Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förbättra sökfunktionen?

1. C
    Medlem · 13 547 inlägg
    Enligt min åsikt är sökfunktionen idag en total katastrof.
    Om man t.ex. letar efter den mycket populära tråden "Tips! Förgro gräsfrön för snabbare etablering" med 207 inlägg och 102 000 läsningar, och söker på "förgro gräs" så kommer tråden först på sida 2.
    Merparten av sökträffarna innehåller inte ens ordet "förgro", inklusive den första träffen.
    Rankingen av sökresultaten är överhuvud taget helt obegriplig.

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 30 125 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Gäller det även Forumsök i menyn eller är det bara sökrutan högst upp du har testat?

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 133 inlägg
    Jag får den tråden som nr 2 när jag skriver "förgro" i sökrutan?

4. C
    Medlem · 13 547 inlägg
    Samma här. Samma sak om man söker på "förgro gräsfrön". Men inte om man söker på "förgro gräs".

5. C
    Medlem · 13 547 inlägg
    Det är sökrutan. Forumsök i menyn ger en mer logisk rankning, åtminstone i detta fall.

6. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 120 inlägg

Per EskilssonPremiumikon: Traktor

Administrator
    Jag tror en av utmaningarna är att vi förväntar oss att även delar av ord i vår specifika sökning ska matchas korrekt. I detta fall att förkortningen (eller synonymen, slang, felskriving eller annat relaterat ord t ex på ett annat språk) ”gräs” i sökningen ”förgro gräs” ska matcha ”gräsfrö”.

En annan utmaning tror jag är att vi i sökfunktionen idag presenterar resultatet i ”relevansordning” medan vi i forumsöken presenterar resultaten i datumordning (senast uppdaterat).

Om vi istället börjar presentera söktesultaten i datumordning som standard så tror jag många sökningar automatiskt kommer kännas mer korrekt, men då kommer också ibland (kanske för ofta? - det vet vi inte förrän vi testat) allt för irrelevanta sökresultat hamna över relevanta träffar.

Vi vill förbättra sökfunktionen och planerar att testa att sortera sökresultatet i datumordning som default. Jag hoppas att vi kan utveckla och lansera detta inom kort men vill inte lova något eftersom det är krångligare än vi tror.

7. C
    Medlem · 13 547 inlägg
    Det du beskriver Per är så klart relevanta utmaningar, men det jag syftar på här är inte alls på den nivån utan mycket mer fundamentalt.

Låt oss titta närmare på några av de högst rankade träffarna för "förgro gräs";

#1 är denna tråd, så fine, det kanske man kan förstå - men ingen av sökorden finns i ämnesrubriken.

#2 är tråden "Skillnad på gräs och gräs". En tråd med blygsamma 3 inlägg och 427 läsningar. Förvisso en hyfsat färsk tråd, men ordet "förgro" förekommer överhuvudtaget inte någonstans i tråden. Ordet "gräs" förekommer förvisso två gånger i ämnesrubriken, men å andra sidan förekommer ordet "gräs" säkert i tusentals ämnesrubriker. Ser ingen som helst logik som förklarar hur denna tråd förtjänar andraplatsen på listan.

#3 "Vad är detta för gräs". Här förekommer "gräs" i ämnesrubriken och "förgro" i tråden, så åtminstone en tråd med träff på båda sökorden. Tråden dessutom färsk. Dock ingen kioskvältare med 11 inlägg och 701 läsningar. Intressant nog har tråden en utgående länk till den eftersökta tråden, trots detta rankas den högre än den länkade tråden.

Resten av träffarna på första sidan innehåller endast ordet "gräs", förvisso i ämnesrubriken. Skapade från 2018 och framåt med till synes viss övervikt av hyfsat färska trådar. Varierande antal inlägg och läsningar, men inga riktiga kioskvältare.

Det finns enligt min mening ett antal uppenbara brister i rankingen här:
    1. Trådar där endast ett av sökorden förekommer får högre ranking än trådar där båda sökorden förekommer.
    2. Detta sökord är dessutom ett väldigt vanligt förekommande ord med extremt många träffar, alltså hög kardinalitet jämfört med "förgro" och torde därför få mindre vikt. Nu verkar det istället vara tvärtom.
    3. Rankingen verkar inte ta hänsyn till trådens popularitet. En tråd med < 200 visningar rankas t.ex. högre än den eftersökta trådens 102 000 läsningar, trots att den saknar ena sökordet.
    4. Förekomsten av ett ord i ämnesrubriken ges till synes alltför hög vikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.