Byggahus.se

Förbättra vedpanna?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Blir det något bättre om jag förlänger denna plåt så att röken/värmen måste ta en liten längre väg? Pannan är en CTC Elcombi (ved 15kW).

Jocke

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Om tanken är ovan denna plåten så visst kan det ha lite betydelse. Verkar dock vara mycket värme rätt upp i skorstenen i den pannan.

3. J
    Medlem Nivå 9
    Jaha. Vad säger ni? Går att få lite bättre verkningsgrad på denna panna? Vad mer kan göras i så fall?

Jocke

4. T
    Medlem Nivå 2

retarder

Jag håller på å funderar på samma, dock på en Total (tror de ser lika ut inv.)
    Jag ska tillverka tubulator/retarders och sätta i rökkanalen efter förbränningskammaren, borde förbättra något, jag har inte listat ut vilken modell jag ska göra då kanalen är rektangulär (rund vore enklare)
    En annan förbättring är sekundärluften. Som den är konstruerad nu släpper den in luften på fel ställe, för lågt och högt samtidigt, det är mest en kylanordning för luckan nu. Luften bör väl ledas dit elden (lågorna) finns med riktad verkan.

Min baffelplåt ser anorlunda ut, den är något längre och är slät. den kan inte göras mkt längre för då tvingas elden in i luckan, kan tänka mig att den inte håller länge då.

Annars, ska man ladda ved till luckkanten får man bara i max 25 liter ved per fyllning, en förugn är nästan ett måste om man inte vill bo i pannrummet.
    Eldar mot 1000l tank nu och de blir en massa inlägg i pannan på en fyllning, tur att man e föräldrarledig :)

Ge gärna fler fungerande idéer på förbättringar på dessa pannor.

MVH Tomas

5. J
    Medlem Nivå 9
  6. T
    Medlem Nivå 2

tubulatorer

Joukko: din panna är otäckt lik min Total, då är dom nog väldigt lika i eldstaden

Jag har precis testat att hänga 3 grova Kättingar i rökkanalen för att få tubulatoreffekt (stöka om luftflödet), verkar ge lite bättre effekt på pannan, med jag har inte mätt rökgasernas temp. så det är en känsla.

Sekundärluften då:
    Jag tycker att den är felriktad, den kommer i hela yttekanten på luckan, den borde rikta luftflödet mot lågorna (?) rätt sekundärluftflöde ökar effektiviteten...
    bilden med dom vackra gula pilarna= nuvarande sekundärluftsinflöde.
    Bilden med den svarta "öppningen"= förbättingsförslag

Någon som kan bekräfta eller förkasta mina idéer?

Joukko: lånade dina bilder lite

Redigerat 21 jan 2009 20:48
  7. J
    Medlem Nivå 9
    Jag har alltid kört med den ventilen stängd för sekundärluft. Jag har inte märkt någon skillnad om den är öppen eller stängd men nu har jag gjort rent där och fixat så att det går att skruva ut ventilen lättare. Jag får prova igen och se om jag märker någon skillnad.

Jocke

8. T
    Medlem Nivå 2

sekundärventil

Sekundären gör nytta på vedeldning, det finns ett gasöverskott efter vedbranden, sekundären ser till att detta överskott förbränns.
    Sedan hur mkt extra det gör vet jag ej.

Jag har min fullt utskruvad. (rätt eller fel? luften kommer ju inte ens på rätt plats.)

9. G
    Medlem · Nivå 14
    Att luften går som den går har säkert sina orsaker. En av dom kan vara att luften kyler luckan jämt över hela ytan. Ändrar du som du har tänkt kan kanske luckan slå sej på grund av ojämna temperaturer? Luften kommer ditt den skall utan att du omvandlar luckan till en brevlåda :). Har du hålet rakt ut så kanske ryker det lättare ut ?
    Bara gissningar ...
    gaia

10. B
    Medlem Nivå 2
    Jag har hafft en liknande panna med den lösa plåten. Jag tog en rostfri 6mm plåt och svetsad dit i vinkel så att jag tvingade ned och runt lågorna. Det sänkte rökgas tempen en del men inte optimalt.Och pannan blev lite effektivare. Värt ett försök klämm dit ett par länkar med det kan inte bli sämre änn innan.

11. T
    Medlem Nivå 2
    gaia, jag litar på dig där, men huvudskälet är kylning av luckan, resten fick nog bli som det blev. Har jag för dåligt förtoende för CTC när jag tänker så?
    Men får jag tid över ska jag exprimentera lite ändå... (och tid finns det inte gott om...)
    I mitt fall ska jag komma i gång och svetsa ihop kenjonen och slippa det mesta CTC-relaterat

byrackarn: satte du vinkeln neråt eller upppåt? Med vinkel neråt blire trångt att få i större vedbitar (det är trångt redan nu :) Men mer plåt=längre väg skadar inte. Ska snickra lite nu när föräldrarledigheten tar slut nu 2'a feb, äntligen lite maskiner och tillverka med..

Redigerat 21 jan 2009 21:07
  12. B
    Medlem Nivå 2
    Jo jag satte vinkeln snettfram ned60 grader ungefär. Och man får va lite försiktig när man lägger in så att man inte river ned plåtxxeln.

13. J
    Medlem Nivå 9
    Jag har nu provat med ventilen öppen och det kändes som att det blev sämre. Svårt att säga.

Jocke

14. T
    Medlem Nivå 2

Förugn

Jag har aldrig testast med att elda med sekundären stängd så jag vet igentligen inte heller.
    Dock finns info i forumet om sekundärluft som pekar på nyttan.

Egentligen jocke, du skulle leta reda på en förugn i stället, dessa CTC-"ved"-pannor är som det står i manualen på min panna "är egentligen en el-panna".
    Förugnen fylls med 100 liter ved, brinner mot keramik (miljögodkända har jag för mig).
    mha oljeeldningdbaffeln (det finns en sån oxå) och värmen som då kommer in i nedre delen av vedutrymmet, borde öka effektiviteten och minska eldningsarbetet..
    Kostar runt en 1500kr beg. Men behöver tyvärr oftast svetsas...

Jag ska få tummen ur och byta lite plåtar i ugnen jag köpte för en tusing och börja använda denna
    I förra huset (som vi bara hyrde) eldade vi i en Arimax 35'a, så man längtar till en riktig vedpanna igen

15. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16

Halverad vedförbrukning.

Sätt dit en begagnad förugn så får du betydligt bättre effekt utan en massa mickstrande, de kostar bara några tusen, och sen kan du sitta i pannrummet och skratta. Gör inte hål i luckplåten ty den fungerar även som ett sekundärluftförvärmardon.