Byggahus.se

förbannade hästmyror igen

1. Ö
    Medlem Nivå 9
    Nu är dom i friggeboden i trossbotten. Antar att inte försäkringen täcker uthus? Vad har ni för knep för att bli av med de rackarna. Vet om det där med att hitta huvudboet osv. Men det är lättare sagt än gjort när man i princip bor i skogen. Insecta var här o sprutade för ett par år sedan när de kröp in under boningshuset.
    Jag har spritt ut myrmedel runt hela friggeboden men jag tvivlar på att det tar kål på dom.
    Tips?

2. maflax
    Medlem Nivå 4
    Det bruka funka med att mata dom med sockerbitar. Lägg sockerbitar istället så käkar dom socker istället.

3. Ö
    Medlem Nivå 9
    Det bidrar väl bara till ännu fler och tjockare myror?

4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Outspädd FunLight är både sött och livsfarligt för små myror som tar det hem till boet och även låter drottningen smaka av sötman.

5. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Är det riktiga hästmyror så brukar de gilla ruttet trä. Kanske en gammal stubbe under huset, eller så kan du ha en fuktskada i golvet. Får man bort det ruttna trät brukar dom försvinna.

6. F
    Medlem · Nivå 8
    Har bara provat Funlight mot svartmyror (dock inte hästmyror) helt utan verkan, de käkar inte ens av det.

Mot hästmyror är det väl oftast en rejäl besprutning från Anticimex som hjälper. I vår sommarstuga har under åren svartmyrorna tagit över och hästmyrorna försvinner tydligen då. Hade en rejäl invasion av svartmyror för 3 veckor sedan i sommarstugan. Lade ut en myrdosa http://www.granngarden.se/product/myrmedel-myrr-qmyrdosa-2-pack på diskbänken. Sedan dagen efter har jag inte sett en myra inne.

Vet inte om dessa dosor biter på hästmyror? Kan väl vara värt 110kr att prova.

Har läst om någon som borra hål i golvet och tömde en kolsyretub i boet så alla myror där inkl drottning frös ihjäl. Men då lär man veta exakt var boet är.

7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det där med funlight lär vara en myt. Prova med vanligt myrmedel istället, myrr finns ju på ICA och har iallafall fungerat utmärkt när jag har haft problem med myror. Det finns flera varianter. Granulat som man sprider ut så att det ska verka längre, myrr för utvattning som rinner ner i gångarna och myrdosor där de släpar med giftet till boet. Om det inte funkar, kolla om du har skydd mot skadedjur i hemförsäkringen. I min hemförsäkring så ingår det utam självrisk.

8. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Försäkringen ska täcka uthus, så ring du och fråga om skadedjursbekämpning ingår i försäkringen.

9. Ö
    Medlem Nivå 9
    Ok. Får ringa o kolla detta, hade för mig att min försäkring hos LF bara täcker boningshuset när det gäller skadedjur.

10. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Har också LF, förra sommarn var de ute på tomten och avvecklade jordgetingar, utan kostnad för mig.

11. Ö
    Medlem Nivå 9
    Nix. Gällde bara för boningshuset inte medförsäkrade uthus eller liknande, nu blir det till att försöka utrota dem själv

12. Ö
    Medlem Nivå 9
    Det konstiga är att första personen på lf jag pratade med sa att det gällde även friggeboden. Men när jag ringde idag och pratade ned en annan så gällde inte försäkringen.
    Finns det någon här sim har länsförsäkringar Älvsborg som vet?

13. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Läs försäkringsvillkoren. Borde finnas på deras hemsida.

14. Ö
    Medlem Nivå 9
  15. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ring igen, och hoppas på att du kommer till rätt person. Om det inte funkar, be din sambo ringa eller testa igen.

Annars är det väl bara att plocka fram ett förstoringsglas och vänta på solsken :)