Byggahus.se

Förberedande frågor inför takbyte

  1. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag står inför ett takbyte på huset, idag är det ett masonittak med läkt och betongpannor på, sviktande masonit med hål i leder till att det blir avskalat ända ner till takstolarna. Jag har många frågor, gör en nummerordning så att de blir lättare att svara på för den som kan :)

    1: Jag tänkte börja riva taket på en sidan av huset först, slänga pannor, läkt och masonit i en container direkt. När takstolarna är blottade, ska den första råspontbrädan ligga kant i kant med takstolarnas nederkant, ska man snörslå och kapa av takstolarna ifall det finns differanser?

    2: Hur gör jag med råsponten vid nock, sista brädan blir ju med största sannolikhet att gå förbi nocken, ska den plansågas för att skapa en plan yta åt nockbrädan?

    3: Ska nockbrädan dit före eller efter underlagspappen? Sett att det finns ventilerade nockbrädeslösningar, är det ett måste?

    4: Upp genom taket ska ja ha imkanal, skorsten och avloppsavluftning
    4a: Hur gör man med t.ex imkanalen, det är ju ett rör som ska upp genom taket, ska detta rör fästas lodrätt inne på vinden och sedan bygger man råsponten tight runt det röret?
    4b: Hur gör man med skorssten? Trät får ju inte vara allt för tätt mot det röret.
    4c: Hur gör jag med avloppsavluftningen, kommer köra med betongpannor, ska avloppsavluftningen vara ytterligare en plåthuv eller går den att kombinera med någon av de andra, eller kanske t.o.m inte behöver någon huv?

    5: Läktspiken ska ju vara ganska lång, denna komma ju sticka igenom råsponten på hela vinden, är det något man får ta eller finns det fiffiga trix för detta? Antar att böja dom är dumt?

    6: Plåthuvarna till imkanal och skorsten (kanske avlopp?), ska dessa beställas före man över huvud taget börjat med taket eller hur går det till egentligen? Skulle vara jätteschysst om någon kunde förklara ganska ingående hur det här med plåtarbetet gick till, underlagspapp som ska vikas upp på en stos först, sen ska det stå en plåthuv ovanpå stosen, eller har jag fattat fel?


    Detta är det jag kunde komma på just nu, finns mer frågor absolut, men känner att detta räcker för tillfället. Vore tacksam om ni kunde svara på det ni kan iallafall, så klarnar det lite i mitt huvud. Vi har inte pengar att anlita firma på detta tyvärr, jag önskar att jag hade.

    Kan tillägga att jag bytte råspont på garagetaket i somras, så jag vet vad det handlar om. Men på det taket hade jag inga genomföringar över huvud taget :)
     
  2. S
    Medlem · Nivå 10
    Någon som känner sig manad att svara? :) Kan du svara på någon av punkterna är jag otroligt tacksam!
     
  3. J
    Medlem · Nivå 10
    1: Lägg råspont 5 mm utanför takstolarna är det mycket snett för du som sagt kappa av dom.

    3: Efter pappen brukar man sätta nock brädet. Nej är inget måste om vinden har god ventilation på annat sätt.

    4: svårt att bara förklara krävs att man gör riktigt och noggrann då det är där det jämt läcker in anors.

    5: Böj spiken på insida vind bara.

    6: Till avlopp finns färdiga hole in one panna som oftast går att använda huvar finns det några typer att köpa färdiga men inga jag rekommenderar. Skorstenar finns inga färdiga lösnings utom några riktigt dåliga är en plåtslagare som gäller.
     
  4. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag förstår att 4.an är lite mer komplicerad än övriga takbytet, men folk som är mindre händiga än mig har bytt tak själva så omöjligt borde det inte vara.

    Brukar man blanda in plåtslagaren före man ens har rivit råsponten? Känner att om jag inte får kläm på detta så törs jag inte byta nå tak.
     
  5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    5. Man lägger varannan ströläkt precis på takstolen då går alla dom spikarna bara in i den och syns inte, varannan syns ju men det blir inte mycket som sticker igenom när man har råspont, strö och tegelläkt.
     
  6. J
    Medlem · Nivå 10
    Finns ju monterings anvisningar hos flera tillverka googla lite och läs på.
    Nej man blanda inte in plåtslagaren före man ens har rivit råsponten men då plåtslagaren jämt har mycket att göra är det bra att kontakta så tidigt som möjligt.
     
