4 046 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Förbereda, men inte uppfylla kraven för tillgänglighetsanpassning?
Vi planerar att bygga ut vårt entréplan då det idag saknar toalett. Vi vill ha toalettrummet separat från resten av badrummet då vi kommer ha en bastu i anslutning till badrummet, så att man inte måste gå på toa i anslutning till bastun man är ett sällskap som bastar. Problemet är att med en sådan planlösning uppfyller inte toalettrummet kraven för tillgänglighet (minimimått för rullstol plus medhjälpare). Vi har funderat på att förbereda för toalett i det större badrummet genom att dra avlopp, men ha det tillslutet och dolt bakom en möbel. Har hört rykten om att det räcker att förbereda, men när jag läser på boverket hittar jag inget om det. Någon som vet om det stämmer, eller om en sådan plan kommer avslås?
Se bild för grov skiss. Blåmarkerat utrymme är där vi vill ha toalettrummet. Rödmarkering är där vi tänker att vi kan förbereda med avlopp som döljs bakom en möbel fram till behovet för en tillgänglig toalett krävs.
Se bild för grov skiss. Blåmarkerat utrymme är där vi vill ha toalettrummet. Rödmarkering är där vi tänker att vi kan förbereda med avlopp som döljs bakom en möbel fram till behovet för en tillgänglig toalett krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ska räcka med att det är förberett för att enkelt sätta dit en toalett. Tyvärr är det så att både besiktningsmän, och olika handläggare gör sina egna tolkningar. Att sedan övertyga dem om att de har fel kan vara rent omöjligt.
Därför skulle jag endera förberett med avlopp och ställt ett skåp eller liknande över. Då kan du lätt visa att det är förberett, och att man bara kan lyfta bort skåpet och ställa dit en toalett utan att göra åverkan. Blir det sedan nedslag, så ställer du bara dit en toalett vid ombesiktning och tar bort den efteråt.
Alternativt ställer man dit en toalett inför första besikningen, och tar bort den efteråt. Sen gömmer du avloppet bakom någon möbel eller annat som kan tas bort utan att påverka tätskikt.
Därför skulle jag endera förberett med avlopp och ställt ett skåp eller liknande över. Då kan du lätt visa att det är förberett, och att man bara kan lyfta bort skåpet och ställa dit en toalett utan att göra åverkan. Blir det sedan nedslag, så ställer du bara dit en toalett vid ombesiktning och tar bort den efteråt.
Alternativt ställer man dit en toalett inför första besikningen, och tar bort den efteråt. Sen gömmer du avloppet bakom någon möbel eller annat som kan tas bort utan att påverka tätskikt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 240 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 240 inlägg
Vad är det lilla gula som står bredvid toaletten i badrummet?
Det är bara din kommun/handläggare som kan bestämma vilka förberedelser som behövs.
Men det är ju inget som hindrar att du minuten efter att du har fått slutbeskedet monterar bort toaletten och ställer den i ett förråd tills den behövs. Tänk på att det bör finnas flera i hushållet som kan sätta tillbaka toaletten på den tillgänglighetsanpassade platsen.
Det är bara din kommun/handläggare som kan bestämma vilka förberedelser som behövs.
Men det är ju inget som hindrar att du minuten efter att du har fått slutbeskedet monterar bort toaletten och ställer den i ett förråd tills den behövs. Tänk på att det bör finnas flera i hushållet som kan sätta tillbaka toaletten på den tillgänglighetsanpassade platsen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 865 inlägg
Den blåa ser ut att uppfylla kraven om du tar bort den lilla väggsnutten där.
Sen sätter du upp en tillfällig avskärmning/båsdörr
Sen sätter du upp en tillfällig avskärmning/båsdörr
Är det ett badrum eller ett relaxrum/spa? Är det ett badrum, som ibland även används som relaxrum, skulle jag sätta in en toalett. När det används som badrum är det bra att kunna gå på toaletten utan att behöva lämna rummet. Är det ett relaxrum blir en toalett nog konstig.
