Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fördelarskåp vatten

1. K
    Medlem · 6 inlägg

kaol2675

Medlem
    Hej! Jag bygger en gäst/bastustuga med ett separat pumprum för vattenpump osv och har en fråga om fördelarskåp. Stommen till stugan är reglad med 120x45 mm och innanför det har jag reglat med 45x45 vågrätt där jag dragit "rör-i-rör" för vatten till badrum osv som är tänkt att anslutas i ett fördelarskåp i pumprummet. Skåpen är dock djupare än 73 mm (45 (regel) +15 (OSB) +13 mm (gips)). Hur löser man detta på smidigast sätt? Är det då bättre att sätta skåpet utanpå gipset? Pumprummet är tänkt att ha tätskikt i golv och klinker. Golvbrunn finnes. På väggarna tänkte jag inte ha något tätskikt utan OSB+våtrumsgips som målas med våtrumsfärg. Att ha fördelarskåpet infällt i väggen verkar ju smidigt med rören som då kommer "direkt" in i skåpet. Om man lägger det utanpå får man ju gå igenom OSB + gips och sen in i skåpet. Hur bör jag göra?

2. K
    Medlem · 6 inlägg

kaol2675

Medlem
    Ingen som har några tips på detta?

3. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Lite svårt att förstå din fråga. Vi för ett försök. Alls rör ska ligga på den varma sidan. Jag tänker att dina 45x45 reglar är ett installationsutrymme? Jag hade då reglat på 45x45 reglarna så mycket så att skåpet får plats i väggen. Det blir då som en låda runt skåpet som du bygger ner till golv. Då får du alla rören i installationsutrymmet som du tänkt. Dessutom tror jag det blir det snyggaste och bästa lösningen. Att sätta skåpet utanpåliggande på insidan och dra alla rör genom Osb och gips låter inte som en snygg och vettig lösning.

4. K
    Medlem · 6 inlägg

kaol2675

Medlem
    Tack! Ja, 45x45 är installationsutrymme. Du menar att jag lägger på tex ytterligare en 45x45 där jag vill ha skåpet? Från golv och upp till skåp, så att ”lådan” kring skåpet är reglad 90x45 medan resten av väggen fortfarande är 45x45? Låter inte så tokigt!

5. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Precis så tänkte jag. Då får du en fin hylla till ölburken ovan skåpet när du ska ner och inspektera varje kväll.:rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.