även med ansvarsförsäkring så drar sig en liten dum entreprenör för att använda den. Självrisken är hög och dom försöker såklart lösa det billigare än självrisken själva istället. Det kan väl påverka premien med att göra bort sig för ofta med antar jag.
BKR och SäkerVatten skulle TS absolut kontakta, om inte för annat så för en besiktning. Det skulle kunna resultera i att dumma försök att lösa detta från sovrummet undviks då badrummet ändå måste göras om.
41 229 läst · 213 svar
41k läst
213 svar
Företag påstår att det är mitt ansvar att de kopplat avloppet fel
-
-
15 jan 08:46 #152
BKR och Säker vatten ska han gärna kontakta om utförande entreprenörer ens är anslutna där. Men mest för att skvallra och visa bilder så dom förhoppningsvis slängs ut. När det gäller besiktning så har jag aldrig hört att man kan ringa dom för en besiktning. Däremot finns ju massor av besiktningsfirmor. Känns inte som ts är i akut behov av det just nu.- Laddar…
-
15 jan 10:16 #153
Är entreprenören "certifierad" av BKR så tar dom väl BKR på sig att det skall bli rätt? Det är väl en säkerhet för slutkunden så det handlar väl mindre om att skvallra och mer få branschorganisationen att ta det ansvar som dom via sin lobbyverksamhet mot försäkringsbolag fått till branchstandard och tar rätt bra betalt för av sina medlemmar.- Laddar…
-
15 jan 11:03 #154
Vår diskussion handlade och relevansen mellan pris, antal offerter, offertspann och utförande.
När det gäller ditt inlägg om BKR förstår jag inte riktigt vad du menar. Eller menar du att BKR ska ta sitt ansvar genom att göra om och göra rätt när deras eventuellt certifierade entreprenör har gjort fel?
Vi sitter alla på läktaren som deltar i detta forum. Själv jobbar jag med den här typen av problem sen ca 15 år tillbaka så mycket av det jag skriver är inte riktat till ts som redan råkat illa ut utan till alla andra så dom minimerar risken att råka illa ut.- Laddar…
-
Allvetare · Stockholm · 2 841 inlägg 15 jan 11:4215 jan 11:42 #155
Det är upp till var och en att bestämma hur många offerter man vill ta in. Du får tycka vad du tycker är lämpligt antal. Men det är dumt att klaga på ts, för att han valt fel antal.
En tanke är det inte viktigare med att ta referenser på de hantverkare än antalet offerter?
Jag tycker att dina inlägg riktar sig framförallt mot ts.
Men jag tycker det är bättre om vi båda försöker hjälpa ts än att diskutera antal offerter. Eller om man kan se på priset om han blivit lurad. Det vet vi redan. -
Medlem · 825 inlägg 15 jan 11:49
-
15 jan 12:32 #157
-
15 jan 13:18 #158
Tar man in 3 offerter från tex Offerta och alla ligger på 120-130” tycker jag att man skall ta in en 4:e för att spredden är för liten.
Det jag däremot skrivit är att det finns ett tydligt samband mellan offert, pris och kvalitet. Med offert i det här fallet menar jag utformningen av offerten. Jag har skrivit tidigare vad jag tycker skall finnas med i en offert gällande badrum.
Referenser är absolut bra men man bör känna till att vissa företag har ett nätverk av kompisar som referenser. Det är därför jag tycker innehållet i offerten är det viktigaste för då har man juridiken på sin sida från början.
Vill man gardera sig ytterligare så det bra att berätta för företaget att man kommer anlita en besiktningsman specialiserad på våtrum. Om jag får råda så skall en besiktning göras när tätskiktet är klart och en när allt är färdigt.
Precis som du skriver så hjälper det här inte ts. Men förhoppningvis så hjälper det någon annan att vara så noggrann man kan för att minimera risker för strul.
Nu sitter jag som sagt på ” andra sidan” eftersom jag är entreprenör. Så egentligen borde jag gilla dåliga beställningar. Men det gör jag inte av 2 anledningar. 1) Jag riskerar att förlora jobb pga. Någon annan via sin offert lurar kunden att tro att allt ingår men i verkligheten gör det inte det. 2) Jag är även en människa som faktiskt från hjärtat tycker riktigt synd om en sån som Ts som råkat riktigt illa ut.
