Byggahus.se

Fördelar spån/gips

1. N
    Medlem · 38 inlägg

Newman

Medlem
    Hej.
    Planerar att byta ut ett 30? år gammalt parkett golv i mitt hus, parketten(15mm) ligger på masonit som ligger på brädgolv. Har en ide om att kanske lägga ett Kährs Linnea golv 7mm och kasta bort masoniten och där under lägga golvgips alt 12mm golvspån.

Min tanke är att får golvet att kännas lite rejälare, idag är det väldigt ojämt och sviktar en hel del vilket iofs beror på att det ligger i ett stycke i 3 rum utan avslutningar  :-?

Finns det någon som kan säga vad som skulle vara bäst att ha som underlag?
    Vad hade ni valt?
    Priset skiljer ju inte speciellt mycket.

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Fördelar spån/gips

Om du vill få en homogen känsla är det viktigt att undergolvet är helt plant.
    Golvgipsen blir stummare än 12 mm spån, men är brädgolvet verkligen så svajigt att det är nödvändigt med en till skiva?
    Om brädgolvet är ojämnt kommer en flytspackling att bli nödvändig för att uppfylla kraven som Kährs ställer på undergolvet, och iom att du spacklar så styvar du också upp golvet en aning.
    Får du ett bra undergolv så skulle jag rekommendera en tunnare stegljudsisolering, typ lumppapp.

3. N
    Medlem · 38 inlägg

Newman

Medlem

Re: Fördelar spån/gips

Hej.
    Vet ej om jag behöver göra golvet mer stumt egentligen, golvet som ligger där nu är dåligt, inga rörelsefogar över 5mm, lagt igenom 3 rum utan stopp, kortskarv mot kortskarv på vissa ställen och delen av golvet i hallen har masonite + plastmatta undertill.
    Så kanske det bara känns ostabilt pga av det? Det studsar iofs ganska ordentligt i bord osv när man stampar i golvet vilket jag tog för givet hade med undergolvet att göra, men det kanske är parkettens fel.

Får väl ta det i etapper och slita bort köksgolvet först och hoppa lite på brädorna, är det ok där kanske man kan anta att de andra är ok också.
    Hur är det annars med masonite under parketten, blir det bra att låta den ligga kvar om det är jämt eller blir det för klapprigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.