Byggahus.se

Förbrukning på elmotor

1. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem
    Kanske inte rätt kategori, but here goes nothing.
    Jag ska snart installera en pellets brännare med ett externt förråd.
    Skulle man tjäna något på att ha ett internt förråd oxå, rent energi mässigt alltså ??
    Man måste ju ha två ,motorer då, en som fyller det interna förrådet och en som matar från det till brännaren, men den motorn som fyller det interna förrådet behöver ju kanske bara gå två - tre ggr i veckan, men längre drifts tid.
    Jämfört med om det bara skulle vara en motor så skulle den få gå flera ggr per dag, men bara korta stunder.
    Motorn mellan det interna förrådet och brännaren skulle då kunna vara en mindre eftersom det är kortare sträcka, medan den som matar förrådet ska vara lika som om det bara hade varit en skruv.

Vilket tror ni är bäst ur energi synpunkt (om det är någon skilnnad)???
    En motor/slang eller två slangar/motorer och ett internt förråd ???

2. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Re: Förbrukning på elmotor

Jag skulle säga att energivinsten på att slippa starta och stoppa en större motor är försumbar i sammanhanget.

Om du får ett enda stopp p.g.a. extrastrul p.g.a. dubbla motorer, och pannan då går på elvärme bara en kort stund så har du nog tappat hela vinsten med bygget.

Nu vet jag inte hur stor motor man har i en pelletsskruvmatare, den är säkert större än en cirkpump, men om man jämför med en cirkpump på 35W så förbrukar den el för cirka 300 spänn om året om mden är igång året om, och slår man av den på sommaren sparar man en hundring.

Om du däremot ofta har längre strömavbrott så kan det vara vettigt med ett litet förråd nära brännaren, matningen från det förrådet, brännaren och cirkpump körs på reservkraft, medan den större motorn inte körs på reservkraft utan om det är längre avbrott så får man bära pellets i hinkar eller så från stora till lilla förrådet. Fast, sjutton vet om ens det är lönsamt, njäe.

Jag röstar nej :)

3. Sne4
    Medlem · Östergötland · 422 inlägg

Sne4

Medlem

Jag skulle nog inte bry mig så mycket om ev. energiförbrukningsskillnad utan snarare utrymmesskillnaden.
    -Går det att använda det tänkta inre förrådsutrymmet till något annat?

-Om det går så jämför den tänkta alternativnyttan med det istället.

Förrådsutrymme får man väl aldrig för mycket av?

4. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem

Ok, tack för svaren.
    De blir nog bara en skruv till det externa förrådet.
    Satt bara och funderade på varför vissa löser det med två skruvar och ett mellan förråd.

5. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Är inte det folk som redan har ett litet förråd och en skruv till det, och kompletterar med ett storförråd för bulkleverans senare?

Då passar ju argumentet "if it ain´t broken, don´t fix it" rätt bra, d.v.s. om det lilla förrådet med sin skruv fungerar bra så är det lika bra att låta det vara, skulle det nyinstallerade större förrådets skruv strula så kan man alltid bära pellets för nån/några dagar i taget över till lilla förrådet, istället för att helt bli stående om det strular.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.