Byggahus.se

Företag påstår att det är mitt ansvar att de kopplat avloppet fel

1. J
    Medlem · 1 600 inlägg
    Hmmm..... försöker förstå avloppsdragningen.....lyckas inte! Förstår ännu mindre hur dom ska åtgärda problemet från golvet i vardagsrummet?
    Däremot, läggningen av elslingan inte ok, olika c/c avstånd, vändningarna ligger väldigt nära varandra, slinga under vad jag misstänker wc, givarkabeln väldigt lång, avslutningen av kabeln i våtzon.
    Folien under klämring.

• Laddar…
  2. H
    Medlem · halland · 174 inlägg

Helmersson

Medlem
    Avluftningen måste ju kopplas in igen. Annars kommer ju inga avlopp i huset att funka...

3. Flöjten5
    Medlem · Dalarna · 551 inlägg

Flöjten5

Medlem
    • Laddar…
  4. Handyman 1
    Medlem · 2 012 inlägg
    Håller med när man ser bilderna! man hade absolut inte velat utföra den tänkta planen:oops: ser ju ut som att alla rör går till det stora vita?

5. Flöjten5

Flöjten5

Medlem
    Ja, alla rör går till avluftningen.

6. Flöjten5

Flöjten5

Medlem
  7. A
    Medlem · 791 inlägg
    Fyfan vilka klåpare, är det möjligen WeDo badrum (gamla nbj)

8. H
    Medlem · Kronoberg · 1 428 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Ser fortfarande inte hela bilden med hur anslutning till utgående avloppsstam ser ut.

Men som redan skrivits så är det en olycklig anslutning från WC till duschavlopp och handfat, finns en risk att det proppas upp fekalier etc i dessa rör med tanke på vinklar och det blir inte så roligt.

Finns det inte branchanvisningar på hur man gör sånt här, om aktuell installatör inte förstått riktigt hur det fungerar "av sig själv"?

• Laddar…
  9. Handyman 1
    Medlem · 2 012 inlägg
    hur göt dom igen golvet i badrummet?

10. C
    Medlem · 8 838 inlägg
    En sak är iallafall j-ligt säker, jag skulle aldrig i h-e låta dem dra igång och gräva upp vardagsrummet också!

Lås in dem i badrummet, släng in ett par korvar varje kväll sen kan de komma ut när det är fixat.

11. Needas
    Renoverare · Anderslöv · 758 inlägg

Needas

Renoverare
    När jag tittar på bilderna som visar okaklade väggar så finner man att man skruvat gipsskivorna med alldeles för få skruv!
    Har ju inte med avloppet att dock.

12. R
    Medlem · 27 inlägg
    Om jag hade varit du hade jag kontaktat mitt försäkringbolag för att rådgöra hur de ställer sig till den lösning som hantverkarna vill göra. Risken om de gör någon okonventionell lösning som visar sig bli helt tokig (kanske inte direkt men om 3, 5 år) och orsakar vattenskador etc så står du helt utan ersättning.

Även om det är sjukt drygt, så kanske bästa lösningen är att de gör om hela badrummet.

Där är mycket som inte ser helt hundra ut. Och då kan jag väldigt lite om regler om badrum etc. Men andra som vet mer tar upp saker tidigare.

Jag hade haft mardrömmar om jag var i din sits. Vill inte hamna där själv, men har 2 badrum att renovera samt takbyte nära förestående.

13. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 1 939 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Jag håller med om att det borgar för en mardröm att släppa in dem i vardagsrummet. Utöver allt nytt de kan ställa till med låter det helt hopplöst att få till en bra lösning på avloppet. Goodwill för att ett nytt golv ska bli lite bättre än befintligt känns som det minsta problemet.

Eftersom tråden ligger i juridikforumet, har de verkligen rätt att åtgärda med sina föreslagna ingrepp enligt konsumenttjänstlagen eller kan man kräva att de håller sig i badrummet?

14. H
    Medlem · Kronoberg · 1 428 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Förresten: guld värt att du har tagit bilder på installationen under arbetets gång! Detta är verkligen något alla ska tänka på när det gäller litet större arbeten man lejer ut.

15. Flöjten5

Flöjten5

Medlem
    Hittade inte bild på det, men dom har satt skivor utanpå gipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.