Byggahus.se
Idag, mitt på dagen, bidrog vindkraften med 2,2 % av kraftfördelningen. Det släpptes på rejält i vattenkraftverken för att täcka upp, 57,7 %. Med tanke på hur lite det regnat den här sommaren gissar jag att nivåerna i vattenreservoarerna är ganska låga, och blir även hösten torr antar jag att den enda säkra källan (utöver kärnkraften) kommer sina. Klarar Karlshamn att täcka upp även för detta?

Graf och cirkeldiagram som visar kraftfördelning med vatten-, vind-, kärn- och värmekraft i Sverige kl 11:57.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Paxman skrev:
Idag, mitt på dagen, bidrog vindkraften med 2,2 % av kraftfördelningen. Det släpptes på rejält i vattenkraftverken för att täcka upp, 57,7 %. Med tanke på hur lite det regnat den här sommaren gissar jag att nivåerna i vattenreservoarerna är ganska låga, och blir även hösten torr antar jag att den enda säkra källan (utöver kärnkraften) kommer sina. Klarar Karlshamn att täcka upp även för detta?

[bild]
Det är i Stockholm det regnat lite, Tittar man på väderleksrapporten verkar det ha regnat en hel del i Norrland. För övrigt talar dina siffror för att vi behöver bygga ut vindkraften rejält för att balansera vattenkraften!

D Daniel 109 skrev:
Det är pengar som ska gå till nätutbyggnad. Jag är tveksam till att EU godkänner att de används till subventioner. Men det behöver man ju inte bry sig om när man är i opposition.
V mutalisken skrev:
Installerade nyss en shelly och ett relä för min vvb. 2000kr kostade det. Nu går den när jag säger till / mellan 3-6 varje dag. Räknar med att ha räknat hem detta på 2-3 år beroende på elpriset i vinter.
Är den stor? Min VVB har 0,6kWh i förluster per dygn. Jag tror payoff blir lång för dig.

Slumpkraft kan aldrig balansera planerbar kraft. Det är Ebberöds bank att bygga vindkraft. Blåser det inte så levererar vindkraft ingenting.

• Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
vi är eniga. Jag använder torkskåpet som torkställning. Men det gör inte alla i familjen…
Det är nog en förutsättning att hela familjen är helt överens om allt det här. Annars kanhända att du en dag sitter där alldeles ensam och fryser.....
Hälsar en gammal mormor;)

hsd
Sådär snart har vi avvecklat europa som iländer, och kina tar över :
Den norska aluminiumjätten Norsk Hydro har beslutat att stänga ned ett smältverk i Slovakien i slutet av augusti till följd av de skenande elpriserna.

Smältverket går inför nedstängningen på 60 procent av sin kapacitet på totalt 175 000 ton per år och det skulle medföra betydande förluster att fortsätta verksamheten framöver, enligt Norsk Hydro.

Beskedet kommer sedan energipriser i Europa slagit nya historiska rekord i tisdags, vilket förklaras av strypta ryska leveranser av naturgas efter Rysslands invasion av Ukraina tidigare i år.

Norsk Hydro drabbas samtidigt av en strejk på hemmaplan, som är utlyst till den 22 augusti och som kommer att påverka aluminiumproduktionen där.

Samtidigt som produktionskostnaderna lyft har efterfrågan på aluminium globalt börjat svaja i år, vilket i kombination med ökad kinesisk aluminiumexport har dragit ned världsmarknadspriset med mer än 14 procent sedan årsskiftet.

• Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
För övrigt talar dina siffror för att vi behöver bygga ut vindkraften rejält för att balansera vattenkraften!
Hur tänker du nu?

"Mina" [sic] siffror visar att idag runt lunch stod vindkraften still pga att det inte blåste. Du kan bygga hundra miljoner vindkraftverk...de kommer inte kunna balansera något annat kraftslag om de inte snurrar på grund av att det är vindstilla.

• Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Men har vi tur åker MP ur den 11 september, det skulle vara en bra början
K Kallens skrev:
Den enda långsiktiga "lösningen" är att energiproduktionen i europa motsvarar efterfrågan. Allt annat är bara plåster på symptomen.
@Kallens väl skrivet!

Vad vi kan göra den 11/9 är att INTE lita på turen utan lägga våra röster på partier som inte lägger ner kärnkraft (s, v & c) eller försvårar/fördyrar elproduktion och ägnar sig åt informellpolitisk styrning av Vattenfall(mp)

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Är den stor? Min VVB har 0,6kWh i förluster per dygn. Jag tror payoff blir lång för dig.
Jag antar det är för att undvika att värma MER vatten, dvs att man har det man har när "dyrtimmarna" börjar, duschar man mycket blir det kallt... Sen får man automatisk påfylling varje "billig" natt... Vore det bara förlusten och att ingen "tog ut" nåt vatten är det inte mkt till besparing.

Sen kan man ju iofs förbjuda någon att duscha annat än på natten, men vi vill gärna duscha på morgonen... Men ingen duschar under dagen så då kan VV gärna få vara lite kallare...

Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nej. Inte särskilt stor. 160 liter tror jag. Alternativt 200.

den går på 4-5 ggr om dagen i ca 10-15 min. Eller gjorde. Med priserna vi ser nu är det ca 7-10kr om dagen som besparas. Det innebär en payofftid inom 1 år. Men nu är ju priserna inte så stabila. Vissa dagar är billligare. Så tittar cvi på ett lite lägre medelpris så gissar jag att det närmare på 2kr om dagen som besparas och detta blir således 3 år. Helt ok enligt min åsikt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jonas Persson
P Paxman skrev:
...de kommer inte kunna balansera något annat kraftslag om de inte snurrar på grund av att det är vindstilla.
Uttrycket att kärnkraft och vattenkraft balanserar vindkraften är missvisande. Ett mer korrekt ord är kompenserar då det omvända inte gäller. Vindkraft kan tekniskt inte kompensera de andra två. Det handlar inte om att ersätta det andra energislagen med el, utan en teknisk begränsning som vindkraften har och jag menar inte om det blåser eller inte. Det handlar istället om den mekaniska tröghet den enorma generatorn i ett vattenkraftverk eller kärnkraftverk innehåller. Denna tröghet mot att ändra rotationshastighet håller nätfrekvensen stabil och i fas. Något som är mycket viktigt.

Solkraft är ännu sämre än vindkraft då den tekniken saknar generator.

Den tekniska termen är svängmassa https://sv.wikipedia.org/wiki/Svängmassa

• Gilla
OMathson och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vill påstå att precis som man på olika sätt har fått reglera bankernas girighet över åren så är stunden kommen till elen, aktörerna har nu uppvisat alla signaler på att de inte är mogna uppgiften och en extern reglering kan förmodligen vara det enda som kan rädda dem framöver. Med rädda menar jag att undvika ett bredare återtagande av staterna. Att låta ett par företag reglera vår levnadsstandard och ekonomiska utveckling i kanske större grad än centralbankerna är såklart inte hållbart och kommer på sikt inte att tillåtas.
Det där behöver man inte vara kommunist för att hålla med om.

• Gilla
Cramse och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Det som framför allt hände i närtid, var att det startades ett krig (i gryningen den 24 februari 2022.) som innebar en succeciv förändrad tillgång på energi i Europa. Något som naturligtvis även påverkade elmarknaden som är en del av energimarknaden.

Men, bl.a. i de dokument jag hänvisade till, så fanns sedan flera år varningar om risk för effektbrist (och frånkoppling) vid t.ex. stark kyla. Kriget innebar att risken för effektbrist (och den tillhörande ökningen av elpriset) kom tidigare än en kraftig prishöjning p.g.a. "eventuell stark vinterkyla".

Vi har nu ”dubbla” problemställningar. Krgets påverkan på tillgången på energi i Europa, samt ”eventuell stark vinterkyla”.

Den svenska elmarknaden avreglerades 1996. Det innebär att vi köper och säljer en produkt (elkraft) som är svår (dyr) att lagra och som bl.a. därför handlas (prissätts) timme för timme.

Vid en brist på eleffekt så stiger priset på elmarknaden för att vi som är elanvändare skall ”dra ned” på elanvändningen.

Starkt förenklat; Det är den ”mekanismen” som vi sjösatte vid avregleringen 1996 som nu är extra tydlig.
Fel. Haveriet kom flera månader före kriget, har du glömt det? Kriget förvärrade naturligtvis allt men det var tydligt att något hänt redan sommaren 2021.
Men det vill inga proffstyckare prata om.

• Gilla
Emanuel01 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Uttrycket att kärnkraft och vattenkraft balanserar vindkraften är missvisande. Ett mer korrekt ord är kompenserar då det omvända inte gäller. Vindkraft kan tekniskt inte kompensera de andra två. Det handlar inte om att ersätta det andra energislagen med el, utan en teknisk begränsning som vindkraften har och jag menar inte om det blåser eller inte. Det handlar istället om den mekaniska tröghet den enorma generatorn i ett vattenkraftverk eller kärnkraftverk innehåller. Denna tröghet mot att ändra rotationshastighet håller nätfrekvensen stabil och i fas. Något som är mycket viktigt.

Solkraft är ännu sämre än vindkraft då den tekniken saknar generator.

Den tekniska termen är svängmassa [länk]
Det är betydligt mer komplicerat än så, men i grunden har du helt rätt
vatten, kol, olja och gas-kraft är bra regler kraft, då det relativt snabbt går att ändra för att kompensera ökningarna/minskingarna i frekvensen
Kärnkraft är alldeles för långsamt för att på ett effektivt sätt agera som reglerkraft så dess roll är mer den snälla jätten som ser till att det finns en konstant och bra baskraft

• Gilla
OMathson och 1 till
  • Laddar…
Det går att reglera med kärnkraft också. Men det är inte ekonomiskt vettigt.

• Gilla
Jonas Persson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.