Jag ska ge dig ett ex på en ca 10 år gammal historia. Vi hade varit och gjort en del jobb hos en familj. Byggt badrum, renoverat en källare. Efter kanske ett år ringde familjen och ville ha pris på att lägga parkett på övervåningen. Jag åkte ut och kollade och lämnade ett pris på 3-stavs ekparkett från Kährs och nya socklar samt övergångslister. Efter ett tag ringde familjen och frågade om jag kunde pruta. Jag tror det var ca 10”. Jag räknade lite på offerten men kom fram till att jag möjligen kunde gå ner 2”. Jag ringde kunden och sa att jag räknat om men inte kunde gå ner något. Efter någon månad ringde kunden och ville att vi skulle räkna på ett badrum på övervåningen. Jag frågade hur det gått med golvet. Dom hade blivit blåsta. I offerten stod det: Rivning av befintligt golv och socklar. Montering av ny 3-stav parkett.
Detta utfördes med någon billig parkett från Bauhaus. Sen var dom klara. Sockling och övergångslister fick dom betala extra för.
Svårare än så är det inte att bli lurad om man inte passar sig.- Laddar…
-
15 jan 13:26 #159
-
Medlem · 825 inlägg 15 jan 13:41
-
15 jan 13:48 #161
-
Medlem · 825 inlägg 15 jan 14:5415 jan 14:54 #162
Istället för kameror kanske det skulle finnas mer program som byggfuskarna.
Eftersom badrumsrenovering handlar om rätt stora pengar är det lättare för entreprenören att göra kk och starta upp i annat namn än att stå för det man orsakat. -
15 jan 17:08 #163
Jag är entreprenör. Finns ingen som helst anledning att försvara en organisation som BKR som krånglar till min vardag och dessutom tar duktigt betalt. Men ändå så försvarar jag både dom och Säker Vatten. Det blir garanterat INTE bättre för konsumenten om dom inte finns. Samma sak gäller troligen Krav. Det kommer alltid finnas fuskare i alla branscher. Titta på advokater, poliser, politiker etc. Fler program om byggfusk tror jag inte löser problemet. Däremot konsumenter som börjar agerar mer rätt. Du ska veta att det även finns ett stort omvänt problem. Konsumenter som beställer arbeten och sedan inte betalar fakturan. Detta är ett växande problem.
Sen är det inte så lätt som det låter att bara göra kk och starta upp igen. Vissa använder såklart målvakter men hur många firmor pratar vi om då egentligen? Lyft blicken lite och försök förstå att det är ett stort samhälls problem att folk inte längre litar på varandra och dessutom försöker lura varandra på många sätt. Allt var inte bättre förr men när det gäller ärlighet så anser jag att det var mycket bättre förr. Då visste man vad heder egentligen betyder.- Laddar…
-
Allvetare · Stockholm · 2 841 inlägg 15 jan 18:0015 jan 18:00 #164
Men visst har du rätt när det gäller referenser. Referenser är luriga i den världen. -
15 jan 22:25 #165
Hej, diskussionerna här inne spårade lite, så jag har fokuserat på det verkliga problemet. Men, dom grävde upp vardagsrummet, men det visade dig vara för farligt att krypa in under golvet. För kopplingen låg för djupt och långt in. Sen kom det en grävmaskin hit och grävde upp utanför badrummet, och där tror jag lösningen finns.
Nej, jag har inte använt servicefinder etc. Jag har kontaktat firmorna själv.
Lånet är taget med låg kampanjränta tills arbetet är klart, sen ska det bakas in i bolånet.
Tätskiktet mot karmen ska fixas. Likaså brunnsmanchetten. 90-vinkeln är inte 90, som det såg ut. Se bilden längre ner.
Jag har snackat med Säker vatten och mitt försäkringsbolag. Så jag har bra support där.
Alltså, det som gör mig provocerad och stressad är attityden från projektledaren. Hade dom backat mig från start och visat lite ånger och kanske lite sympati. Då hade jag sett det hela som ett misstag som jag kan leva med om det rättas till. Problemet har varit en sån jävla skitattityd. Bland annat skickade jag ett mejl igår med alla felen som Säker vatten hade pekat ut. Eftersom dom nu anser att det är mitt ansvar att dom gör rätt, så ville jag självklart påpeka felen. Blev senare uppring av en sur projektledare som frågade "Jag läste ditt mejl. Vart vill du komma med det här?".
- Jag vill ha det jag har beställt och betalat för, ett badrum enligt branchreglerna. Svarade jag då.
Nu verkar det finnas en vilja att rätta till det här. Men det har varit en asdålig upplevelse. Det är tjafsandet som gör att dom kommer att få dåliga recensioner av mig. Dom hade kunnat bjussa på ett golv som jag ville ha, istället för att tjafsa om 2000kr. Nu ska dom visserligen bjuda på golvet, men det är för att jag kompromissar och sa att jag återställer vardagsrummet om ni står för golvet.
Jag ventilerar ju självklart i fikarummet på jobbet, och det finns ju inte en chans att jag kommer att rekommendera dom till någon. Lite goodwill och prestigelöshet hade kanske gett dom fler kunder istället.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…