Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förberedande åtgärder för laddboxar till elbil BRF

  1. I
    Medlem · 9 inlägg

    Iskakan

    Medlem
    Hej,

    Vår förening (brf) har beslutat att genomföra förberedande åtgärder för laddboxar till medlemmarnas parkeringsplatser. Vi är 8 hushåll som är belägna i två radhuslängor.

    Vi tänker oss att ta in en firma som gräver och drar fram kablage till stolparna. Varje medlem har sin egna elmätare och föreningen har ingen egen. Där av tänker vi dra 8 separata matningar till 4 stolpar.

    Till frågorna:

    tänker vi rätt?
    Vilka dimensioner på kablage bör vi lägga ner på dom längre/kortare sträckorna?
    Bör vi lägga ner extra rör för kommunikation (lastballansering) ?
    Är Galvad 60mm stolpar lämpliga för att montera två laddboxar på?

    Bilden illustrerar fastigheten, röda cirklar är platserna där stolparna ska stå. Elskåpen är röda rektanglar på kortsidorna. Husen är 24m långa och 10-12 m breda.
     
  2. M
    Medlem · Stockholm · 1 036 inlägg

    merbanan

    Medlem
    När ni är och gräver så se till att få ner datakabel också. Man vet aldrig vad som händer i framtiden och lämplig kabel kan ni hitta och köpa själv. Alternativt så slänger man ner markrör. Gällande kablage så brukar man ofta dra i en kedja och men här slipper man ju ta förbrukningen via föreningen varvid kabel till varje plats kan motiveras. Jag skulle nog gå på 5G6mm^2 eller 4G10mm^2 kabel beroende på förutsättningar. Ni bör kolla om det ryms att koppla in 2 st kablar i elskåpen.

    60mm stolpe går bra att koppla det mesta på. Vanligtvis så finns det plats att kedja vidare en elanslutning så 2st in borde fungera bra. Att notera så är det nog lite ovanligt att man vill ha 2st boxar på en stolpe med 2 matningar. Där kommer nog det vara lite begränsat med att hitta produkter. Jag skulle rekommendera en stolpe var. Nu finns det mängder av produkter från villasegmentet som passar.

    Man kanske även ska låta den boende avgöra om och vilken box som ska installeras. Då är det bäst med egna stolpar och att man faktiskt drar datakabel till alla stolpar också. På så sätt flyttar man problemet från föreningen till de boende. Eventuella konflikter undviks och som boende får man stor valfrihet.
     
  3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 228 inlägg

    NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

    Skogsägare
    Låter som en dyr och omständlig installation. Är det inte bättre att ha ett lastbalanserat system som BRF:en står för och debiterar medlemmarna för än att gräva fyra kanaler och dra åtta kablar?
     
  4. Mikael_L
    Medlem · 43 968 inlägg
    Det finns för och nack-delar med alla varianter.
    Har BRF ens ett eget fastighetsabonnemang (en fastighetscentral). Om inte så är detta enda vettiga lösningen.
     
  5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 228 inlägg

    NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

    Skogsägare
    Nej, det skrev väl TS att de inte hade. Men ändå, menar du att det är billigare att gräva så mycket, inklusive förmodligen att korsa ett par tre asfaltsgångar extra och att dra mångdubbla mängder kabel jämfört med att skaffa ett abonnemang för föreningen? Jag har ingen uppfattning själv, är bara förvånad om det är så.
     
  6. I
    Medlem · 9 inlägg

    Iskakan

    Medlem

    Okej, tack försvaren! Då överväger vi nog 8 stolpar, mindre kostnad i sammanhanget. Då vi vill att det ska se någorlunda lika ut kommer vi att ha några riktlinjer kring hur Boxarna ska se ut, exempelvis färg.

    Samt att lägga ner tomrör för datakabel.

    mvh
     
  7. I
    Medlem · 9 inlägg

    Iskakan

    Medlem
    Hej,

    Förhoppningsvis behöver vi inte gräva långsidorna på huset då man kan förlägga rören under trallen och endast gräva de bitarna som återstår på respektive kortsida. ( se ritning) Vi kommer inte heller behöva korsa några asfalts partier.

    som sagt saknar föreningen eget abonnemang.

    mvh
     
  8. Mikael_L
    Medlem · 43 968 inlägg
    37 tusen kr. (minst)
    Och sen de fasta avgifterna (på några tusen årligen) för all framtid.

    Så nej, behöver man inte fastighetsel för annat så blir det nog bäst att sätta laddstolparna på vardera hushålls mätare om det inte är fenomenalfantasiskt krångligt.
     
