11 661 läst · 85 svar
12k läst
85 svar
Företag flyttar fakturorna till kivra - Lagligt?
Vad innebär autobetalning?A AndersS skrev:Håller helt med, det är här jag samlar det som annars skulle hamna i papper, mejl, behöva besöka x sajter, osv. Det är betydligt mera än enbart få några få fakturor för mig.
Det flesta fakturor hamnar för övrigt direkt i internetbank med autobetalning, autogiro har jag i de flesta fallen avvecklat då det ger sämre kontroll.
Fakturan hamnar hos internetbanken och betalas på förfallodagen, utan något extra godkännande. Jag kan stoppa betalning om det finns något oklart. Man får aktivera det för de företag, myndigheter, etc, man önskar använda autobetalning för.Sjöbod skrev:
Standard är annars att man måste godkänna varje faktura, sätta betalningsdatum, etc, dvs lite handpåläggning.
Tack för upplysningen.A AndersS skrev:Fakturan hamnar hos internetbanken och betalas på förfallodagen, utan något extra godkännande. Jag kan stoppa betalning om det finns något oklart. Man får aktivera det för de företag, myndigheter, etc, man önskar använda autobetalning för.
Standard är annars att man måste godkänna varje faktura, sätta betalningsdatum, etc, dvs lite handpåläggning.
Jag är enig med trådskaparen.B Bert Karlsson4 skrev:Wow, vilken intressant inställning. I min värld är Kivra inget annat än en brevlåda där min post kommer, får brev från alla myndigheter där och brev från vården och allt möjligt. Att ”säga upp” Kivra är som att säga upp brevlådan. Du kommer att bli intvingad dit mer och mer i takt med att posten drar ner sin utdelning och fler och fler företag och myndigheter inte erbjuder något annat. Det är ju liksom åt det hållet utvecklingen går.
Jag har inte kivra och kommer inte att skaffa.
Min myndighetspost fungerar för mig och det räcker.
Pappersfakturor första gången och därefter e-faktura direkt till banken räcker.
Kivra är ett privat bolag där ingen vet vilken väg det tar i framtiden.
För att adressera trådens frågeställning... Momslagen innehåller en paragraf att elektronisk faktura bara får utfärdas bara om mottagaren godkänner det (17 kap. 20 §).schnyggve skrev:
Frågan är i vilken mån det hjälper TS...
Finns några intressanta frågetecken här.
Vad har avtalats?
Går det att skicka fakturor till Kivra om mottagaren inte har något Kivra-konto?
Om företaget inte kan skicka fakturan (i Kivra) går det knappast att hävda att fakturan är avsänd eller att den kommit mottagaren till handa (Räntelagen). Om den däremot ligger där och väntar på att TS skall skapa ett Kivra-konto är det lite mer svårbedömt.
Men magkänslan säger rent spontant att om inget annat avtalats är det för mycket begärt att TS skall tvingas in i ett avtal med en tredje part för att kunna ta del av sina fakturor.
Pragmatiskt sett - de kan inte skicka fakturan på vanlig epost?
Jag har alla fakturor på epost och det löser problemet med att få alla fakturor elektroniskt samlade på ett och samma ställe samtidigt som det går att vidarebefordra dem, skriva ut dem, komma åt dem utan särskilda avtal med tredje part, osv. Det är ett alternativ som så gott som alltid verkar vara tillgängligt, även om det inte alltid skyltas med det. Antagligen är det många viktiga företagskunder som helt enkelt kräver epostfaktura pga. automatiserad fakturahantering.
Redigerat:
Nu jobbar jag inom "branchen" med fakturaförmedling så jag har lite insikt...
Som privatperson i Sverige har du inga skyldigheter att göra något för att ta emot en faktura. Det är leverantörens ansvar att se till att du får fakturan.
Om man använder en leverantör för digital brevlåda, t.ex. Kivra, så levererar man fakturadata till dem och de förmedlar fakturan till rätt adress, deras tjänst, epost eller brev. Oftast då genom ytterligare en tjänsteleverantör för förmedling om det inte finns digital brevlåda.
Det kostar ju pengar för leverantören att få ut sin faktura, och brev är ju dyrast så de försöker få så många som möjligt till digitala kanaler.
Samma med e-faktura till bank, eller autogiro (som egentligen är samma som e-faktura), där måste leverantören ha ett avtal med sin bank och en CTD eller Servicebyrå (som kan förmedla fakturorna till banken) så där finns kostnader för leverans, lägre än brev, men högre än digital brevlåda.
