Byggahus.se

Förbrukning Acetec

1. M
    Medlem Nivå 6
    Dom senaste två månaderna har min Acetec gått konstant med full drift. Det blir runt 300kwh/månad med tanke på att den drar 500w/h. Detta trots att jag haft runt 61-64 %RF i grunden (enligt mina trådlösa mätare) och haft hygrostaten ställd på 68-69 %RF. Enligt tillverkaren beror detta på tröghet i hygrostaten, det verkar alltså som att jag måste ha hygrostaten ställd över 70% om jag inte vill avfukta grunden mer än ner till ~65% RF. Någon annan som har det här problemet?

2. R
    Medlem Nivå 6
    Tycker det är konstigt att man över huvud taget behöver avfukta denna tid på året. Man måste fråga sig varifrån fukten kommer? Jag har haft 55-65%RF och sakta sjunkande temperatur - från ca 12 grader till nu 8 grader sedan slutet av september utan avfuktning. Vad händer om du stänger av avfuktaren?

3. M
    Medlem Nivå 6
    Jag testade att ställa hygrostaten till en bit över 70% RG igår. Imorse hade jag 66 resp 68%RF så helt klart behövs avfuktning om jag ska hålla mig under det. Fukten måste komma från grundmur och från bostadsutrymmet...

4. V
    Medlem Nivå 1
    Installerade min AceTec 24/8 och fram tills idag 28/11 har den dragit 457 KWH. Har tätat rätt seriöst. Ligger nu på RF 50% och +5 i temp i nordvästra hörnet. Har dock -11 ute sen 2 dagar tillbaka. Tror inte den avfuktat något senaste månaden. Låter den bara gå för cirkulationen. Har hygrometern ställd på 65%