Byggahus.se

Förberedande installation av tvättmaskin vid stambyte(dyrt?)

1. Falcen
    Medlem Nivå 2
    Hej.

Bor i en BRF(HSB) som nyligen gjort stambyte, d.v.s helt nytt badrum och lite annat i köket.
    Vi valde bort badkar till förmån för en tvättmaskin och bad om installation av tvättmaskin(förberedande installation)
    (alltså ingen tvättmaskin är på plats eller installerad, detta får vi ordna själva)

Nu har räkningen kommit på drygt 6700:- ( minus något ROT-avdrag om cirka 800:- )

2740:- är arbete anslutning tvättmaskin
    samt 4010:- material anslutning tvättmaskin.
    Totalt för oss att betala efter ROT är 5928:-

Jag tycker detta verkar i överkant.
    Ni som kan, verkar detta rimligt och riktigt?

Värt att veta:
    * Badrummet är helt nytt, d.v.s väggar, tak och golv är helt nykaklat och nyklinkat.
    Handdukstork på väggen, ny toalett(vägghängd) samt nytt handfat/badrumsskåp(med 230v uttag) ingick som standard.
    * Helt nytt proppskåp, gamla var keramiktypen av säkringar, nu är det jordfelsbrytare och moderna switchar.

Allt ovan har BRF förhandlat och ingick i standard stambyte.

D.v.s framdragning av ström för t.ex handdukstork, lampor i taket samt 230v uttag i badrumsskåp ingick i stambytet.
    Så jag undrar hur ett par extra elkablar på cirka 10-15 meter, 230-uttag, samt några extra rör och vattenkoppling kan kosta över 4000:- ?

Även arbetet om 2740:- känns saltat, de håller ju redan på och drar kablar som inkluderas i stambytet.
    Tycker det känns kraftigt översaltat, men jag kan ha fel. Därav vill jag ha era åsikter.

Tack!

2. B
    Medlem · Nivå 20
    Det beror ju t.ex. på hur långt de behövde bila för tvättmaskinsavloppet, hur långt röret vatten till tvättmaskinen är, om det röret är infällt i betongvägg, infällt i regelvägg, utanpåliggande osv. Men visst jag tycker det låter mycket men utan att veta förutsättningarna blir det ju gissningar. 2740 kr är nog 4 timmar, dvs. jobbet tog 3-4 timmar fördelat på troligen tre hantverkare och det är kanske inte helt orimligt.

Kom ni överens om något sorts avtal i förväg?

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Arbetskostnaden tror jag man få acceptera. Det finns dels en del projektledningsarbete, att se till att de extra momenten utförs i din lgh. Dels skall ev. bilas lite extra i golvet för extra avloppsröret. Sedan skall röret monteras. Elelktrikern får dra fram ett elrör från centralen. VVS monterar lite extra vattenledning med kran (?). Elektrikern monterar det nya uttaget. Så man kan gissa på 5 separata moment, som utförs av olika hantverkare vid olika tider.

Skulle man göra bara detta, så får man räkna med restid/ställtid på kanske 2h per moment. och kanske 0,5 - 1h faktiskt arbete per moment. Skulle kostat 10 000 +.

Nu görs det samtidigt med stammbytesarbetet så effektiviteten ökar dramatiskt, men i gengälld måste det samordnas, någon skall hålla reda på exakt vad som skall göras extra i resp. lägenheter, hantverkarna skall få med sig rätt extra material till din lägenhet osv. Så om vi tänker oss att det faktiska arbetet på plats för just de här momenten bara är 2 - 3h så får man nog räkna med lika mycket till för samordning, materialhantering osv.

Material: Det ör dyrt jämfört med om du skulle handlat materialet själv. Jag gissar att du skulle kunnat köpa nödvändig elmaterial (säkring, några meter slang, kanske 20m FK trådar (3 olika trådar i olika färg), dosa, uttag) för 3 - 400 kr. Avloppsmaterial, någon meter ingjutet rör, vinkekoppling för inkoppling på ett annat avloppsrör, krök, vattenlås, någon meter synligt rör, anslutningstratt. kanske 3 - 400. Vattenanslutning (T koppling, en - två meter kromat rör, kran, kanske någon rörkrök. ett gäng klamrar (klamrar är osannolikt dyra)typ 3 - 400. Totalt 1000 - 1 500 om du hade köpt själv. VVS och elfirmor har ofta en prissättning som ligger 500 - 1000% över vad du kan handla själv för. Så det är inte anmärkningsvärt högt pris, i förhållande till branschstandard.

Redigerat 21 nov 2019 13:14
    • Laddar…
  4. Falcen
    Medlem Nivå 2
    Varför skulle jag behöva betala för avloppsmaterial?
    Läs tråden igen, komplett stambyte.
    Jobbar du inom detta och är egen företagare? Låter så.
    Fortsätt dubbelfakturera men jag är en jobbig kund, specificera vad som har kostar över 4000:-

Tack.

5. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Vilken attityd?:(

6. M
    Medlem Nivå 4
    Infoga en bild på installationen så det går att se vad som är gjort.
    Det kan vara extra material för avloppet till tvättmaskinen som inte ingår i stambytet.
    Från din text kan man bara gissa vad som är gjort.

Hade inte föreningen förhandlat om villkor för ändringar?

• Laddar…
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Om du som privatperson är beställaren har du enligt konsumenttjänstlagen rätt till en specificerad faktura. Begär det och stilla din nyfikenhet.

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Nivå 13
    Oavsett om det är dyrt eller inte? Var det ingen som frågade eller berättade att det kommer att kosta extra och kanske hur mycket? Hade jag beställt nåt som är utöver det normala och tänkta så hade jag nog velat veta vad det kommer att kosta.......Eller man borde rimligen kunna anta att utövaren borde tala om det för att undvika överraskningar.

9. T
    Medlem · Nivå 9
    Har det dragits avlopp till tvättmaskinen på nå sätt så ingick nog inte det i stambyte ska du se.
    Du har inte visat nån bild eller beskrivit speciellt detaljerat vad som är extra gjort förutom stambyte och badrunsrenoveringen.
    Jag menar förberedelse för tvättmaskin kan ju betyda vad som helst för skulle man göra det enkelt för sig behöver en tvättmaskin inga förberedelser mer än vad som finns i ett standard badrum

10. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Håller med, här fick TS ett seriöst svar av en erfaren moderator. Vi vet inte vilka extra insatser som gjorts. Vi vet heller inte om föreningen eller TS fått någon prisuppgift, åtminstone ungefärlig, i förväg. Min egen erfarenhet är att dessa tilläggsuppdrag upplevs som rätt dyra. Samtidigt är det en fördel om samma entreprenör gör hela jobbet. Om det blir problem finns alltid risken att det är svårt att säga vem som gjort fel annars. Men för att kunna bedöma behövs mer konkret info om vad som egentligen gjorts.

11. possum77
    Medlem Nivå 6
    Han fick inte det svar han ville ha (en räcka medhåll som han kunde visa hantverkaren) och då blev han förbannad. Tyvärr är det en allt vanligare attityd på forumet. En del fattar inte att den hjälp man får här erbjuds gratis av privatpersoner på deras fritid. Att anklaga en moderator som ger ett sakligt svar för att vara en dubbelfakturerande hantverkare måste väl ändå vara snudd på brott mot forumreglerna.

• Laddar…
  12. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, jag är visserligen egen företagare, men inte ens i närheten av byggbranschen. Jag var för ca 30 år sedan ordf. i en större bostadsrättsförening där vi bytte stammar. Då lärde jag mig en hel del om projektledningen för ett sådant projekt. Genom att byta upphandlingsform, till ett mer byggkonsult styrt projekt sänkte vi byggtiden från 6 år till 13 månader, och priset från ca 350 milj, till 75 milj. Jag såg vad som krävs för att byggaren skall klara rätt tillval i vart och ett av 800 badrum, när man bygger ett badrum var 4e timme. Vi sparade som sagt över 250 miljoner, men projektledningskostnaden ökade (inom den budgeten) med nästan 5 miljoner.

Det blir lite avloppsmaterial, eftersom tvättmaskinsavloppet är ett extra rör, som skall kopplas in till avloppet. Nu vet jag inte hur man gör vid ert stammbyte, men när vi bytte stammar så kom alla avloppsrör för varje badrum färdiga formsprutade från fabrik, golvbrunn, toaavlopp, tvättställsavlopp, allt var gjutet i ett stycke. Enda arbetet blev att lägga det på plats i bjälklaget. Att då hantera ett tillval som innebär att ytterligare ett rör skall skarvas in ger en avsevärd overhead.

Det är lite som att du beställer en bil, och vill ha in ett "eget" tillval på det löpande bandet.

• Laddar…