Företaget har skyldighet, som sagt, att leverera fakturan till dig, punkt slut.
Har du företag finns andra regler och lagar. Är leverantören inom offentlig sektor har de rätt att använda Peppol (Peppol.eu) som fakturaformat och leverans.
I övrigt så får en fakturaavgift vara "rimlig", men det finns ingen gräns, men har bedömts vara mellan 20-40 kr så över 40 kr kan man i princip klaga på.
Påminnelseavgift får vara max. 60 kr per påminnelse, men då ingen fakturaavgift.
Som privatperson i Sverige har du inga skyldigheter att göra något för att ta emot en faktura. Det är leverantörens ansvar att se till att du får fakturan.
Om man använder en leverantör för digital brevlåda, t.ex. Kivra, så levererar man fakturadata till dem och de förmedlar fakturan till rätt adress, deras tjänst, epost eller brev. Oftast då genom ytterligare en tjänsteleverantör för förmedling om det inte finns digital brevlåda.
Det kostar ju pengar för leverantören att få ut sin faktura, och brev är ju dyrast så de försöker få så många som möjligt till digitala kanaler.
Samma med e-faktura till bank, eller autogiro (som egentligen är samma som e-faktura), där måste leverantören ha ett avtal med sin bank och en CTD eller Servicebyrå (som kan förmedla fakturorna till banken) så där finns kostnader för leverans, lägre än brev, men högre än digital brevlåda.
Företaget har skyldighet, som sagt, att leverera fakturan till dig, punkt slut.
Har du företag finns andra regler och lagar. Är leverantören inom offentlig sektor har de rätt att använda Peppol (Peppol.eu) som fakturaformat och leverans.
I övrigt så får en fakturaavgift vara "rimlig", men det finns ingen gräns, men har bedömts vara mellan 20-40 kr så över 40 kr kan man i princip klaga på.
Påminnelseavgift får vara max. 60 kr per påminnelse, men då ingen fakturaavgift.
På vilket sätt är autogiro samma som e-faktura?anders07 skrev:Nu jobbar jag inom "branchen" med fakturaförmedling så jag har lite insikt...
Som privatperson i Sverige har du inga skyldigheter att göra något för att ta emot en faktura. Det är leverantörens ansvar att se till att du får fakturan.
Om man använder en leverantör för digital brevlåda, t.ex. Kivra, så levererar man fakturadata till dem och de förmedlar fakturan till rätt adress, deras tjänst, epost eller brev. Oftast då genom ytterligare en tjänsteleverantör för förmedling om det inte finns digital brevlåda.
Det kostar ju pengar för leverantören att få ut sin faktura, och brev är ju dyrast så de försöker få så många som möjligt till digitala kanaler.
Samma med e-faktura till bank, eller autogiro (som egentligen är samma som e-faktura), där måste leverantören ha ett avtal med sin bank och en CTD eller Servicebyrå (som kan förmedla fakturorna till banken) så där finns kostnader för leverans, lägre än brev, men högre än digital brevlåda.
Företaget har skyldighet, som sagt, att leverera fakturan till dig, punkt slut.
Har du företag finns andra regler och lagar. Är leverantören inom offentlig sektor har de rätt att använda Peppol (Peppol.eu) som fakturaformat och leverans.
I övrigt så får en fakturaavgift vara "rimlig", men det finns ingen gräns, men har bedömts vara mellan 20-40 kr så över 40 kr kan man i princip klaga på.
Påminnelseavgift får vara max. 60 kr per påminnelse, men då ingen fakturaavgift.
Det sjuka är att den som begär pengarna via autogiro kan sätta ett frivilligt maxbelopp per dragning men inte personen som det ska dras från. Det har hänt ett par gånger att kunder fått hela deras konto länsat för att underlaget blivit fel och då givetvis när alla andra räkningar ska betalas …
Dessutom dras så mycket av beloppet de kan så även om du bara har tusen kronor på kontot och de begär en miljon så dras det så att kontot blir tömt. Då ska man stå utan några pengar i minst ett par bankdagar för att företaget ska korrigera och skicka tillbaka pengarna…
Nej tack till autogiro säger jag …
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 629 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 629 inlägg
Jag har allt som går på E-faktura och kombinerat med autogiro.
Kivra har jag för post från t.ex. Skatteverket, Regionen o.s.v. Det tycker jag fungerar utmärkt. Ju mindre post i brevlådan desto bättre.
