Byggahus.se

Fördela grupper (säkringar) på de tre faserna.

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Snedbelastning av faserna är ju inte kul, att precis samma huvudsäkring alltid löser då det lagas mat och startar dammsugaren, eller är kallt och man vill bada bastu.
    Särskilt problematiskt när man som jag vill köra en hel villa på 3x16A mätarsäkring.
    (Nu har vi inte haft några egentliga problem än, men vilket år som helst ska jag låta göra färdigt elcentralen, snygga upp råttboet och samtidigt låta alla grupper hamna på sina bästa platser.)

Ja hur noga ska man tänka till på detta problem.
    Är det bara att försöka sprida DM, TM, TT på de tre faserna, resten vart det råkar hamna, så blir det bra? Eller?

Eller ska man vara lite vetenskaplig och upprätta en XL-dokument som det mycke_nu visade upp i denna tråd? (i tråden finns själva XL-filen, om det inte går att läsa denna förminskade bild)
    http://www.byggahus.se/forum/el/109093-diazedsakringsbrytare.html
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    mycke_nu-xl.jpg

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    TM, TT, DM har jag på olika faser. Spisen är två fas och där har ugnen fått bo på den tredje.

Jag har flyttat om lite efter att problem uppstått, t.ex. vattenkokare och mikro på samma fas har jag delat upp på två nu efter att ena fasen började flyga.
    Två trådar har jag lagt om sedan nya centralen installerades så jag tror nog man hamnar rätt jämt per automatik bara man först tar storförbrukarna i beaktande...

3. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag tror att det finns många äldre villor där det har funnits många trefasmaskiner. Där är risken stor att nya maskiner bara hamnar på första fasen. Där krävs det att man planerar lite grann och flyttar runt lite i anslutningspunkterna så att fas lasten blir någolunda jämnt fördelad.

4. H
    Medlem · Nivå 12
    Ett excel dokument är väl ok.

ja det gäller att sprida de stora lasterna jämt fördelat på L1, L2 & L3
    samt tänka på vilka laster kommer med all sannolikhet att användas samtidigt.

riktiga effektbovar är bilens motorvärmare (om sådan finns och används)
    varmvattenberedare, DM, TM, TT. eventuell elpatron.
    elpatronen är 3-fas, men en effektvakt är rekommendera om man vill hålla nere mätarsäkringsstorleken.

Micro och vattenkokare kör jag på en egen 10A grupp. (Micron 1100W vattenkokaren 1200W)
    Micron och vattenkokaren körs ofta korta stunder men ibland samtidigt.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja se där. Motorvärmare hade jag inte ens i tankarna, ja den stora lasten ska ju också tas hänsyn till, den är ju dessutom inte igång bara 1 minut, eller 10, som vattenkokare och micro.

Ett problem är ju laster som dammsugare, som är stora (kan ju vara 2000+W) och kan sättas i vilket uttag som helst.

Det är synd att det inte går att kolla hur mycket förbrukning man har haft på varje fas med dessa nya moderna elmätare som satts upp i hela Sverige.

6. TeroM
    Renoverare · Nivå 21
    Glöm inte infravärmare, lätt ett par 1000W som lastar.

7. H
    Medlem · Nivå 12
    Elleverantören kan kolla förbrukningen på varje fas med en del av de nya mätarna.
    Men den infon håller de för sej själva. och presenterar "bara" totalförbrukningen för kunden.

8. J
    Medlem · Nivå 6
    Förbrukningen säger ju en del men det som är mest intressant är toppströmmen på vardera fas (över någon minut).

9. S
    Medlem Nivå 7
    Precis, jag är rätt skeptisk att använda energiförbrukningen som måttstock här (möjligen skulle timmedelvärden kunna säga en del om man kunde få ut dem). Ett kylskåp har troligen en högre energiförbrukning över året än en sparsamt använd diskmaskin men spelar till skillnad från den senare i princip ingen roll belastningsmässigt vilken huvudsäkring den ligger på eftersom effekten bara är ~100 VA.

10. H
    Medlem · Nivå 12
    de kan även läsa av toppförbrukningen/strömmen, det gör man idag på alla så kallade effektabbonemang >63A

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Finns det något, inte alltför krångligt sätt, att logga sin förbrukning?

12. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Jag vill ju absolut inte uppmana någon att utföra något olagligt.
    Men det är möjligt att bygga om 16A diazedsäkringar till 20A genom att plocka isär dem och flytta över delar.

13. H
    Medlem · Nivå 12
    möjligt ja.
    olagligt ja.
    Risk att upptäckas finns, dagens nya mätare är konstruerade för att kunna ge larm till nätägaren vid för höga effektuttag kontra mätarsäkring.
    en baggis att programmera mätsystemet, för att upptäcka detta. de kan välja effektgräns samt tid som maxeffekten överskrids, separat mätning/fas, alla mätningar kan loggas.

14. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Det måste vara världens minsta vattenkokare? Alla jag har sett har varit på minst 2kW.

//Patrik

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har en på 1500W, så kom förbi på kaffe och bulla så ska jag visa dig (så har du sett lite mer sen). :p :cool: