Hej alla hjälpsamma briljanta människor
1. Bör jag lägga denna tråd i annat forum än badrum? Visste inte om El vore bättre?
2. Första sommaren i nyköpt sommarhus. Förre ägaren var mycket noggrann och duktig så det mesta är Tiptop. Dock nu märkte jag att elkabel och elkontakt till förbränningstoaletten är mycket het, så het att man inte kan hålla i den. Den ser lite citrongul ut men vet inte om den var det förut oxo.
Det har varit mycket varmt i badrummet och jag hade nyss kört tvättmaskinen i uttaget bredvid. Den kontakten var normal när jag tog ut den för att åter sätta i varmvattenberedaren. Nu blev jag rädd och drog ut båda två över natten och öppnat fönstret för att kyla ner rummet.
Det är såvitt jag kan se originalsladd till separetten.
Måste jag ringa elektriker för koll / byte eller kan det bli hett ibland? Det känns ju inte helt säkert??
Tacksam för svar.
1. Bör jag lägga denna tråd i annat forum än badrum? Visste inte om El vore bättre?
2. Första sommaren i nyköpt sommarhus. Förre ägaren var mycket noggrann och duktig så det mesta är Tiptop. Dock nu märkte jag att elkabel och elkontakt till förbränningstoaletten är mycket het, så het att man inte kan hålla i den. Den ser lite citrongul ut men vet inte om den var det förut oxo.
Det har varit mycket varmt i badrummet och jag hade nyss kört tvättmaskinen i uttaget bredvid. Den kontakten var normal när jag tog ut den för att åter sätta i varmvattenberedaren. Nu blev jag rädd och drog ut båda två över natten och öppnat fönstret för att kyla ner rummet.
Det är såvitt jag kan se originalsladd till separetten.
Måste jag ringa elektriker för koll / byte eller kan det bli hett ibland? Det känns ju inte helt säkert??

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tacksam för svar.
Missfärgningen ser lite skum ut tycker jag. Det brukar bli en svartare kulör när det blir varmgång i grejorna.
Uttagen ser friska och fina ut.
Kolla typskylt på förbränningstoaletten och vilken märkeffekt (W) den har.
Kanske du fundera över en fast anslutning av toaletten istället för dessa eluttag. Samma sak gäller för varmvattenberedaren.
Kanske du fundera över en fast anslutning av toaletten istället för dessa eluttag. Samma sak gäller för varmvattenberedaren.
Tack. Provar och är bättre.P pjkw skrev:
Jag gjorde även ’ överhettningsskydd’ manöver igår och stängde av toa och varmvattenberedare över natten. Men fortfarande något varm. Får bevaka. Stort tack i a f.
viktigt att veta med att det blir svart. . Hoppas jag slipper ringa elektriker.E etompau skrev:Missfärgningen ser lite skum ut tycker jag. Det brukar bli en svartare kulör när det blir varmgång i grejorna.
Fasta uttag ? Vad menas?
Nu är den helt kall. Men får kolla under dagen
Fast anslutning, då klipps stickkontakten bort och kabeln ansluts fast och permanent i en kopplingsdosa, ev. kompletterat med en strömbrytare. Något som varje elfirma kan fixa åt dig.Evgu skrev:
Finns det inte någon termostat på förbränningstoan? Om ja, kolla så att den fungerar, kanske finns det även någon indikatorlampa som visar när värme är aktiverad.
Fast anslutning har du fått som förslag, jag tycker att du ska fortsätta ha toan ansluten med en stickpropp då det på det viset är möjligt/ rimligt för dig själv att koppla bort toan när det behövs ( tex när du behöver skicka den på service).Evgu skrev:
Ett bra vägguttag och en felfri anslutnings sladd/stickpropp behövs till förbränningstoan, kan du inte avgöra själv om dina grejor är fullgoda behöver du anlita nån som kan ( granne eller vän kan du börja med)
Elektriker kanske du behöver anlita om uttaget eller sladden behöver bytas om du saknar kunskap att göra det själv.
Men fastanslutning är knappast lämpligt på en produkt som återkommande behöver skickas på service enligt tillverkaren.E etompau skrev:
Tack Alfredo, Fribygg , EtompauE etompau skrev:Missfärgningen ser lite skum ut tycker jag. Det brukar bli en svartare kulör när det blir varmgång i grejorna.
den fungerar. Tack så mycket. O är kall nu.E etompau skrev:Fast anslutning, då klipps stickkontakten bort och kabeln ansluts fast och permanent i en kopplingsdosa, ev. kompletterat med en strömbrytare. Något som varje elfirma kan fixa åt dig.
Finns det inte någon termostat på förbränningstoan? Om ja, kolla så att den fungerar, kanske finns det även någon indikatorlampa som visar när värme är aktiverad.