Hej! Vi har ett 60-tals hus som har självdrag. Även fast förra ägaren renoverade huset ink badrum har de inte installerat någon mekanisk frånluft, dvs även fuktig luft från badrummen ska transporteras ut via sprirorör upp till en huv på taket. Jag skulle vilja skapa lite bättre fart på ventilationen och därmed skapa ett litet undertryck i resten av huset. Jag har tänkt att börja med att testa att montera dragförbättrare (se bild) på huven på taket. I huven ser jag de två spirorören komma upp, men även två gamla, rektangulära eternitrör. Någon som har någon idé vad det är? Kan det vara dumt att skapa drag i dessa?

• Svart vindfläkt Sunwind 110 mm för ventilation, isolerad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskåpa på ett platt tak med omgivande grönska och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försäkra dig om att du också har tilluft i bl.a. sovrummen.
Är det källare på huset, om så är fallet kan några av rören komma därifrån.

Bra poäng. Jag har precis monterat spaltventiler i sovrummen, hoppas det ska räcka

Nej det kommer inte räcka om du inte monterat fläktar i badrum och ev tvättstuga. Har ni även friskluftsventil i v-rum?

BirgitS
Om du har konstruktionsritningar till huset så är det vanligt att det på dem från vilka rum som kanalerna kommer, t.ex. badrum, tvättstuga, pannrum och kök.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej det kommer inte räcka om du inte monterat fläktar i badrum och ev tvättstuga. Har ni även friskluftsventil i v-rum?
Förstår att det vore att föredra. Dock väldigt svårt med de förutsättning vi har ni. Men en sådan vinddriven dragförbättrare borde väl bli avsevärt bättre än ”inget”?

BirgitS
Är det lämpligt att ha en sån dragförbättrare om köksfläktens imkanal mynnar ut där eller är det risk för problem?
Hur fungerar en dragförbättrare om det trycks luft genom den?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det lämpligt att ha en sån dragförbättrare om köksfläktens imkanal mynnar ut där eller är det risk för problem?
Hur fungerar en dragförbättrare om det trycks luft genom den?
köksfläkten går inte ut där, det är ett helt annat ställe

BirgitS
Okej, du måste ta reda på varifrån kanalerna kommer för att säkerställa att det är från ställen där det är lämpligt att frånluften ökar. Sen är det väl bra med ventilation när det är vindstilla samt lagom mycket ventilation när det stormar.

J Jompa MV skrev:
Förstår att det vore att föredra. Dock väldigt svårt med de förutsättning vi har ni. Men en sådan vinddriven dragförbättrare borde väl bli avsevärt bättre än ”inget”?
Skeptisk! Läs på mer om ventilation för hus, dagens standard är helt annorlunda än det du har och tror…

Vad sägs om att sätta på en kanalfläkt som du styr med en transistator istället? Så har jag gjort.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skeptisk! Läs på mer om ventilation för hus, dagens standard är helt annorlunda än det du har och tror…
Det är jag väl medveten om, huset är dock inte byggt enligt dagens standard eftersom det är från -67

Om du vill värna om din och familjens inomhusmiljö och hälsa läser du på lite. Om du inte har råd att åtgärda är det en annan sak….

En billig och enkel investering är friskluft i sovrum/vardagsrum via ventiler och sedan installera fresh fläktar i badrum/toalett som går på konstant drift (lågvarv) och även är fuktstyrda.

köp en TVOC mätare och se luftkvalitet innan vs efter. Finns många olika mätare att köpa på ex Elgiganten, Netonnet etc.

alt 2, friskluft enligt ovan och istället för fresh en mekanisk takfläkt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.