Jag tror också att det är noll risk för en altan. Men jag tycker inte det är aldeles självklart så. En carport som jag har sett bilder på hade blåst iväg ca 10m trots att den var förankrad i betongplintar. Men där hade den rasat ihop, och var inte längre ett vindfång. Kommer inte ihåg om plintarna hade följt med, eller om den slet sig från plintarna. Den var byggd av en "snickare" som var känd från TV, fuksbyggarna.

• Gilla
Anhyan och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, jag funderar på om man ska köpa en tre stycken skruvpålar och sätta i ytterhörnen. Enligt devisen, better safe than sorry. Några glasklara svar "enligt regelboken" verkar inte finnas!

K
Det glasklara svaret är att det inte finns något som heter skruvpålar och att din altan inte kommer blåsa bort.

A
K kniv skrev:
Det glasklara svaret är att det inte finns något som heter skruvpålar och att din altan inte kommer blåsa bort.
Finns inte skruvpålar? Föreslår att du googlar på det namnet..

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
Aldrig sett att man använder det på en altan. Fördelen med en påle är att det kan glida, markskruv är väl snarare för altan

A
K kniv skrev:
Aldrig sett att man använder det på en altan. Fördelen med en påle är att det kan glida, markskruv är väl snarare för altan
Men det är något annat än ditt tvärsäkra utlåtande ”Det glasklara svaret är att det inte finns något som heter skruvpålar” för det känns väl lite fel eller?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
Finns nått som heter betongsugga också, även det lika irrelevant. Altanen blåser inte bort

Nissens
K kniv skrev:
Markskruv funkar inte om det blir tjäle i marken, då reser skruven sig med marken.

Plintar till frostfritt djup är det enda som funkar till 100%.

A
Lite dumt av dig att skriva så då🤔

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Anhyan skrev:
Tack för alla svar, jag funderar på om man ska köpa en tre stycken skruvpålar och sätta i ytterhörnen. Enligt devisen, better safe than sorry. Några glasklara svar "enligt regelboken" verkar inte finnas!
Jodå, det som gäller enligt regelboken är det du har där. Plintar.

Nissens Nissens skrev:
Jodå, det som gäller enligt regelboken är det du har där. Plintar.
Det jag har var?

Rejäl skrev:
Lite dumt av dig att skriva så då🤔
Jag tror kniv har en dålig dag bara

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Markskruv funkar inte om det blir tjäle i marken, då reser skruven sig med marken.

Plintar till frostfritt djup är det enda som funkar till 100%.
Tack, bra input! Då får den ligga på mark bara, plintar är tyvärr inte aktuellt.

A Anhyan skrev:
Tjenare forumet! Nästa projekt är att bygga en altan. Första gången jag bygger en. Altanen kommer i allt väsentligt vara en markaltan. Den kommer dock ligga på en förhöjd, befintlig uteplats. Se bild (kanske inte lätt att se, men under växtligheten ligger en kullerstensslänt, som numera är framrensad). Tanken är att plana ut gruset, padda, lägga markduk och sedan betongplattor med såna ställbara fötter som finns för att bygga "skelettet", eller vad man nu kallar det. Jag klurar nog ut det efter lite googlande. Men, den stora frågan, som jag inte riktigt hittat svar på, måste man förankra markaltanen i backen? Kan den blåsa iväg om det vill sig riktigt illa, tänk stormen Gudrun eller liknande. Eller ligger den tryggt och stadigt av sin egen vikt?
Nej, den kan inte flytta på sig av annat än möjligtvis tjälskjutning.

• Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.