Det heter Death Metal, inte metall. Då kan du skriva dödsmetall istället (vilket är tuffare). Lider verkligen med dig, spelar själv musik. Väldigt underligt att det får vara nattetid tycker jag. Får det verkligen vara så?
34 302 läst · 142 svar
34k läst
142 svar
Förening högt buller nattetid
-
-
Självbyggare · Östergötland · 1 169 inlägg 9 maj 22:019 maj 22:01 #32
3år senare när det eskalerar blir det plötsligt ett upplevt problem.
Jag har haft min kåk i drygt 6år, tågen går varken mer eller mindre ofta nu än tidigare, jag vaknar säkert av det emellanåt, men jag skiter i det. Skulle det dock vara ett stort problem för mig, så vore den enkla lösningen att anmäla, vilket inte skulle leda till ett skit i mitt fall, medan TS troligen kommer få verksamheten begränsad eller nedlagd.
Jag kan å andra sidan också tycka att TS skall söka efter en annan lugnare plats.
Jämförelsen är bra, ja.- Laddar…
-
9 maj 22:10 #33
samma sak som folk som köper hus brevid en motorväg eller industriområde- Laddar…
-
-
Självbyggare · Östergötland · 1 169 inlägg 9 maj 22:269 maj 22:26 #35
Jag vill se det deathmetalband som repar oftare än vad Spawn of Possession gjorde för 20år sedan när jag bodde nere i Kalmar och hade sporadisk kontakt, typ 5ggr/v.
Ett par år senare såg jag de lira förband åt Cannibal Corpse i Linköping. Vilket kan jämföras med att Håkan Hellström lirar förband åt Cliff Richard eller Petter åt Eminem.
De hade inte gjort det om någon lagt ner deras replokal.
Detta ämne har till största del med ointresse och ouppskattning för musikgenren att göra och att TS målar in sig själv som ett offer. När redan första inlägget talar om vem som har fel i mina ögon.
Få människor bor på samma plats hela livet.
Utan att ha sagt att just dessa band är talangfulla eller bra så måste de vara någonstans.
Varför ska banden flytta och inte TS?
Jag trodde TS ville ha åsikter, varför skriver han annars här?- Laddar…
-
9 maj 22:28 #36
Jag är uppväxt på Öland, knappt 1,5 mil söder om Borgholm.
Ofta när det var spelningar på slottsruinen så hörde vi musiken när vi var ute.
Har vid ett antal tillfällen varit inne i Borgholm när det har varit spelningar, man hörde allt. -
9 maj 22:37 #37
Vad är din poäng?Redigerat 9 maj 22:43- Laddar…
-
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 16 704 inlägg
- 14 106 gillningar
- 838 bilder och filmer
9 maj 23:46 #39
Att försvara beteendet att det kastas ölburkar in på TS tomt är bara patetiskt.- Laddar…
-
Medlem · 16 inlägg 9 maj 23:579 maj 23:57 #40
sen flyttade en ny familj in i fastigheten. Den familjen ville ha ”lugn&ro” samt var helt ointresserad av att veta hur mycket denna kulturinsats betydde. Vi hade möten där jag plockade fram exempel på nu kända band som gjort sina första spelningar på detta ställe. Men icke. Kommunen kallades in på familjens begäran och bullermätning gjordes och beslut fattades och lagar och förordningar pekades på…
Självklart blev det en kulturyttring mindre i staden. Denna nya familjen hade ju rätten på sin sida. Stället kollade vad ljudisolering skulle kosta, och det vet vi ju vad sådant kostar här på ett byggforum. Och nej, det gick verkligen inte att sova med öronproppar. Ett halvår senare stängdes en annan krog uppe på Möllan i Malmö. Den hade funnits länge, men några nya som flyttat in tyckte det skränades för mycket när stället stängde, folk smög inte iväg hem…
idag, 20 år senare, ser jag hur den alternativa musikscenen, som inte får plats på arenorna eller de större klubbarna för dom inte drar tillräckligt med folk. Hur den har minskat kraftigt och hur få ställen det finns att öva upp Sveriges 2a största exportvara på. Jag bor idag i Umeå. Europakulturhuvudstad för några år sedan. Detta blev Umeå tack vare den starka kultur- och musikföreningsveeksamheten och att det fanns många platser för alternativ konst och bra grogrund för gräsrötterna. Tror ni detta finns kvar idag?
bara för att någon har rätten på sin sida, behöver det inte vara rätt.
En förening har ofta många villiga medlemmar som kan sätta upp ett plank mot granntomten för att hindra skräp att fara över dit, eller som kan komma och städa dagen efter.
Hoppas ni finner en symbios.- Laddar…
-
10 maj 01:07 #41
- Laddar…
-
-
10 maj 05:47 #43
-
10 maj 06:06 #44
Nej det är ju knappast så att det kan anses en rättighet att öva med sitt band mitt i natten. Är det kommunen som är huvudman så bör de ju absolut se till att de föreningar de hyr ut till följer kommunens riktlinjer (och lagar och regler). Dvs de borde kunna reglera i avtalet att ingen spelning får ske efter 22 alt sätta upp bullermätare på utsidan som kopplas till larm på insidan, så de vet att det är dags att sänka volymen. Då får ju även kommunen loggar på hur ofta och mycket reglerna överskrids.
Burkar är väl inget problem, de är ju pant så se det som att de kastar in pengar på din tomt istället. -
Medlem · 272 inlägg 10 maj 06:5110 maj 06:51 #45
Sen behöver det inte låta så mycket när man spelar musik 2022, det finns både trummor och gitarrer som man kan koppla till hörlurarRedigerat av moderator 10 maj 18:13- Laddar…