Förbereda för elektrikern, men hur?

11k läst  38 svar

1. H
    Medlem Nivå 7
    Halloj!

Elkillen var i mitt nybygge för någon dag sen och försökte lära mig hur jag kunde förbereda för att han senare skulle kunna installera alltihopa, dvs. jag sätter alla dosor och drar alla rör (med sladd i) för att han sedan kan komma dit och koppla ihop det och få saker å ting till att fungera.

Det jag nu behöver hjälp med är om jag fattat allting rätt, min elkille har nämligen åkt på semester och jag får inte fatt ihonom, då han som erfaren elkille snacka på och jag försökte skriva upp så gott jag kunde på laddar och liknanade beträffande måtten.

Först eldragningen, stämmer dessa uppgifter:

elskåp > takdosa (3ledare) > takdosa (3 ledare)

elskåp > takdosa > fönsterdosa, belysning (4 ledare) > uttag (3 ledare)

elskåp > takdosa > strömbrytare (5 ledare) > uttag (3 ledare)

elskåp > takdosa > trappströmbrytare (6 ledare)

Sen så har jag börjat fästa upp takdosorna (röda saker med metallclips som jag antar man ska skruva fast dem med), men har jag verkligen fått rätt dosa eller gör jag helt fel montering? Taket är vanlig glespanel (28mm) som det ska vara takpanel (13 mm)på, så som jag fått för mig att det ska vara så märker jag ut var dosan ska vara, skruvar fast en gles/bräda bakom de två närmsta brädorna och har nu en yta att skruva fast denna dosa på. Men..... när jag gjort såhär, och tar en gipsremsa och för till den, så går dosan i princip 10 mm nedanför denna, och det kan väl verkligen inte stämma!??!

Läser på, http://www.schneider-electric.se/Downloads/ELJO_PB/vpdosor.pdf om att man i ROT jobb använder sig av 13 mm dosor och i Standardinstallationer 26 mm, och mitt hus är ju ett nybygge så det kan väl inte vara mer standard, men hur ska den isådana fall monteras!?

Tills dess vi hörs och någon kan reda ut det här för en total elamatör, önskar jag en trevlig helg! :)

2. F
    Medlem Nivå 7
    Liknade problem finns på annat håll. Läs tråden "Lättast att lära sig". Var någonstans bygger du?

3. H
    Medlem Nivå 7
    Ett ca: 130 kvm stort Fiskarhedenvillan (egenritad planlösning) i Sjöbo, Skåne.

edit:
    Såg senare att jag läste detta inlägg och faktiskt beställt den boken som det nämns om, men den kommer kanske först om 6 dagar var det gäller leverans... tyvärr :/

4. E
    Medlem Nivå 12
    Hoppas bara att "din" elektriker dyker upp efter semestern...

Troligtvis vill nog ingen annan befatta sig med din anläggning... Kan vara svårt att få dit elverket att koppla in elskåpet riktigt om inte någon behörig elektriker skickar in papprena.....

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Inget illa ment men har den "elkillen" verkligen behörighet? Sådana "lösningar" som beskrivs i ursprungsinlägget är totalt vansinne.

/Kent

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det där var väl inte helt lätt att förstå sig, vare sig beskrivningen din men också hur elektrikern egentligen tänkt....
    Men på det hela tycker jag ändå att det du beskriver här fungerar... , om jag nu förstod allt rätt, då .... :D :surprised:
    I värsta fall får han väl dra någon extra ledare då, inte hela världen..

Sen heter det elcentral .... :surprised:

Spika eller skruva fast en kortling i dimensionen 45x95 som är exakt lika lång som mellanrummet mellan två bjälkar i bjälklaget. Du kan använda två st byggvinklar (vinkeljärn, billiga på biltema exvis) om du vill förenkla lite. Denna kortling sätter du på platten, dvs liggande på exakt den höjd som behövs för att takdosan sen ska komma kant i kant med innertaket. Hellre en eller två mm in i taket än 1mm utanför.)

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Förlåt en kanske dum fråga... Men vad är det för lösningar som är vansinne?

8. H
    Medlem Nivå 7
    Alltså så som han beskrev upplägget att man kunde göra var följande (jag var kanske lite otydlig i och med mina snabba anteckningar på diverse gipsstumpar ehremm.. )

Jag kan gå med ett rör (3 ledare) från _elcentralen_ (tack Mikael_L) till ett av sovrummen, där jag kopplar vidare med 3 ledare till sovrum 2 (takdosa) och sovrum 3 (takdosa). Från denna takdosa kan jag sedan dra vidare rör till vägguttag, strömbrytare osv.

Alltså ligger de tre sovrummen på samma central, hall, vardagsrum och wc på en samt kök och groventre på varsin (minns inte exakt upplägget, fick inte med mig den gipsbiten hem ;) ) men då verkar det ju som om jag noterat rätt iaf. ska även lösa det här med takdosan då, är ju bara det att det är plastat och färdiguppreglat med gles, blir till att krypa runt på vinden känns det som ;)

Fler åsikter? Allt är välkommet...

9. H
    Medlem Nivå 7
    Vansinnigt? Har jag förklarat oklart, läs mitt senare inlägg, är inte lätt att förklara när man inte förstår sig på någonting om el överhuvudtaget.. men om det trots mitt förtydligande är vansinnigt, hur ska man då göra för att det ska bli rätt?

10. H
    Medlem Nivå 7
    Jorå, han kommer tillbaka, vi "känner" varandra sen en tid tillbaka, samt att han är gammal klasskamrat med sambon. Så det är inga problem..

11. F
    Medlem Nivå 7
    Problemet du beskriver med takdosan löser du genom att lägga mellan tex masonit mellan glesen och kortlingen så du kommer upp i rätt nivå. 13 el 26mm dosor beror ju på vad för väggar du ska ha...

12. H
    Medlem Nivå 7
    F*n va smart... alltså ibland stirrar man sig blind på en sak å så är det den enklaste sak som är den rätta att gå :) Tackar!

13. F
    Medlem Nivå 7
    rätt så basic... se bara till att inte dosan bygger lägre än färdigt tak. Hellre 1mm ovanför som någon skrev innan.

14. H
    Medlem Nivå 7
    Blir en del rördragande imorgon känns det som :) Men förhoppningsvis ska man spara en peng, enligt "min" elektriker räknar deras företag ca: 700 kr / kvm i basic utförande för arbete och material och om jag nu själv gjorde grovjobbet, kunde jag eventuellt komma ner i halva den summan...

Vi får la se vad det slutar..

15. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Mikael_L>Vansinnet består i att den som är behörig??? skulle lämna över sådant på det viset så att denne måste fråga här.
    Visst kan man tänka sig att så sker men då skall det inte råda sådana här frågetecken.

Jag utgår från att ledararea och färger är ok...?

/Kent

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: