Byggahus.se
Tänkte installera golvvärme kopplat från de befintliga radiatorsystemet men när jag läser på produktfakta om t.ex lk minishunt m60n så står de att systemet inte får innehålla några föroreningar. Mitt systemet består till mesta dels av svart vatten (antagligen pga rost) huset byggdes 1954 så de är ett gammalt system - kommer jag förstöra shunten om jag kopplar på den på mitt radiatorsystem eller är de andra föroreningar dom pratar om?

Åsa Lund
Tyvärr, det är nog sånt vatten som du har som de varnar för.
Det finns olika typer av reningsanläggningar och avgasare för radiatorsystem, inkl magnetitfilter, men de är nog rätt dyra

Magnetitfilter är det du kan behöva, kostar ca 3tkr + installation, men om du ändå ska ha en röris där för golvvärmen så tar det egentligen ingen extra tid att sätta dit filtret.

Ja
D Dublin skrev:
Magnetitfilter är det du kan behöva, kostar ca 3tkr + installation, men om du ändå ska ha en röris där för golvvärmen så tar det egentligen ingen extra tid att sätta dit filtret.
Ja De är magnetit, men jag tänker att motorn i fjärrvärmepannan borde väl ha havererat redan om de nu är så skadligt med magnetit?

Åsa Lund
Inte alls säkert att en sån motor är känslig.
Men när de varnar för att använda komponenter med skitigt vatten ska man nog vara extra noga

Då ska du inte bry dig om en minishunt utan sätta dit en vanlig shunt och pump, då kan du reglera allt mot utetempen, det gör inte en minishunt. Priset blir ungefär detsamma, samt att inte installera en massa elektronik som termodon som kostar skjortan och bara går sönder. En vanlig fördelare och strypa in är det billigaste och håller minst 20 år. Eftersom du tänker koppla på en radiatorkrets som behöver högre temp, så är det inte bra med minishunt och termodon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.