gång i tiden och det säger inte att vi gör fel en gång till. Risken är stor att de ber dig att ändra måtten till det som gäller och då gör du det. Vem du skall välja? Alla utbildade arkitekter skall kunna göra jobbet tillfredställande. Sveriges arkitekter har arkitekter samlade på arkitekt.nu, arkitekter med utbildning. Något mer du undrar?