Byggahus.se

Företag påstår att det är mitt ansvar att de kopplat avloppet fel

  1. F
    Medlem · Västra götaland · 5 233 inlägg

    fsn

    Medlem
    även med ansvarsförsäkring så drar sig en liten dum entreprenör för att använda den. Självrisken är hög och dom försöker såklart lösa det billigare än självrisken själva istället. Det kan väl påverka premien med att göra bort sig för ofta med antar jag.

    BKR och SäkerVatten skulle TS absolut kontakta, om inte för annat så för en besiktning. Det skulle kunna resultera i att dumma försök att lösa detta från sovrummet undviks då badrummet ändå måste göras om.
     
  2. Krille-72
    Medlem · 1 019 inlägg
    Jag menar att det är viktigt att redan i offertläget få koll på om det ens finns en ansvarsförsäkring. Finns det det så kan ts sätta ett helt annat tryck på att badrummet ska göras om. Även om företaget skulle gå omkull finns försäkringen med. Har dom ingen försäkring finns risk att ts tvingas gå med på habrovink lösningar för att inte sätta dom i konkurs. Ts badrum behöver rivas ut helt och hållet om han ska få ett badrum som är byggt enligt gällande branschregler. Låt säga att firman startar rivningen men konkar strax innan rivningen är klar. Då står ts där med skägget ändå längre ner i brevlådan.

    BKR och Säker vatten ska han gärna kontakta om utförande entreprenörer ens är anslutna där. Men mest för att skvallra och visa bilder så dom förhoppningsvis slängs ut. När det gäller besiktning så har jag aldrig hört att man kan ringa dom för en besiktning. Däremot finns ju massor av besiktningsfirmor. Känns inte som ts är i akut behov av det just nu.
     
    • Laddar…
  3. F
    Medlem · Västra götaland · 5 233 inlägg

    fsn

    Medlem
    Det hjälper ju inte ett skit att vara duktig och tala om vad TS skulle ha gjort. Badrummet är liksom redan byggt.Kom med förslag på vad TS skall göra nu istället för att sitta på läktaren och vara präktig.

    Är entreprenören "certifierad" av BKR så tar dom väl BKR på sig att det skall bli rätt? Det är väl en säkerhet för slutkunden så det handlar väl mindre om att skvallra och mer få branschorganisationen att ta det ansvar som dom via sin lobbyverksamhet mot försäkringsbolag fått till branchstandard och tar rätt bra betalt för av sina medlemmar.
     
  4. Krille-72
    Medlem · 1 019 inlägg
    Jag har med all tydlighet talat om för ts vad jag tycker att han skall göra i detta läge. Finns i tidigare inlägg om det skulle intressera dig.
    Vår diskussion handlade och relevansen mellan pris, antal offerter, offertspann och utförande.
    När det gäller ditt inlägg om BKR förstår jag inte riktigt vad du menar. Eller menar du att BKR ska ta sitt ansvar genom att göra om och göra rätt när deras eventuellt certifierade entreprenör har gjort fel?
    Vi sitter alla på läktaren som deltar i detta forum. Själv jobbar jag med den här typen av problem sen ca 15 år tillbaka så mycket av det jag skriver är inte riktat till ts som redan råkat illa ut utan till alla andra så dom minimerar risken att råka illa ut.
     
    • Laddar…
  5. B
    Allvetare · Stockholm · 2 841 inlägg

    Byggdjuret

    Allvetare
    Jag vill inte verka alltför elak. Men du visar inte speciellt bra att du skulle jobba med frågor som dessa. Då borde du veta att billigaste inte automatiskt dåligt och felaktigt arbete. Det är inte säkert att något blir bättre bara för att man tar in flera offerter. Du vet ändå inte vilket företag som kommer vara det dåliga. Det som gör skillnad är att det är fler att välja bland.
    Det är upp till var och en att bestämma hur många offerter man vill ta in. Du får tycka vad du tycker är lämpligt antal. Men det är dumt att klaga på ts, för att han valt fel antal.
    En tanke är det inte viktigare med att ta referenser på de hantverkare än antalet offerter?
    Jag tycker att dina inlägg riktar sig framförallt mot ts.

    Men jag tycker det är bättre om vi båda försöker hjälpa ts än att diskutera antal offerter. Eller om man kan se på priset om han blivit lurad. Det vet vi redan.
     
