Förening som sakägare- Hur funkar det?

4k läst  6 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vid förhandsbesked skall grannfastigheter få yttra sig.

Om det är en förening som är fastighetsägare,
    skall alla i den föreningen få komma till tals,
    då det i teorin alla medlemmar är ägare av fastigheten??

Kan bli väldigt jobbigt om 200 medlemmar ska ha möjlighet att tycka till om byggnationerna..och yttra sig.

Eller hur funkar det?? Är det ett beslut som styrelsen tar??

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Det är föreningens styrelse som yttrar sig å föreningens vägnar.

3. J
    Medlem Nivå 5
    Spontant tycker jag att det är styrelsen och de boende som bor i anslutning till området som berörs. Det är kommunen som bestämmer vilka som ska höras.

4. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Jo, så är det förstås.
    Jag trodde bellis menade att grannmark i form av grönområde, skog eller dylikt ägdes av en förening, och det är för den marken styrelsen svarar. Finns det andra fastighetsägare i anslutning så skall de förstås också höras även om de är medlemmar i samfällighetsföreningen.

5. AnnaKanin
    Medlem Nivå 7
    Frågan är väl vilken typ av förening det är?

6. J
    Medlem Nivå 4
    Förutsatt att det finns en styrelse för förenigen så är det denna som ska stå för yttrandet.

Det kan dock vara så att styrelse saknas. Har själv fastighet i Dalarna och där är det på vissa håll vanligt med gamla samfälligheter som äger mark kors och tvärs i hela socknen, vilket härstammar från det gamla jordbrukssamhället och fäboddriften. Sådana gamla samfälligheter kan sakna styrelse.

Enligt kontakt med lantmäteriet i ett ärende fick jag veta att om styrelse saknas så är det i princip varje andelsägare som ska yttra sig, vilket i vårt fall kan röra sig om 200 hushåll. Turligt nog så fanns det en styrelse i vårt fall.

7. B
    Medlem Nivå 5
    En förening kan oftast bara bli sakägare om någon eller några fastighetsägare i föreningen, som är otvivelaktiga sakägare, lämnar en fullmakt till föreningen om att företräda dem. Då måste också föreningen vara registrerad.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: