Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fördelarskåp höjd.

1. C
    Medlem · Västra Götaland · 162 inlägg

Cortous

Medlem
    Hej
    Håller på med ett badrum och nu har röris varit här för att förbereda kulverten med nytt avloppsrör och matningar till tappvattnet.

Badrummet ska ju ett LK fördelarskåp Uni 450 monteras. Vi ska ha en grå plastmatta och vill gömma den vita luckan. Min idé var att lägga den mellan två väggskåp som sedan har en skiva över sig. Då syns den minimalt men ändå tillgänglig.

Fördelarskåpet skulle monteras på en vägg som jag byggt ut för att få plats med WC-fixturen. Då kunde röris dra alla rör i den väggen bakom reglarna så behöver borra minimalt genom reglar eller golvbalkarna.

Men nu förstod jag det på röris att vi måste montera skåpet 500mm från golvet. Luckan är ca 600mm hög.
    Det menar att min bänkskiva kommer vara på strax över 1100mm o det kan jag tycka är lite högt.

Dock läser jag LK monteringsanvisning.
    "Montagehöjd Om konstruktionens utformning inte möjliggör vinkelrät fixering av rören vid lägre montering ska skåpets botten placeras minst 500 mm över bjälklagets överkant. För att underlätta vinkelrät f ixering kan LK Fixeringsplatta RiR 25 monteras 50-150 mm under skåpet. Dock ska skåpet monteras minst 250 mm ovan golv för att dränageröret ska få plats."

Jag bollar nu idéer för att uppfylla kravet "Vinkelrät fixering" för att få sätta skåpet på min 250mm istället.

Alt 1.
    Dra all tappvatten i golvbalklaget. Totalt 7st KV 5st VV inkl matning. Blir en massa hål i träbalklaget då 12 st ledningar ska ca 3m från fördelarskåpet.

Alt 2.
    Kan man dra inkommande nerifrån o matningar ovanifrån?

Alt 3. Montera LK Fixeringsplatta och sedan använda LK rörböjar gör att stanna i väggen. Enligt vad jag läste så ska Fixeringsplattan monteras med armeringsjärn? Kan man fästa den på annat sätt?

Ska försöka lägga upp bilder o skisser när jag sitter vid datorn o inte telefonen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.