  6. G
    Medlem · 825 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Är ju för jävligt, vad är det för företag?
     
    • Laddar…
  7. F
    Medlem · Västra götaland · 5 233 inlägg

    fsn

    Medlem
    Jag menar att BKR kräver av företaget att bygga enligt instruktionerna och att BKR kan vara väldigt tydliga med att tala om vad som gäller
     
  8. Krille-72
    Medlem · 1 019 inlägg
    Du kanske ska läsa inläggen 2 gånger innan du svarar. Jag har aldrig sagt att billigast är sämst och dyrast bäst. Jag har aldrig sagt hur många offerter jag tycker att man ska ta in. Men kan göra det nu. 2-3 st tycker jag är lämpligt och då helst inte 2-3 st från samma ställe (Offerta, Servicefinder etc).
    Tar man in 3 offerter från tex Offerta och alla ligger på 120-130” tycker jag att man skall ta in en 4:e för att spredden är för liten.
    Det jag däremot skrivit är att det finns ett tydligt samband mellan offert, pris och kvalitet. Med offert i det här fallet menar jag utformningen av offerten. Jag har skrivit tidigare vad jag tycker skall finnas med i en offert gällande badrum.
    Referenser är absolut bra men man bör känna till att vissa företag har ett nätverk av kompisar som referenser. Det är därför jag tycker innehållet i offerten är det viktigaste för då har man juridiken på sin sida från början.
    Vill man gardera sig ytterligare så det bra att berätta för företaget att man kommer anlita en besiktningsman specialiserad på våtrum. Om jag får råda så skall en besiktning göras när tätskiktet är klart och en när allt är färdigt.
    Precis som du skriver så hjälper det här inte ts. Men förhoppningvis så hjälper det någon annan att vara så noggrann man kan för att minimera risker för strul.
    Nu sitter jag som sagt på ” andra sidan” eftersom jag är entreprenör. Så egentligen borde jag gilla dåliga beställningar. Men det gör jag inte av 2 anledningar. 1) Jag riskerar att förlora jobb pga. Någon annan via sin offert lurar kunden att tro att allt ingår men i verkligheten gör det inte det. 2) Jag är även en människa som faktiskt från hjärtat tycker riktigt synd om en sån som Ts som råkat riktigt illa ut.
    Jag ska ge dig ett ex på en ca 10 år gammal historia. Vi hade varit och gjort en del jobb hos en familj. Byggt badrum, renoverat en källare. Efter kanske ett år ringde familjen och ville ha pris på att lägga parkett på övervåningen. Jag åkte ut och kollade och lämnade ett pris på 3-stavs ekparkett från Kährs och nya socklar samt övergångslister. Efter ett tag ringde familjen och frågade om jag kunde pruta. Jag tror det var ca 10”. Jag räknade lite på offerten men kom fram till att jag möjligen kunde gå ner 2”. Jag ringde kunden och sa att jag räknat om men inte kunde gå ner något. Efter någon månad ringde kunden och ville att vi skulle räkna på ett badrum på övervåningen. Jag frågade hur det gått med golvet. Dom hade blivit blåsta. I offerten stod det: Rivning av befintligt golv och socklar. Montering av ny 3-stav parkett.
    Detta utfördes med någon billig parkett från Bauhaus. Sen var dom klara. Sockling och övergångslister fick dom betala extra för.
    Svårare än så är det inte att bli lurad om man inte passar sig.
     
    • Laddar…
  9. Krille-72
    Medlem · 1 019 inlägg
    Är man med i BKR så vet man förhoppningsvis vad som gäller. I det här fallet så tror jag inte dom är med i BKR eller säker vatten. Skulle dom vara det så tror jag risken är väldigt stor att dom åker ut med öronen först ifall dom får information och bilder.
     
  10. G
    Medlem · 825 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Är BKR lika seriöst som KRAV?
     
    • Laddar…
  11. Krille-72
    Medlem · 1 019 inlägg
    Intressant och rolig jämförelse. Nu hoppas jag personligen att förtroende för BKR och Krav inte drabbas allt för hårt för att enskilda individer och företag är oseriösa. Men i vilken bransch finns inte oseriösa. Men vem vet. Snart kanske BKR sätter upp kameror när badrum ska byggas precis som när grisar ska slakats...
     
