Fördelning av kostnader vid gemensamt ägande

8k läst  84 svar

1. L
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Jag skulle vilja ha er hjälp och tankar med hur vi fortsättningsvis ska fördela våra kostnader.

Tidigare förutsättningar: 3 delägare, 1/3 vardera. Då fördelades naturligtvis kostnaderna i 3 delar.

Nuvarande förutsättningar: 5 delägare, 1/3, 1/3, 1/9, 1/9, 1/9.

Hur skulle ni fördela kostnader? I 5 lika stora delar eller utefter andelstalet?

Ha även i åtanke i det föreligger inga bråk eller osämja, vi vill bara att det ska vara rättvist för alla.

Mvh

Redigerat 8 jul 17:25
  2. Peter2400
    Medlem · Nivå 17
    Vad är det ni ska dela på?
    Tycker det spelar en viss roll vilken typ av kostnader det är, och hur det ni äger nyttjas och av vem.

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Finns det några skäl till att inte de fem betalar 1/5, dvs 20% av kostnaderna var?
    Vilka i så fall?

(Gissar att en av de tre ursprungliga ägarna har skänkt sin andel till tre barn som förskott på arv)

4. L
    Medlem Nivå 4
    Bra poäng, det är naturligtvis mycket bra att veta. Det gäller en sommarstuga. Det gäller driftskostnader, underhåll och alla andra eventuella kostnader. Nyttjandegraden får väl fördelas på samma sätt som kostnaderna.

Mvh

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 4
    Korrekt gissat. Att jag ställer frågan beror på att det är första gången i år som fördelningen ska delas på fler än 3.

Jag vill bara höra andras tankar, vi har inte ens diskuterat frågan än.

Mvh

6. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 6
    Driftskostnader bör väl fördelas lika gör alla delägare eller möjligen efter användning. Det som klart ger förbättring , skulle kunna vara avlopp eller liknande, bör kanske fördelas efter ägande, Om det bedöms ge ett ökat värde

7. L
    Medlem Nivå 4
    Ett ökat värde behöver inte bedömas annorlunda än något annat, tycker jag, vi som lever nu kan och vill inte sälja våra andelar.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo, om man gör en dyr värdehöjande investering. Som exempel ansl. till kommunalt avlopp för typ 300 000. Då är det rimligast att det fördelas efter ägar-andel.

Sedan tycker att när man är 3-4 delägare, och ser att nu börjar vi bli i en ålder där det snart blir nästa generation med kanske 10 delägare, Sp bör man fundera på om det går att koncentrera ägandet.

9. L
    Medlem Nivå 4
    Som läget är nu tror jag vi kan bortse ifrån alla värdehöjande utgifter, och koncentrera oss på drift och underhåll.

Hur menar du med att koncentrera ägandet?

Mvh

10. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Har de andra delägare också barn som får använda stugan och senare får det?
    Då tycker jag att andelstal är det enklaste

11. L
    Medlem Nivå 4
    Alla delägare har barn. Hittills under de senaste 30 åren har stugan i det närmaste bara nyttjats av 2 av delägarna. Sovnätter totalt/år ca 20-30 nätter. Om det kommer ändras nu är helt omöjligt att säga.

I nuläget är det kostnaderna som är det aktuella, så får nyttjandet styras efter det.

Mvh

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Om man ser det som tre ägarfamiljer blir det å andra sidan lite konstigt om den tredje ska betala mer än hälften av underhållet bara för att de fördelat ägandet mellan sig annorlunda än de första två.

Jag skulle säga att det inte finns något uppenbart rätt sätt att göra, utan att det beror på fler omständigheter än bara ägarandelar och antal personer.

13. L
    Medlem Nivå 4
    Jag förstår hur du tänker, men för att vända på frågan, varför ska de 3 nya ägarna betala mindre än de övriga 2?

Har du några exempel på sådana omständigheter?

Mvh

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Exempelvis för att de äger mindre andel och därmed har procentuellt mindre rätt att använda stugan. Men som du är inne på, om bara två av de tre familjerna utnyttjar huset kan ju den som inte utnyttjar det tycka att det är väldigt orättvist att gå från att betala för två andra till fyra andra.

Jag tror dock inte på millimeterrättvisa, antingen kommer man överens om en fördelning alla är hyfsat nöjda med, eller så koncentrerar man ägandet som redan föreslagits. Alltså att någon/några köper ut de andra. Gemensamt ägande är svårt, att få det att funka med generationsskiften är närmast hopplöst.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Nivå 8
    Om man bara ser till drift kostnader skulle jag dela det jämnt av mellan alla ägare men lägga till en smärre summa för mindre slitage.

Detta förutsätter att alla får samma tillgång till stugan. Något schema kanske behöver skapas. .

Om det sedan kommer värdehöjande åtgärder eller reperationer för att behålla värdet skulle jag lägga detta efter ägarandel.

Om någon part anser detta orättvist skulle jag övergått till kostnad och nyttjande efter ägarandel.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: