Byggahus.se
Hej!

Ska ev. installera förbränningstoa i sommarstugan och tror att jag väljer mellan Separett CINDI och Cinderella. Båda finns i ett par olika modeller. Purolett verkar lite mer lågbudget som jag tror att vi skippar. Har idag en gammal Separett Coloni ute i en bod, som fläkt-trokar bajset och leder urinet ut i en enkel liten infiltrationsbädd.

Nya toan tänkte vi placera inne i boningshuset/storstugan i ett litet badrum som finns där. Utgående luft skulle behöva ledas ut genom ytterväggen där, men vi tänker oss en uteplats där i närheten och är lite oroliga för odör.

Och hur är det med buller? Hur högt låter dessa? Dels vid "vila" och vid pågående förbräning? Hur länge? Badrummet är vägg i vägg med ett sovrum...

Har sett många som är nöjda med Cinderella, men inte hittat så mycket om Separett CINDI och en del info verkar lite föråldrad. Vad har ni för erfarenheter av de modeller som finnns idag, och av märkena allmänt, avseende just förbränningstoa?

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vi har en Cinderella Comfort och det som låter är fläkten, förbränningen i sig låter ingenting. Fläkten går ganska länge efter varje användning men inget ljud hörs utanför toaletten om dörren är stängd. Att ha den vägg i vägg med ett sovrumt är inga problem.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Vi har en Cinderella Comfort och det som låter är fläkten, förbränningen i sig låter ingenting. Fläkten går ganska länge efter varje användning men inget ljud hörs utanför toaletten om dörren är stängd. Att ha den vägg i vägg med ett sovrumt är inga problem.
Tack!

Hur är det med lukt omkring platsen där utgående luft släpps ut?

Mina föräldrar har en Cinderella i varianten som drivs av 12V och gasol. De är supernöjda och det har höjt komforten i deras sommarstuga massor. Som Edlunn skriver så är det bara ljudet av fläkten som man hör och den är inte störande. Möjligen så skulle jag inte vilja ha den vägg i vägg med sovrummet men det är ungefär där gränsen går.

Den enda lukt man känner är när förbränningen startar då det kan dofta svagt av bränt papper. Ingen gång känns någon obehaglig eller störande doft av avföring eller liknande.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Blodsoppen
Har erfarenhet från Cinderella i min koloni. Som ovanstående inlägg skriver så är lukten inget att vara orolig över. Det finns en katalysator som renar förbränningen. Fläktljudet är helt ok, inget som stör när toadörren är stäng. Dock ska man vara medveten om att den drar en del el. Drygt en kw per spolning/förbränning. Om man bara kissar går det bra att använda ett par gånger innan man förbränner.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Dock ska man vara medveten om att den drar en del el. Drygt en kw per spolning/förbränning. Om man bara kissar går det bra att använda ett par gånger innan man förbränner.
Ja, jag har reflekterat över det. Och elpriserna är ju f.n. inte jätteroliga... Även CO2-mässigt tveksamt faktiskt.

Blodsoppen
Sen kostar varje förbränningspåse 1 kr styck.
Men det är en jättebra lösning om inget avlopp finns.
Co 2 tror jag är försumbart. Inget jag lägger vikt vid.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Sen kostar varje förbränningspåse 1 kr styck.
Men det är en jättebra lösning om inget avlopp finns.
Co 2 tror jag är försumbart. Inget jag lägger vikt vid.
Tja... Alternativet för oss är en sluten tank. Kostar ungefär samma med den + vattentoa som att köpa en Cinderella (eftersom vi även ska fixa gråvattenrening så är extrakostnaden för sluten tank inte så stor). Sedan blir det ju lite mer installationsjobb för själva toan inne i huset med en vattentoa, och sedan är det 5000 kr&år för slamtömning i skärgården samt risk för odör från avloppet... (Jo, jag vet att det finns odörfilter...)

K krilbe skrev:
Hej!

Ska ev. installera förbränningstoa i sommarstugan och tror att jag väljer mellan Separett CINDI och Cinderella. Båda finns i ett par olika modeller. Purolett verkar lite mer lågbudget som jag tror att vi skippar. Har idag en gammal Separett Coloni ute i en bod, som fläkt-trokar bajset och leder urinet ut i en enkel liten infiltrationsbädd.

Nya toan tänkte vi placera inne i boningshuset/storstugan i ett litet badrum som finns där. Utgående luft skulle behöva ledas ut genom ytterväggen där, men vi tänker oss en uteplats där i närheten och är lite oroliga för odör.

Och hur är det med buller? Hur högt låter dessa? Dels vid "vila" och vid pågående förbräning? Hur länge? Badrummet är vägg i vägg med ett sovrum...

Har sett många som är nöjda med Cinderella, men inte hittat så mycket om Separett CINDI och en del info verkar lite föråldrad. Vad har ni för erfarenheter av de modeller som finnns idag, och av märkena allmänt, avseende just förbränningstoa?
Vi har haft en cindi nu i 8 månader och tycker att den är riktigt bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.