9 918 läst · 31 svar
10k läst
31 svar
Förbjudet att fräsa in el i betongvägg
Sida 1 av 3
Har köpt en bostadsrätt byggd på 40-talet (då man tydligen hade högst 2 eller max 4 elektriska prylar i varje rum, om man skall utgå från antalet original vägguttag som finns i rummen). I lägenheten har man sedan någon gång lagt till utanpåliggande vägguttag genom att dra kabel utanpå väggen från ett av de existerande vägguttagen eller genom att dra el genom väggen ifall det satt ett uttag på andra sidan.
Bad om offert för att byta till modern el-central, jorda alla rum, addera ett antal vägguttag samt fräsa in elen i betongväggarna (uttag samt kablar).
Elektrikern som kom och gav offert hävdar att fräsa in el i ytterväggar eller bärande väggar är inget man får enligt Boverket BBR så det är inget en elektriker kan göra.
Jag blev helt ställd, jag har så många bekanta som låtit renovera sina lägenheter där elektriker har kommit och fräst in elen och jag kollade med en släkting som är elektriker och han fräser in el var varannan vecka.
Jag har försökt leta i Boverket BBR, men hittar inget.
Har jag lyckats få den enda elektrikern i landet som kan reglerna eller är han bara lat?
Bad om offert för att byta till modern el-central, jorda alla rum, addera ett antal vägguttag samt fräsa in elen i betongväggarna (uttag samt kablar).
Elektrikern som kom och gav offert hävdar att fräsa in el i ytterväggar eller bärande väggar är inget man får enligt Boverket BBR så det är inget en elektriker kan göra.
Jag blev helt ställd, jag har så många bekanta som låtit renovera sina lägenheter där elektriker har kommit och fräst in elen och jag kollade med en släkting som är elektriker och han fräser in el var varannan vecka.
Har jag lyckats få den enda elektrikern i landet som kan reglerna eller är han bara lat?
Elektrikern har delvis rätt, du får inte ge dig på ytterskalet utan fastighets ägarens tillåtelse, samt om du ska fräsa in all el vilket går så kommer lägenheten vara omöjlig att bo i ett antal veckor efter all fräsning behöver man ju spackla in och dölja all eldragning..MartinS74 skrev:
Har köpt en bostadsrätt byggd på 40-talet (då man tydligen hade högst 2 eller max 4 elektriska prylar i varje rum, om man skall utgå från antalet original vägguttag som finns i rummen). I lägenheten har man sedan någon gång lagt till utanpåliggande vägguttag genom att dra kabel utanpå väggen från ett av de existerande vägguttagen eller genom att dra el genom väggen ifall det satt ett uttag på andra sidan.
Så det är ett stort ingripande och ingen elektriker kommer att fräsa en hel lägenhet i betong. Utan det gör en rivningsfirma lämpligtvis..

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 696 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 696 inlägg
Ska man göra ingrepp i bärande väggar, gäller även ytterväggar, så behöver man tillstånd av styrelsen och de kan vilja ha ett utlåtande från en byggkonstruktör om att ingreppet inte kommer att påverka huset och andra lägenheter.
Är det ens de bärande delarna du ska fräsa in rören i? Jag har bott i ett par hus från mitten av 40-talet. De var byggda av betong och tegel. Insidan av ytterväggarna var tex isolerade med typ träullit och putsade med kalkbruk (el likn). Fräsa in 16 el 20 mm rör där når inte ens de bärande delarna. Hade mer Ågren när jag "på frihand" fräste in rör i icke bärande murade innerväggar av blåbetongblock. Det blir inte många cm vägg kvar...
Har nyligen bytt all el i en lägenhet av samma ålder med liknande befintlig dragning som du beskriver.
Som Rejäl skrev så är det här inget litet ingrepp utan mer något man gör när man ändå river..
Vi blåste först hela lägenheten och hade bara betong/puts kvar på alla golv och väggar.
Elektrikern sa inget om att det skulle vara olagligt att spåra i väggarna men och andra sidan så spårade han in så mycket som möjligt av kabeldragningen i golvet och sen bara mindre spår upp från golvet på väggen där det skulle sitta uttag.
Som Rejäl skrev så är det här inget litet ingrepp utan mer något man gör när man ändå river..
Vi blåste först hela lägenheten och hade bara betong/puts kvar på alla golv och väggar.
Elektrikern sa inget om att det skulle vara olagligt att spåra i väggarna men och andra sidan så spårade han in så mycket som möjligt av kabeldragningen i golvet och sen bara mindre spår upp från golvet på väggen där det skulle sitta uttag.
Medlem
· Blekinge
· 10 833 inlägg
Man behöver inte fräsa in rör. Det räcker med kabel som är 10-12 mm tjocka. Blir betydligt mindre arbete och damm.