  9. Mikael_L
    Medlem · 43 968 inlägg
    Ni behöver som minst 5g2,5 kabel till laddboxarna, då kan ni få upp till 11kW laddning (eller 3,7kW vid enfasladdning).
    Problemet kan vara kabellängderna i kombination till hur elen till fastigheten är anordnad map på avstånd till nätägarens transformatorstation och nätägarens area på kablarna till era hus.
    Det verkar ju som att inga kablar kommer behöva bli längre än ca 40 meter, och då kommer det troligen fungera bra med 5g2,5, men detta bör kollas upp genom att be nätägaren om en uppgift om förimpedans eller mätas upp av elektrikern, och sen räkna. Nätägaren är skyldig att ge denna uppgift, kontakta nätägaren och ange abonnentnummer och be att få uppgift om främst förimpedans, de brukar lämna lite mer samtidigt, typ Ik3 osv.

    Väljer ni 5g6 så kommer det garanterat fungera, och man kan troligen välja att ladda med upp till 22kW i framtiden (men då kommer det antagligen krävas uppsäkring av abonnemangen).
    Det blir dyrare kabel, men å andra sidan lite lägre förluster i kabeln, dvs ström som används för att värma marken, vilket kommer spara några kronor varje år iom att elbilsladdning går timmar i streck, på hög effekt, varje dag. Så efter en 20-40 år eller så ... så är kanske den dyrare kabeln betald. :)

    Dra i gult markrör, gärna med slät insida, så kan man sen pilla in en extra kabel för ev mätning/balansering/annan kommunikation. En del förespråkar dubbla markrör för att minska risken för störningar (eller att de tror att det inte är tillåtet att blanda kablar), och visst blir det lyxigt och fint, men kostnadsmässigt lite onödigt.
    Jag skulle nog välja N1XV som kabel, lätt att arbeta med och finns till rätt pris.
     
  10. A
    Medlem · Östergötland · 20 inlägg

    anderols

    Medlem
    Vad har varje hushåll för huvudsäkring idag?
    Om man ska kunna destinationsladda en nyare elbil med typ 60kWh batteri vill du nog minst kunna ladda med 11kWh vilket är 3x16A, och då måste varje hushåll säkra upp och betala högre månadskostnad ändå.

    Känns spontant som att detta skulle vara ett alternativ endast får väldig låg laddström till plug-in hybrider/äldre elbilar.

    Låt föreningen skaffa ett eget abbonemang, och installera en laddlösning från tex Incharge med en taxa som är något högre än självkostnadspris för att täcka investeringen.
    Då kan besökare med elbil betala för sig - brf innehavaren slipper bjuda på elen och föreningen tjänar en slant.
     
  11. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 436 inlägg

    Robert-san01

    Självbyggare
    Eller så kör ni med kraftkabel som har data/signal också.
     
  12. K
    Medlem · 232 inlägg

    Kallens

    Medlem
    Fast hur många behöver ladda hela batteriet varje natt? Extremt få skulle jag säga. Detta är inte "destinationsladdning", detta är hemmaladdning med avsevärt lägre krav på effekten. 99% av alla bilister skulle nog klara sig gott på 2,3kW eftersom man kan plugga in varje natt 10-12h.

    Men med separata abbonemang missar man ju möjligheten till högre effekt den där gången man behöver det. Men det är ju å andra sidan löst med 20min på en snabbladdare, så det verkliga behovet är nog rätt litet.
     
  13. A
    Medlem · Östergötland · 20 inlägg

    anderols

    Medlem
    Föreningen måste fundera om man vill kunna erbjuda långväga besökare eller tex. tjänstebilsföraren/säljaren som kör mycket att ladda med iaf 11kW.
    Laddtider på ett dygn är för mycket för den "aktiva" elbilisten. 10h med 2.3kWh blir typ 1/3 laddning....
     
  14. M
    Medlem · Stockholm · 1 036 inlägg

    merbanan

    Medlem
    I det här fallet behöver föreningen inte erbjuda något alls. Man flyttar problemet till den boende. Jag antar att man som boende faktiskt skulle kunna säkra upp till 25A vilket nog skulle kunna medge att man kan ladda med 11kW på dagens bilar med 3-fas laddare. 5 timmar skulle isf kunna ladda 55kWh vilket är ordentligt med kapacitet för de flesta behoven. Behöver man mer är det ju inte uppenbart att föreningen är den part som skall tillgodose detta behov.

    Iaf om man skall gå den vägen så är en lösning att införa IMD. Då skulle man kunna skaffa 1 abonnemang för varje hus (2 totalt). Ett av abonnemangen kan sedan vara lite större och ta hand om all elbilsladdning. Det skulle även kunna öppna för en gemensam solcellsanläggning men projektet blir mycket större och att börja med elbilsdelen gör inte att man inte kan införa IMD sedan. IMD i små föreningar har dock tveksam ekonomisk nytta (man måste redovisa moms osv).

    Sammantaget är egna kablar rätt lösning då komplexiteten hamnar hos den boende och föreningen behöver inte blandas in mer än vid själva kabeldragningen.
     
    • Laddar…
  15. K
    Medlem · 232 inlägg

    Kallens

    Medlem
    Absolut, men de som kör så mycket VARJE dag är försvinnande få. Men det spelar ju ingen roll i sammanhanget iom. det merbanan skriver ovan. Är man en av de få som måste ha 11kW hemmavid kan man lösa det på sitt eget elabbonamang.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.