Byggahus.se

Förarbete:  Nivåskillnad på golv

1. M
    Medlem · 239 inlägg

miis

Medlem
    Hej,

Ursäkta denna nybörjarfråga....

Vi ska lägga click-laminat golv i köket.
    Det lutar neråt där avloppet är, vilket leder till en nivåskillnad på en halv cm mellan hall o kök, där vi har rivit vägg (dvs, avloppet ligger nära väggen vi rev).
    Hur fixar man en sån nivåskillnad? För det behövs väl?

Vi har som alternativ att inte lägga nåt golv där då vi ändå kommer att ha bänkskåp med höjd-justerbara ben.

Tack!

2. M
    Medlem · Vällingby · 172 inlägg

moOd

Medlem

Re: Förarbete:  Nivåskillnad på golv

Jag fick rekommendationen att inte ha golv under bänkskåp, om de skall vara fast monterade. Däremot under spis/ugn, diskmaskin och kyl/frys, så att man lätt kan dra ut dessa när det behövs.

3. V
    Medlem · 47 inlägg

vicke

Medlem

Finns det någon anledning till att inte lägga golv där?

Jag har nämnligen precis lagt golv där skåpen skall stå. Skåpen kommer stå på ben och jag tänker inte ha en list framför. :-[

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 067 inlägg

GoForIt

Medlem

Jag har lagt golv under köksskåpen, och skulle snarare rekommendera det.
    Skall du dessutom inte ha någon sockellist, så skulle det väl se mycket konstigt ut annars..?

5. M
    Medlem · Vällingby · 172 inlägg

moOd

Medlem

Jag har lagt golv under köksskåpen, och skulle snarare rekommendera det.
    Skall du dessutom inte ha någon sockellist, så skulle det väl se mycket konstigt ut annars..? [/quote]

Helt rätt. Skall man inte ha någon sockel, så ser det bara konstigt ut att inte lägga golv under skåp. I mitt fall så har jag sockel som täcker insyn.. och i det fallet är det bara "onödigt" att lägga under skåpen.

6. V
    Medlem · 47 inlägg

vicke

Medlem

Ok,blev lite orolig där. Tänkte att det kanske fanns någon anledning till att inte lägga golvet under luckorna. T.ex att golvet rör på sig eller sätter sig el dylikt.
    Men då vet jag! (Ursäkta att jag snodde din tråd)

7. M
    Medlem · 239 inlägg

miis

Medlem

Jo, jag tänkte också ha sockel (eller tom sockellådor) så därmed köpte jag idén.
    Annars vore det jättefult!
    Helst skulle jag nog lägga i allafall för jag kanske vill ta bort sockeln i framtiden men flytspackling låter så komplicerat....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.