  7. H
    Verktygstokig · Nivå 12
    Ett tips är att inte slå spiken igenom råsponten där det är synligt under t.ex. vid takutsprång och takfot, använd 60 mm spik eller krök 70 spiken.
    I de ströläkter som inte ligger över takstol brukar jag också låta bli att dra i hela spiken.
     
  8. L
    Medlem Nivå 6
    För avloppsluftningen finns ju hole-in-one-pannorna numera som är ett helt system med tätningar osv. Till imkanal och skorsten gör man oftast en underkrage av en bitumenprodukt och sen har du en plåtkrage över som plåtslagaren får ordna till.
    Glöm inte att montera fotplåtar och nockband/nocktätning!
     
  9. S
    Medlem · Nivå 10
    Usch jag mår illa så fort jag tänker på det här projektet. Jag känner att jag har koll på det mesta egentligen. Om jag köper en sån där Hole in one sats så antar jag att det finns med instruktioner där, så man kan anse avloppsavluftningen vara ett avslutat kapittel.

    Men problemet som jag ser det är ju då skorsten och imkanal. Skorstenen är ju ett rör som ska ut genom taket, likaså imkanalen. Om jag tar ner röret för imkanalen så länge (det ska bytas då det är i katastrofalt skick. Kan jag avvakta med att sätta upp det tills efter underlagspappen är på plats o jag har läktat klart. Eller ska underlagspappen läggas på särskilt sätt runt "underkragen".

    Vem är det som gör underkragen, är det plåtslagaren det också?
     
  10. O
    Medlem Nivå 12
    4a. Det finns färdiga tätningar för rören genom taket. På bilden ser du den typ jag använt och som är levererad av Monier. Röret går således vertkalt genom taket och gummikragen tar hand om vinkelfelet som då blir. Gummikragen limmades mot takduken sen förstärker plåtringen det hela.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    dassvent1.jpg


    Sen får plåtis göra plåtbeslaget över röret som ansluter till pannorna. Här är en bild från andra sidan huset till ett lite större rör som tyvär inte gick att få precis mitt i en panna.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kupa liten.jpg


    Eftersom jag redan hade råspont och skulle komplettera med en ventilationskanal (den översta bilden), så gjorde jag en pappmall som jag klippte till och provade på en bit rör, hålet kommer ju att behöva sågas ovalt. Borrade ett litet hål inifrån där jag tyckte mittpunkten skulle komma efter att jag siktat in mitt rör. La mallen på utsidan av takets råspont och ritade upp ursågningen. Provade med en rör bit att allt var bra efter att jag sågat hålet, därefter la jag duk och skar upp efter hålet, monterade slutligen rör och tätning.
     
    Redigerat 20 apr 2015 05:57
  11. S
    Medlem · Nivå 10
    Klockrent svar, stort tack! Enda jag inte var med på är varför hålet måste bli ovalt?

    Finns det likadana såna genomföringar för skorsstensröret? Fast jag har för mig att råsponten måste ha en viss distans från röret pga brandrisken.
     
  12. O
    Medlem Nivå 12
    Jag utgick ifrån att du har taklutning. Mitt tak är ca 45 grader och om man bara sågar ett exakt runt hål efter röret så kommer röret att peka 90 grader rakt ut från taket. För att det skall kunna peka vertikalt/lodrätt så kommer hålet att bli lite ovalt. Men om du har platt tak så naturligtvis blir hålet runt.
     
  13. S
    Medlem · Nivå 10
    Ahhh självklart! Trodde inte hålet behövde vara så tight att vinkeln spela ngn roll! :)
     
  14. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Bra att du ställer frågor som även jag har funderingar kring! Gällande nedersta råsponten, så brukar jag dra ut den 25 mm utanför takstolen. Detta för att för att taket ska gå över takfotsbrädan/vattbröden vad det nu kallas. Då brukar jag dessutom klyva bort sponten så det ser trevligare ut. Detta gäller då 120 bred råspont, annars blir det inte mycket kvar.
     
  15. S
    Medlem · Nivå 10
    Hur gör du då med första pappvåden, drar du den förbi änden på råsponten och sen in under råsponten så att den hamnar i kläm mellan råspont och fotbräda?