Byggahus.se

Företag påstår att det är mitt ansvar att de kopplat avloppet fel

1. D
    Medlem · stockholm · 3 508 inlägg

Derbyboy

Medlem
    Haha, jag tänkte samma sak. Kan inte vara forumets klurigaste kille.

2. Krille-72
    Medlem · 957 inlägg
    Du har antagligen rätt. Även fast jag skulle få reda på vad dom har betalat så skulle jag få svårt att avgöra om mina misstankar stämmer. Men en liten ledtråd skulle jag få för att kunna avgöra ifall mina misstankar stämmer. Men självklart kan det också vara så att det är någon stackare som blivit totalt grundlurad. Men det skulle absolut vara intressant att se lite bilder och veta hur offerten ser ut.
    Men det finns många ledtrådar i tråden som troligen talar om att det antagligen inte är världens bästa entreprenör som utfört arbetet. Sen kan man fundera på varför en privatperson föreslår att en entreprenör ska hälla en spann vatten i avloppsröret för att se så det blivit rätt kopplat. Hur man lyckas koppla in sig på en avluftning som går uppåt övergår mitt förstånd.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · stockholm · 3 508 inlägg

Derbyboy

Medlem
    Ledtrådar....Det står väl i klartext att entreprenören är en klantskalle av rang.

• Laddar…
  4. Krille-72
    Medlem · 957 inlägg
    Absolut så. Inte direkt att jag har försökt att påstå något annat med ett enda ord. Men hur illa är det? Hur ser det ut inne i badrummet? Hur kommer det sig att man går med på att öppna upp vardagsrumsgolvet för att koppla om avloppsrör som blivit fel? Jag blir nyfiken på att se bilder, veta hur beställningen ser ut och veta vad man har betalat ca. Det finns ofta ett samband mellan pengar och utförande. Därav mitt påstående. ”Man får vad man betalt för”. Sen är det inte alltid så. Och då har jag fel i detta fall.

5. Handyman 1
    Medlem · 1 999 inlägg
    Det är förstås betydligt billigare att byta ett vardagsrumsgolv än att riva ut och göra om ett helt badrum(matta eller kakel).

• Laddar…
  6. F
    Medlem · Västra götaland · 5 212 inlägg

fsn

Medlem
    Ja, det är jävligt klumpigt. Men det kan fortfarande vara så att dom tagit jävligt bra betalt för det.

7. Flöjten5
    Medlem · Dalarna · 551 inlägg

Flöjten5

Medlem
    Tog in 3 offerter. Alla låg kring 130 - 140. Exkl inredning.

8. H
    Medlem · Kronoberg · 1 425 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Kan någon förklara vad det litet längre röret med röda hatten uppe till höger i bild har för funktion?

Är det ett rör som på något sätt har en funktion i badrummet, om inte varför är det draget där?

9. Flöjten5

Flöjten5

Medlem
    Tvättmaskin

10. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 1 939 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Avloppet ser ju lite high chaparal ut. 90-gradiga övergångar från stående till liggande är exempelvis inte okej. Det enda rör jag ser som går ut från rummet är det vita feta, är det avluftningen eller ser man inte allt? Y-grenen ovan ser ju ut att skicka vattnet åt andra hållet.

Man borde inte se något tätskikt under klämringen i golvbrunnen... Tveksamt om det har betydelse i realiteten men det är inte skuret enligt monteringsanvisningen i alla fall.

• Laddar…
  11. L
    Husägare · Stockholm · 513 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Spännande att lösa det där från v-rummet.
    Lider med er :sweat:

12. F
    Medlem · Västra götaland · 5 212 inlägg

fsn

Medlem
    Det beror väl på, det förutsätter att man verkligen hittar rören och att man på ett fullgott sätt lyckas lösa problemet.

Baserat på TS bilder ovan men propplösaren nerkörd i duschen och hinkarna med bajsvatten så antar jag att det är duschavloppet (och kanske alla andra avlopp med??) som är kopplade till avluftningen?

Jag skulle vilja se det schematiskt uppritat hur fan det är tänkt att lösas från ett uppbilat hål i vardagsrummet och en omkoppling där. För jag tror faktiskt inte att detta är en fullgod lösning.

Vad är det dom skall göra? Förväntar dom sig att avlopp och avluftning ligger parallellt med varandra där dom bilar i vardagsrumsgolvet och så tänkte dom bara kapa dom och växla plats på dom eller vad är tänkt?

1. Avloppet har fall från badrummet, avluftningen som jag minns att jag läste går upp i en vägg och ut på taket har förhoppningsvis fall mot badrummet eller är i våg. Det blir svettigt att få en bajskorv att jobba sig upp i lätt uppförsbacke....

2. Vad är det för dimension på avluftningen? Jag har 75 eller 50mm på min. den är inte 110 som det bör vara på ett avlopp.

3. Går det ens att växla dom höjdmässigt? Dom skall korsas, finns den höjden att tillgå i plattan eller hur skall det gå till?

4. Finns det vattenburen golvvärme ingjuten i plattan i vardagsrummet? Hur försiktig man än är när man bilar så kommer det i sådana fall att gå åt helvete. En skarv på golvvärmeslang vet jag inte om det är ok nu, det var det inte för 10 år sen har jag för mig och oavsett vilket så är det inget jag skulle gå med på.

Jag tror inte på detta alls faktiskt

13. Flöjten5

Flöjten5

Medlem
    Det stora som går ut där åt vänster, är avluftningen. Som sedan när det kommer i höjd med väggen går rätt upp. Dom andra rören som pluggades (med fogskum, betong och allsköns bråte), låg ännu lägre, längre ner i sanden så att säga.

14. Flöjten5

Flöjten5

Medlem
    Jag har 4 filmer. 2 är filmade från taket och ner genom luftningen, och de andra två från insidan av badrummet. De är dock galet stora, så jag vet inte hur jag ska få upp dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.