Byggahus.se

Förenings rätt att bötfälla motorfordonstrafik?

1. M
    Medlem · Stockholm · 43 inlägg

Mercruiser

Medlem
    Hej!
    Jag undrar i huvudsak om vad som är lagligt eller inte. Om förening har gjort fel eller inte?
    Lite kort bakgrund. En samfällighetsförening i ett mindre bostadsområde som vetter mot havet, hyr/arrenderar ut mark till en rörelse som handhar bl.a. båtplatser, där jag hyr en plats.
    Jag har sedan länge haft möjligheten att köra med bilen fram till bryggområdet, där jag har lastar båten, sen parkerar jag på annat område. Nu går det från trafikverkets väg, en väg som följer utefter vattnet och boende. Denna väg faller under samfälligheten. Nu har det på denna väg, som jag behöver nyttja 50 meter av för att ta mig till bryggområdet, kommit upp förbudsskyltar.
    Jag kan i princip komma från endera hållet. Ena infarten, där står det nu motorfordonstrafikförbjuden (med tillägg gäller obehörig trafik). Från andra hållet står det skylt med enkelriktat (med tillägg gäller ej boende eller varuleveranser).
    Tyvärr kan detta betyda att jag måste bära all min packning en extra bit, om jag skall stanna innan denna skylt.

Eftersom jag inte vet undrar jag hur lagen kan tänkas lyda. Jag följer gärna lagen, bara jag vet hur den lyder.

Kan förening sätta upp vilka skyltar som helst vad gäller dess vägar? Troligen tror jag. Kan förening då även bötfälla, eller kan bara polis göra detta när de observerar körandet förbi skylt?
    Vem övervakar och kan bötfälla?
    Jag vet att mark/tomt ägare kan sätta upp skyltar vad gäller parkering och bötfälla själva. Men detta är annan utmärkning.

Jag kan naturligtvis ta kontakt med förening och ta en diskussion, eller fråga hur de tänker. Men först vill jag ha mer kött på bena. Vill inte vara okunnig. En man påstod nyligen att jag skulle få 450kr i böter, men det kostar väl mer än så att köra mot enkelriktat?

Någon som vet mer vad som gäller?
    Kan jag vid

2. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 824 inlägg

harry73

bra på allt
    Föreningen kan inte botfälla och eftersom du hyr en båtplats och hamnen faller inom samfälligheten är du behörig trafik till din båtplats.

3. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 103 inlägg

Demmpa

Husägare
    Eftersom du hyr en båtplats så är du med andra ord "behörig trafik", du får köra där när du ska till/från båtplatsen, men du får inte "nöjesåka" på vägen utan anledning.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 325 inlägg

hempularen

Moderator
    Som jag också tolkar det så är du behörig trafik.

OM det inte vore så. Då gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande om du använder vägen utan tillstånd.

Det är alltså inte vanliga regler om trafikförseelse som är aktuellt.

Det är inte självklart att föreningen får sätta upp sådana skyltar. OM föreningen har uppburit någon form av stöd från staten eller kommunen för att bygga eller underhålla vägen, så får man inte hindra allmänheten att använda vägen.

5. M
    Medlem · Stockholm · 43 inlägg

Mercruiser

Medlem

Ja, jag är också inne på era spår, trots mannen som konfrontera mig. Jag bör vara behörig.
    Det är inte en trafikförseelse, därmed kan de inte bötfälla för det.
    Skulle det kunna stämma med egenmäktigt förfarande? Ja, kanske? Men då måste det väl ske en polisanmälan och sluta i rätten, samt att det skall framgå vem som körde förstås.

Undra vad mannen fick böter för 450kr ifrån, eller drog han bara en rövare?

Undrar också om jag inte vore behörig, och passerar skylten enkelriktat på vad då jag förstår är enskild väg (samfälligheten), är det så att det är en trafikförseelse eller inte. Jag har för mig att bara officiella skyltar gäller? Fastslagna av länsstyrelsen.

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 824 inlägg

harry73

bra på allt
    Tror du att det kommer att bli problem i framtiden ska du ta upp det med de som hyr marken. De kan diskutera vad som gäller med biltrafik på vägen. I princip kan samfälligheten hyra ut med förbehåll att ni inte får köra på vägen.
    1

7. Bart
    Medlem · Uppland · 1 383 inlägg

Bart

Medlem
    Samfälligheten kan inte bötfälla. Endast polis eller rättsinstans kan bötfälla eller besluta om böter vad jag vet. Samfälligheten kan meddela polisen att det kör bilar som bryter mot skyltningen men inget mer. Om du är behörig trafik, vilket det onekligen framstår som, borde du inte kunna bli bötfälld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.