Byggahus.se

Förankra spaljé/vindskydd stabilt

7k läst  3 svar

1. R
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Tänkte bygga ett vindskydd enl. modell/illustrationerna nedan:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screen Shot 2017-05-28 at 21.16.19.jpg

Screen Shot 2017-05-28 at 21.16.56.png

Screen Shot 2017-05-28 at 21.17.21.png

Finns det någon med lite erfarenhet som vet om det räcker att jag kör 3x jordankare per rak sektion (som vardera är runt 2-3 meter) för 45x45 reglar/stolpar som också skruvas fast i altanen i nederkant. Tänkte montera 28x45 Staketribba omlott på vardera sida om stolparna (enl. denna guide).

Jag fäster ju aldrig i fasaden och är därmed lite rädd att det blir vingligt, ostabilt och med tiden snett, men hoppas att det kanske räcker med att jag rundar altanens två vinklar/hörn och fäster de tre sektionerna i varandra. Tankar?

Tack på förhand!

2. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    45x45 är klent, kommer aldrig bli stadigt.
    Hörnen kommer ju stabilisera upp allt, men stolpen vid ingångarna är ju den kritiska. Hur högt över marken är altanen, med ett jordankare + ordentlig infästning i altanen så högt det går borde kunna bli vettigt om du får upp övre infästningen lite.

Edit:jag hade kört 70x70....

3. F
    Medlem Nivå 10
    Jordankare kommer bli vingligt även om stolparna skruvas i altanen. Ordentliga plintar 80 cm är det enda som kommer göra det någorlunda stabilt. Och 70x70 minimum. Hörnen stabiliserar så att det inte blir snett över tid, men det kommer ändå bli vingligt i ändarna.

4. R
    Medlem Nivå 5
    Ok, tack för svar. Då är jag nu istället inne på större stolpar, kanske 70 som tipsat här, och förankra i marken bättre. Jag funderar på handmonterbar skruvpåle, typ dessa. Det borde väl funka lika bra som plintar (låter som mycket mindre jobb, och mindre förstörd yta), men har ni något förslag på minsta längd för att få det någorlunda stadigt (finns allt från 0,65 till 3,2m)?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka