811 läst · 5 svar
811 läst
5 svar
Förankring av plank/spaljé i stödmur
Hej,
Jag ska bygga plank vid tomtgränsen till våren och håller på att planerar för att skicka in bygglovsansökan.
Har dock lite funderingar över hur planket skall förankras i marken.
Planket ska byggas vid tomtgräns.
Vår fastighet ligger ca 3-4 dm lägre än grannfastigheten, för att motverka denna höjdskillnad tänkte vi bygga en stödmur av mursten med en höjd av 3 skift synligt och 1 skift under marknivå. Murstenen fästs med stenlim.
På vår sida kommer det sedan läggas marksten närmast stödmuren och på andra sidan blir det växtlighet.
Snyggast och kanske enklast vore att fästa stolpskor för planket i mitten på muren så planket ställs på stödmuren.
Jag är dock orolig om detta håller på sikt?
Om man t.ex ska använda betongplint eller markskruv, vilken sida muren ska man då montera detta på?
Grundförhållanden är sand. Planket kommer inte vara tätt utan mer spaljéliknande med staketribbor med lika stort mellanrum mellan ribborna som bredden på ribban.
Planket blir ca 150 cm högt på muren och 15 meter långt.
Kom gärna med tankar och idéer hur man bör göra förankringen.
Jag ska bygga plank vid tomtgränsen till våren och håller på att planerar för att skicka in bygglovsansökan.
Har dock lite funderingar över hur planket skall förankras i marken.
Planket ska byggas vid tomtgräns.
Vår fastighet ligger ca 3-4 dm lägre än grannfastigheten, för att motverka denna höjdskillnad tänkte vi bygga en stödmur av mursten med en höjd av 3 skift synligt och 1 skift under marknivå. Murstenen fästs med stenlim.
På vår sida kommer det sedan läggas marksten närmast stödmuren och på andra sidan blir det växtlighet.
Snyggast och kanske enklast vore att fästa stolpskor för planket i mitten på muren så planket ställs på stödmuren.
Jag är dock orolig om detta håller på sikt?
Om man t.ex ska använda betongplint eller markskruv, vilken sida muren ska man då montera detta på?
Grundförhållanden är sand. Planket kommer inte vara tätt utan mer spaljéliknande med staketribbor med lika stort mellanrum mellan ribborna som bredden på ribban.
Planket blir ca 150 cm högt på muren och 15 meter långt.
Kom gärna med tankar och idéer hur man bör göra förankringen.
Produkter som diskuteras: "markskruv"

Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
458 kr inkl moms
Läs mer
Att fästa stolpskor på muren som "bara" är limmad med stenlim känns inte säkert. Hade det varit min stödmur och plank/staket hade jag gjutit en botten och pelare med jämna mellanrum och sen satt staketstolparna i dessa pelare och byggt stödmuren mellan dem.
Då får du starka och hållbara stolpfästen till staketet och en mur som håller.
Om du vill sätta stolparna bredvid muren så blir det lättare att underhålla om de sitter på er sida av muren men snyggare om de sitter på andra sidan.
Om du vill sätta stolparna bredvid muren så blir det lättare att underhålla om de sitter på er sida av muren men snyggare om de sitter på andra sidan.
Tack för tips!T Testarn skrev:Att fästa stolpskor på muren som "bara" är limmad med stenlim känns inte säkert. Hade det varit min stödmur och plank/staket hade jag gjutit en botten och pelare med jämna mellanrum och sen satt staketstolparna i dessa pelare och byggt stödmuren mellan dem.
Infästning till plank verkar vara lite krångligt.
Brukar vanliga prefab betongplint på 700 mm räcka för plank?
Skulle kanske kunna strunta i stödmur och bara köra plank och låta markskillnaden stöttas mot t.ex. formplyfa bakom planket.
Du bygger i princip en spaljé så vindpåverkan blir lägre än ett plank.
Vissa mursystem har antingrn speciella stenar eller ör ihåliga så du kan gjuta i med betong (med atmeringsjärn) och fästa plintjärn.
Formplyfa håller inte som stödmur.
Vissa mursystem har antingrn speciella stenar eller ör ihåliga så du kan gjuta i med betong (med atmeringsjärn) och fästa plintjärn.
Formplyfa håller inte som stödmur.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"

Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr
41 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipset.Z z_bumbi skrev:
Börjar luta åt att hitta några murstenar man kan gjuta i.
Hur djupt under marknivån tror du muren behöver förankras?
Håller med om vindpåverkan.
Det beror ju på höjd och material bakom, om man kan förankra i slänten, vilken sten och fogning ni väljer.vr12 skrev:
Kolla vad tillverkaren säger om just den stenen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden