Byggahus.se

Företag påstår att det är mitt ansvar att de kopplat avloppet fel

1. C
    Medlem · 8 820 inlägg
    Aha, jag förstår. Nej, det såklart. Tyckte dock det framgick rätt tydligt att det var kreditfinansierat(?) Vilket jag förstås kan ha missuppfattat.

2. F
    Medlem · Västra götaland · 5 233 inlägg

fsn

Medlem
    Du menar alltså att dom har bilat upp ett stort hål i vardagsrummet nu? Kan man få en bild på det med? Mest bara för att det låter helt jävla osannolikt. Vad skall dom göra utifrån? Avloppet går ju till en avluftning som går i innervägg upp på taket.

Det enda som skulle funka utifrån är en pump på taket och en kvarn och slang nerkörd i avluftningen. På riktigt, vad skall dom göra utifrån?

• Laddar…
  3. Krille-72
    Medlem · 1 021 inlägg
    Hur visste du från början att arbetet var dåligt utfört? Det fanns bara text och inga bilder.
    Jag skrev att jag sticker ut hakan för att just sticka ut hakan. Det fanns bara en bild på en rördragning utanför badrummet i taket.
    Tre likvärdiga offerter betyder enligt mig inte att du vet vad det ska kosta. Däremot bör du reagera över att dom är så lika. Kanske fundera över ifall du fått dom från samma ställe. Alltså något företag som hjälper dig att få in offerter. Ta detta till er ni som läser. Jag vet inte om det är så i detta fall. Jag vet inte exakt vad som ingick i detta arbete. Men det jag vet är att 130_140” kr inkl moms för detta arbete ifall det mesta ingår förutom inredning är för billigt. Fortsätter att sticka ut hakan. Det är skillnad på entreprenörer som fuskar för att tjäna pengar och dom som utför arbete med dålig kunskap. Mycket tyder på att man försökt utföra ett korrekt arbete i detta fall men inte haft kunskapen. Att man nu försöker rätta till sina misstag trots att man fått betalt styrker min tanke.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 8 820 inlägg
    Man kan ju misstänka att de är ute efter att få fatt på röret till avluftningen för att koppla ihop det med avloppsstammen. En riktig stollelösning så klart. Eller så tänker de sig någon sorts mullvadsoperation för att kunna bygga om avloppet underifrån :oops:

Vidhåller att TS omedelbart borde få en oberoende sakkunnig på plats som kan avgöra vad som är rimligt och inte, och avbryta innan de förstört halva huset.

5. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 1 939 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Det står i trådstarten att man har kopplat hela badrummet på en avluftningsledning. Får man väl ändå säga är uppenbart ganska dåligt utfört? :)

• Laddar…
  6. Krille-72
    Medlem · 1 021 inlägg
    Kreditfinansierat? Kan man köpa badrum på kredit där kreditgivaren tar ansvar ifall något blir fel? Tipsa gärna ifall så är fallet.

7. Krille-72
    Medlem · 1 021 inlägg
    Nu var det väl inte riktigt det som fick dig att skriva att jag gjort bort mig?

8. F

fsn

Medlem
    Och varför skulle det röret hittas från utsidan? Röret går från avloppet inne i huset och upp på taket. Avluftningsröret finns inte utanför huset och är då inte heller möjliga att komma åt utifrån.

9. Krille-72
    Medlem · 1 021 inlägg
    Kanske är samma firma som byggt huset? Då kan faktiskt avluftningen finnas utanför...

• Laddar…
  10. F

fsn

Medlem
    Njaa, tre skapligt likvärdiga offerter tyder på att det är skapligt rätt. Man får väl ändå förutsätta att TS inte tagit in tre offerter från samma företag.

11. F

fsn

Medlem
    Ja, det skulle förklara de mesta. Man fick förvisso intrycket att det var ett äldre hus då det var järnrör till avluftningen.

• Laddar…
  12. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 1 939 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Det var inte jag som skrev att du gjorde bort dig. Men du har en lite lustig ton i dina inlägg. Jag reagerade bara på att du skrev att man inte kunde veta från början att arbetet var illa utfört.

13. Krille-72
    Medlem · 1 021 inlägg
    Kanske uttryckte mig otydligt. Idag låter man företag som Offerta, Servicefinder och allt vad dom heter göra jobbet åt en med att ta in priser. Oftast vänder man sig till EN och får in tex. 3 priser. Fungerar säkert hyfsat för konsumenten. MEN fundera och reagera ifall du får in 3 priser som ligger i spannet 130-140”. Det är alldeles för litet spann. Något är fel. Slå upp Gula Sidorna som inte finns och ring någon random firma för ytterligare en offert. DÅ har du gjort vad du har kunnat.

• Laddar…
  14. C
    Medlem · 8 820 inlägg
    Om jag tolkade TS ritning rätt så går röret till avluftningen upp inuti väggen, så jag tänker att de planerar att frilägga avluftningen utifrån där den viker upp i väggen. Vilket så klart låter som ett helt galet projekt, men nu spekulerar jag.

15. Krille-72
    Medlem · 1 021 inlägg
    Vi släpper detta så vi inte förstör tråden ifall du inte har något annat att tillägga?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.