Relaxrum framför allt. Alla sovrum är på övervåningen, så de här rummen kommer användas som gästtoalett eller då man ska bada/basta. Därför vi också känner att vi inte vill ha toalett i det större rummet.1 16386 skrev:
Finns det någon paragraf någonstans där det står rätt upp och ner att det räcker att förbereda, som man kan hänvisa till?A AG A skrev:Ja, det ska räcka med att det är förberett för att enkelt sätta dit en toalett. Tyvärr är det så att både besiktningsmän, och olika handläggare gör sina egna tolkningar. Att sedan övertyga dem om att de har fel kan vara rent omöjligt.
Nej, inte "rakt upp och ner". Paragrafer och lagar skrivs inte på så vis tyvärr. De lämnar nästan alltid lite att tolka. Även om det kan tolkas som glasklart, så finns det alltid tjänstemän och handläggare som tolkar det annorlunda. Därför skiljer sig bestämelser mellan olika kommuner, trots att de alla utgår från samma lagar.H Hazelberg skrev:
Det räcker inte att förbereda. Det är tillåtet att t ex ett badkar inkräktar på måtten om det enkelt kan tas bort och ersättas av dusch.H Hazelberg skrev:
Det har ju presenterats en del olika förslag på hur du kan fuska dig runt kraven, och det är i princip riskfritt, men det är ju fortfarande inte tillåtet.
Varför skulle det då inte även vara tillåtet med ett skåp som tas bort, är ju enklare?Contrefort skrev:
Mot vilket lagrum lutar du dig mot när du skriver att det ska vara tillräckligt om det är förberett för WC inför slutbesked utan att den finns på plats?A AG A skrev:Nej, inte "rakt upp och ner". Paragrafer och lagar skrivs inte på så vis tyvärr. De lämnar nästan alltid lite att tolka. Även om det kan tolkas som glasklart, så finns det alltid tjänstemän och handläggare som tolkar det annorlunda. Därför skiljer sig bestämelser mellan olika kommuner, trots att de alla utgår från samma lagar.
Har exempelvis inte sett något som tyder på att montering av WC-stol / bygga om platsen vid WC räknas som enkelt avhjälpt hinder eller motsvarande.
Jag har inte heller hittat något i den stilen alls när jag läst, därav min fråga. Och av svaren att döma så kanske det är praxis på vissa håll. Har hört med kommunen nu och de gick helt på att badrummet måste vara tillgängligt - inga undantag. Som jag läser deras svar hade inte ens ett badkar fått stå i vägen. Så det ser ut som att vi får ha en toalettstol där till att börja med för att få det godkänt.O oxöga skrev:Mot vilket lagrum lutar du dig mot när du skriver att det ska vara tillräckligt om det är förberett för WC inför slutbesked utan att den finns på plats?
Har exempelvis inte sett något som tyder på att montering av WC-stol / bygga om platsen vid WC räknas som enkelt avhjälpt hinder eller motsvarande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 865 inlägg
Då har du 3 alternativ.H Hazelberg skrev:Jag har inte heller hittat något i den stilen alls när jag läst, därav min fråga. Och av svaren att döma så kanske det är praxis på vissa håll. Har hört med kommunen nu och de gick helt på att badrummet måste vara tillgängligt - inga undantag. Som jag läser deras svar hade inte ens ett badkar fått stå i vägen. Så det ser ut som att vi får ha en toalettstol där till att börja med för att få det godkänt.
1. Sätta upp 2st toalettstolar, låt den va kvar för "why not"
2. Sätta upp en i badrummet och efter slutbesiktning flytta till toaletten
3. Sätta toastol bara i "hallen"
Då en toastol är billig (ca1300:- plus) hade jag nog gått på alternativ 1. Ibland är det bra med nån extra