Mina fakturor får jag i internetbanken UTOM när det gäller Länsförsäkringar som envisas med att skicka dem till Kivra trots att jag påtalat att jag vill ha dem till min internetbank (vilket jag även fick tidigare från Länsförsäkringar innan de självsvåldigt började skicka till Kivra istället).
Kivra har jag för post från t.ex. Skatteverket, Regionen o.s.v. Det tycker jag fungerar utmärkt. Ju mindre post i brevlådan desto bättre.
Mina fakturor får jag i internetbanken UTOM när det gäller Länsförsäkringar som envisas med att skicka dem till Kivra trots att jag påtalat att jag vill ha dem till min internetbank (vilket jag även fick tidigare från Länsförsäkringar innan de självsvåldigt började skicka till Kivra istället).
Du har ju ett avtal med din E-post leverantör.C cpalm skrev:För att adressera trådens frågeställning... Momslagen innehåller en paragraf att elektronisk faktura bara får utfärdas bara om mottagaren godkänner det (17 kap. 20 §).
Frågan är i vilken mån det hjälper TS...
Finns några intressanta frågetecken här.
Vad har avtalats?
Går det att skicka fakturor till Kivra om mottagaren inte har något Kivra-konto?
Om företaget inte kan skicka fakturan (i Kivra) går det knappast att hävda att fakturan är avsänd eller att den kommit mottagaren till handa (Räntelagen). Om den däremot ligger där och väntar på att TS skall skapa ett Kivra-konto är det lite mer svårbedömt.
Men magkänslan säger rent spontant att om inget annat avtalats är det för mycket begärt att TS skall tvingas in i ett avtal med en tredje part för att kunna ta del av sina fakturor.
Pragmatiskt sett - de kan inte skicka fakturan på vanlig epost?
Jag har alla fakturor på epost och det löser problemet med att få alla fakturor elektroniskt samlade på ett och samma ställe samtidigt som det går att vidarebefordra dem, skriva ut dem, komma åt dem utan särskilda avtal med tredje part, osv. Det är ett alternativ som så gott som alltid verkar vara tillgängligt, även om det inte alltid skyltas med det. Antagligen är det många viktiga företagskunder som helt enkelt kräver epostfaktura pga. automatiserad fakturahantering.
Den avgörande skillnaden är så klart att de avtalsrelationer som ingåtts för att kunna ta emot e-post är något man sannolikt redan har sedan tidigare och har valt själv, för ett väsentligt bredare syfte.N Niq skrev:
Den som bor i en hyresrätt har ju också ett avtal med hyresvärden som äger brevinkastet eller postfacket, om man skall vara sån.
Jo visst är det så. Men det är ändå ett avtal med en tredje part. Som man idag nästan inte klarar sig utan.C cpalm skrev:Den avgörande skillnaden är så klart att de avtalsrelationer som ingåtts för att kunna ta emot e-post är något man sannolikt redan har sedan tidigare och har valt själv, för ett väsentligt bredare syfte.
Den som bor i en hyresrätt har ju också ett avtal med hyresvärden som äger brevinkastet eller postfacket, om man skall vara sån.
Så är det. Du behöver även ett avtal med en bank för att kunna betala fakturan (du kan inte betala elektroniskt med kontanter), ett avtal med en internetoperatör, kanske ett avtal för e-legitimation för att kunna logga in på banken, ett avtal med Microsoft eller Apple för den nödvändiga programvaran, osv.N Niq skrev:
Det är enligt min mening den stora bristen med vart samhället är på väg. Storföretagens våta dröm börjar gå i uppfyllelse när varje medborgare (indirekt) enligt lag är tvingade till att vara kund hos dem på deras villkor. Kampen för att undvika detta är i princip redan förlorad, inte minst pga att det är så få som ser problemet.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 96 inlägg
Men du kan ju ha E-faktura även för Länsförsäkringar, det har jag, och då kommer fakturorna inte via Kivra.N Nalleman64 skrev:Jag har allt som går på E-faktura och kombinerat med autogiro.
Kivra har jag för post från t.ex. Skatteverket, Regionen o.s.v. Det tycker jag fungerar utmärkt. Ju mindre post i brevlådan desto bättre.
Mina fakturor får jag i internetbanken UTOM när det gäller Länsförsäkringar som envisas med att skicka dem till Kivra trots att jag påtalat att jag vill ha dem till min internetbank (vilket jag även fick tidigare från Länsförsäkringar innan de självsvåldigt började skicka till Kivra istället).