Hej! Jag bygger en gäst/bastustuga med ett separat pumprum för vattenpump osv och har en fråga om fördelarskåp. Stommen till stugan är reglad med 120x45 mm och innanför det har jag reglat med 45x45 vågrätt där jag dragit "rör-i-rör" för vatten till badrum osv som är tänkt att anslutas i ett fördelarskåp i pumprummet. Skåpen är dock djupare än 73 mm (45 (regel) +15 (OSB) +13 mm (gips)). Hur löser man detta på smidigast sätt? Är det då bättre att sätta skåpet utanpå gipset? Pumprummet är tänkt att ha tätskikt i golv och klinker. Golvbrunn finnes. På väggarna tänkte jag inte ha något tätskikt utan OSB+våtrumsgips som målas med våtrumsfärg. Att ha fördelarskåpet infällt i väggen verkar ju smidigt med rören som då kommer "direkt" in i skåpet. Om man lägger det utanpå får man ju gå igenom OSB + gips och sen in i skåpet. Hur bör jag göra?
443 läst · 4 svar
443 läst
4 svar
Fördelarskåp vatten
-
-
-
28 aug 2021 10:27 #3
-
28 aug 2021 11:19 #4
Tack! Ja, 45x45 är installationsutrymme. Du menar att jag lägger på tex ytterligare en 45x45 där jag vill ha skåpet? Från golv och upp till skåp, så att ”lådan” kring skåpet är reglad 90x45 medan resten av väggen fortfarande är 45x45? Låter inte så tokigt!
-
28 aug 2021 21:15 #5
- Laddar…
Liknande trådar
-
Fördelarskåp för tappvatten i mellanbjälklaget ?
Vatten & Avlopp -
Tappvatten - Fördelarskåp eller väggfördelare typ Vatette?
Vatten & Avlopp -
Fördelarskåp tappvatten i yttervägg?
Vatten & Avlopp -
LK fördelarskåp med gammal vattenmatning
Vatten & Avlopp -
Fördelarskåp kombo golvvärme + tappvatten ?
Vatten & Avlopp