Jag håller på med en rumsavdelning och ska snart bredspackla gipsskivorna.
Blev rekommenderad att inte spackla där vägg möter tak för det kan spricka. Utan istället akrylfog.
Gäller det även där gipsvägg möter betongvägg? Hur skulle ni göra?
Blev rekommenderad att inte spackla där vägg möter tak för det kan spricka. Utan istället akrylfog.
Gäller det även där gipsvägg möter betongvägg? Hur skulle ni göra?
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Ja, spackla skivan som vanligt, måla ett varv och sedan på med akrylfog och sedan måla igen, lite över fogen denna gång (lite beroende på hur du gör med färger förstås). Det har funkat bra överallt där jag gjort så.
Jag tror jag har gjort det med våtrumslim på betong. Enligt tillverkarna så funkar det på betong. Jag använde det framförallt när jag limmade remsor i taket på gipsens kortsidor där jag vill bygga så lite som möjligt. Men hade en dörröpning som stängdes igen också mot putsade väggar, där limmade jag remsan mellan gips och vägg/puts. Sedan spackel över när det torkat som vanligt. Det funkade de 3 åren jag bodde kvar, men vet inte om remsan släppt efter.MathiasS skrev:
Men i ett fall som detta så blir det ju dessutom slätt ut på betongväggen, om man lyckas limma remsan, och det är ju inte så väggen ser ut.Viktor.J skrev:Jag tror jag har gjort det med våtrumslim på betong. Enligt tillverkarna så funkar det på betong. Jag använde det framförallt när jag limmade remsor i taket på gipsens kortsidor där jag vill bygga så lite som möjligt. Men hade en dörröpning som stängdes igen också mot putsade väggar, där limmade jag remsan mellan gips och vägg/puts. Sedan spackel över när det torkat som vanligt. Det funkade de 3 åren jag bodde kvar, men vet inte om remsan släppt efter.
Det har du rätt i, men tycker inte det borde bli ett problem för omMathiasS skrev:
- det är någon textur på väggen och TS vill återskapa den så ser det likformigt ut
- kommer texturen på betongen från färgern/rollern spelar det mindre roll då TS sannolikt behöver måla om hela väggen ändå.
- Det är en textur på betongen som TS inte komma återskapa på gipsen så blir det ändå en kant.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken duschblandare är det här?
Badrum -
Har jag allt för att installera kulventil och blandare?
Vatten & Avlopp -
Är det möjligt att byta gammal köksblandare mot ny?
Vatten & Avlopp -
Installera ny blandare med "skum" koppling
Badrum -
Förarbete inför bredspackling av putsvägg där det tidigare satt en tapet
Färg, Måla & Tapetsera