1 475 läst · 31 svar
1k läst
31 svar
Förankra markaltan?
Moderator
· Stockholm
· 54 661 inlägg
Jag tror också att det är noll risk för en altan. Men jag tycker inte det är aldeles självklart så. En carport som jag har sett bilder på hade blåst iväg ca 10m trots att den var förankrad i betongplintar. Men där hade den rasat ihop, och var inte längre ett vindfång. Kommer inte ihåg om plintarna hade följt med, eller om den slet sig från plintarna. Den var byggd av en "snickare" som var känd från TV, fuksbyggarna.
Produkter som diskuteras: "markskruv"

Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
458 kr inkl moms
Läs mer
Nej, den kan inte flytta på sig av annat än möjligtvis tjälskjutning.A Anhyan skrev:Tjenare forumet! Nästa projekt är att bygga en altan. Första gången jag bygger en. Altanen kommer i allt väsentligt vara en markaltan. Den kommer dock ligga på en förhöjd, befintlig uteplats. Se bild (kanske inte lätt att se, men under växtligheten ligger en kullerstensslänt, som numera är framrensad). Tanken är att plana ut gruset, padda, lägga markduk och sedan betongplattor med såna ställbara fötter som finns för att bygga "skelettet", eller vad man nu kallar det. Jag klurar nog ut det efter lite googlande. Men, den stora frågan, som jag inte riktigt hittat svar på, måste man förankra markaltanen i backen? Kan den blåsa iväg om det vill sig riktigt illa, tänk stormen Gudrun eller liknande. Eller ligger den tryggt och stadigt av sin egen vikt?
Om du vill hålla det enkekt hade jag ställt den på vanlig betongplattor med justerbara fötter. Det kommer röra sig men då kan du justera när det gör så. Nej det är inte lika bra som plintar, men kan vara helt ok.
https://www.bauhaus.se/terrassfot-j...AlZebivWOd0ZPe41IC5o0V4wmw4hwcpxoCaWsQAvD_BwE
https://www.bauhaus.se/terrassfot-j...AlZebivWOd0ZPe41IC5o0V4wmw4hwcpxoCaWsQAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "terrassfot"

Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
96 kr
86 kr inkl moms
Läs mer