  12. G
    Medlem · 825 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Om nu företaget som TS anlitat finns listat hos BKR är den organisationen lika blaha blaha som KRAV där det inte handlade om ett fåtal bönder utan ett flertal som KRAV inte hade en aning om.

    Istället för kameror kanske det skulle finnas mer program som byggfuskarna.

    Eftersom badrumsrenovering handlar om rätt stora pengar är det lättare för entreprenören att göra kk och starta upp i annat namn än att stå för det man orsakat.
     
  13. Krille-72
    Medlem · 1 019 inlägg
    Själv väljer jag att fortsätta att lita på Krav en stund till. Har ingen lust att bli vegan vilket man såklart borde.
    Jag är entreprenör. Finns ingen som helst anledning att försvara en organisation som BKR som krånglar till min vardag och dessutom tar duktigt betalt. Men ändå så försvarar jag både dom och Säker Vatten. Det blir garanterat INTE bättre för konsumenten om dom inte finns. Samma sak gäller troligen Krav. Det kommer alltid finnas fuskare i alla branscher. Titta på advokater, poliser, politiker etc. Fler program om byggfusk tror jag inte löser problemet. Däremot konsumenter som börjar agerar mer rätt. Du ska veta att det även finns ett stort omvänt problem. Konsumenter som beställer arbeten och sedan inte betalar fakturan. Detta är ett växande problem.
    Sen är det inte så lätt som det låter att bara göra kk och starta upp igen. Vissa använder såklart målvakter men hur många firmor pratar vi om då egentligen? Lyft blicken lite och försök förstå att det är ett stort samhälls problem att folk inte längre litar på varandra och dessutom försöker lura varandra på många sätt. Allt var inte bättre förr men när det gäller ärlighet så anser jag att det var mycket bättre förr. Då visste man vad heder egentligen betyder.
     
  14. B
    Allvetare · Stockholm · 2 841 inlägg

    Byggdjuret

    Allvetare
    Självklart är det viktigt hur man utformar en offert förfrågan. Men det skyddar en inte emot klantverkare.
    Men visst har du rätt när det gäller referenser. Referenser är luriga i den världen.
     
  15. Flöjten5
    Medlem · Dalarna · 551 inlägg

    Flöjten5

    Medlem
    Hej, diskussionerna här inne spårade lite, så jag har fokuserat på det verkliga problemet. Men, dom grävde upp vardagsrummet, men det visade dig vara för farligt att krypa in under golvet. För kopplingen låg för djupt och långt in. Sen kom det en grävmaskin hit och grävde upp utanför badrummet, och där tror jag lösningen finns.

    Nej, jag har inte använt servicefinder etc. Jag har kontaktat firmorna själv.

    Lånet är taget med låg kampanjränta tills arbetet är klart, sen ska det bakas in i bolånet.

    Tätskiktet mot karmen ska fixas. Likaså brunnsmanchetten. 90-vinkeln är inte 90, som det såg ut. Se bilden längre ner.

    Jag har snackat med Säker vatten och mitt försäkringsbolag. Så jag har bra support där.

    Alltså, det som gör mig provocerad och stressad är attityden från projektledaren. Hade dom backat mig från start och visat lite ånger och kanske lite sympati. Då hade jag sett det hela som ett misstag som jag kan leva med om det rättas till. Problemet har varit en sån jävla skitattityd. Bland annat skickade jag ett mejl igår med alla felen som Säker vatten hade pekat ut. Eftersom dom nu anser att det är mitt ansvar att dom gör rätt, så ville jag självklart påpeka felen. Blev senare uppring av en sur projektledare som frågade "Jag läste ditt mejl. Vart vill du komma med det här?".
    - Jag vill ha det jag har beställt och betalat för, ett badrum enligt branchreglerna. Svarade jag då.

    Nu verkar det finnas en vilja att rätta till det här. Men det har varit en asdålig upplevelse. Det är tjafsandet som gör att dom kommer att få dåliga recensioner av mig. Dom hade kunnat bjussa på ett golv som jag ville ha, istället för att tjafsa om 2000kr. Nu ska dom visserligen bjuda på golvet, men det är för att jag kompromissar och sa att jag återställer vardagsrummet om ni står för golvet.

    Jag ventilerar ju självklart i fikarummet på jobbet, och det finns ju inte en chans att jag kommer att rekommendera dom till någon. Lite goodwill och prestigelöshet hade kanske gett dom fler kunder istället.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210115_083731.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210114_190914.jpg
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.