Byggahus.se

Förbättra ventilationen.

1. Fulkemisten
    Husägare · 1 842 inlägg
    Bor i ett 70 + 70 kvm stort hus från 40-talet, bostadsplan och renoverad samt dränerad källare ("platta på mark"). Vi har i nuläget självdragsventilation via murstocken som jag hjälper med två frånluftsfläktar i källarplan (i allrum samt badrum/tvätt) som ständigt står på grundflöde om 30 respektive 40 m3/h, badrumsfläkten har fuktautomatik på.
    Källarplanet har 3 tilluftsventiler (tallrik) om 100 mm direkt från utsidan samt glipor under innerdörrarna om ungefär 10 mm. Samtliga rum på källarplan får luftutbyte och behovet är väl mer eller mindre täckt då ungefär halva volymen byts på strax över 2 h.

Problemet är väl övre plan, det känns inte riktigt som om ventilationen här är tillräcklig även om jag egentligen inte märker något mer än att i sovrummen kan det bli kondens på fönstren riktigt kalla nätter. Det känns aldrig unket och instängt. På övre plan finns inga tilluftsventiler (men äldre fönster), bara kanaler till murstock och så köksfläkten och här funderar jag lite över hur vi ska lösa det. Jag har två spår:

1. Installera en Pax Eos (mini-FTX) på toaletten på övre plan (ingen dusch här) där jag har bra med plats för denna uppe vid taket och sedan dra spirorör på vinden till två takdon i våra två sovrum. Luften skulle då gå från sovrummen via hall och vardagsrum för att ventileras ut på toaletten samt värmeväxlas på köpet.

2. Installera ytterligare en frånluftsfläkt i befintlig kanal på toaletten samt ta upp tilluftsventiler under fönstren i sovrummen (plankstomme) ovan lamellradiatorerna i gjutjärn. Det kan kanske även vara en idé att byta köksfläkten mot en med ständigt grundflöde, fast det får bli om något år då jag ska göra köket.

Vad tror expertisen? Betalar en Pax Eos igen sig eller är det pengar i sjön på en leksaksprodukt? En riktig FTX tror jag inte på att sätta in då huset är relativt otätt och redan nu har en helt ok uppvärmningskostnad tack vare bergvärme. Kom gärna med era synpunkter.

Den stora nackdelen med alternativ 1 skulle ju vara störande ljud. Med alternativ 2 känns det störigt att inte kunna återvinna värmen utan elda för kråkorna. Å andra sidan gör jag ju redan det i källaren.

Redigerat 11 okt 2017 20:22
  2. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
  3. Fulkemisten
    Husägare · 1 842 inlägg
    Ok, jag fattar. Ska jag ta det som ytterligare ett argument för alternativ 1?

4. Fulkemisten
    Husägare · 1 842 inlägg
    Inga mer synpunkter? Någon som har erfarenhet av Eos?

Fördelar med 1: Värmeåtervinning, forcering.
    Nackdelar med 1: Störande fläktljud, krångligare rördragning, dyrare (kanske, om vi inte tjänar in det).

Fördelar med 2: Enklare att installera, klart billigare.
    Nackdelar med 2: "Elda för kråkorna", oklart om det kommer att funka med undertycket.

5. F
    Medlem · 24 inlägg

Frallan88

Medlem
    Kommit någon vart i dina funderingar? Jag är i en oerhört snarlik situation, funderar på exakt samma lösningar som du, men jag har ingen mekanisk frånluft alls idag.

Det jag jämför är Pax Calima för 1800 kr, plus tilluftsventil, så typ 2000 kr. Eller en Pax Eos för strax över 10000 kr. Klart billigare med fläkt och ventil, men det är ändå "bara" drygt 5 gånger mer för att få återvinning också.

Även om jag skulle montera in två Eos i varsin ände av huset och det skulle landa på 25000 kr totalt med rör och el, så får man väl räkna med det dubbla för vanlig FTX som jag förstår det.

6. Fulkemisten
    Husägare · 1 842 inlägg
    Njae, alltså, jag har inte kommit till skott. Jag har funderat vidare dock, och så räknat förstås. Alltid räkna.

Jag har en ganska låg energiförbrukning om ungefär 12000 kWh om året. Det sägs att ungefär 25% går ut via ventilationen, av detta kan kanske 50-70% värmeväxlas i realiteten? Grovt räknat skulle då EN Eos (som då skulle stå för ungefär hälften av ventilationen hos mig) jämfört med en vanlig Calima betala sig på typ 10-12 år. Det kanske är typ så länge den håller, INTE kostnadseffektivt va.

Däremot funderar jag på att installera en i alla fall, mest för att kunna få in filtrerad (pollenallergi i familjen) varm fräsch luft i sovrummen och för att slippa ljud utifrån via friskluftsventiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.