Tjenare forumet! Nästa projekt är att bygga en altan. Första gången jag bygger en. Altanen kommer i allt väsentligt vara en markaltan. Den kommer dock ligga på en förhöjd, befintlig uteplats. Se bild (kanske inte lätt att se, men under växtligheten ligger en kullerstensslänt, som numera är framrensad). Tanken är att plana ut gruset, padda, lägga markduk och sedan betongplattor med såna ställbara fötter som finns för att bygga "skelettet", eller vad man nu kallar det. Jag klurar nog ut det efter lite googlande. Men, den stora frågan, som jag inte riktigt hittat svar på, måste man förankra markaltanen i backen? Kan den blåsa iväg om det vill sig riktigt illa, tänk stormen Gudrun eller liknande. Eller ligger den tryggt och stadigt av sin egen vikt?
Hej, oj, jadu. Har inte mätt än. Men ca 25 kvm. Bättre bilder nedan
Vissa fäster den i fasaden. Jag har en altan som står på plattor och terassfötter förutom yttre bärlinan som vilar på plintar. Dock inte för att jag är orolig att den flyttar på sigA Anhyan skrev:
Att du lägger fokus på irrelevanta saker istället för det är du borde fokusera på. Bestäm din storlek, på ett ungefär. Sen googlar du ”egenvikt altan”. Då kommer du få fram att generellt sett väger en altan ca 30kg/kvm. Så en liten altan på 10kvm väger 300kg, vilken vind ska blåsa bort den..?! Lite kan du väl ta reda på själv, så man lär sig något. Eller åtminstone försökaA Anhyan skrev:
Jag trodde forum var till för att bolla saker och få svar på frågor, men du kanske inte håller medK kniv skrev:Att du lägger fokus på irrelevanta saker istället för det är du borde fokusera på. Bestäm din storlek, på ett ungefär. Sen googlar du ”egenvikt altan”. Då kommer du få fram att generellt sett väger en altan ca 30kg/kvm. Så en liten altan på 10kvm väger 300kg, vilken vind ska blåsa bort den..?! Lite kan du väl ta reda på själv, så man lär sig något. Eller åtminstone försöka
Moderator
· Stockholm
· 54 661 inlägg
Nu har jag aldrig hört talas om en altan som blåser iväg. Men det finns ju flera exempel på att ex. en dubbelbils carport blåser iväg (bokstavligen flyttar på sig, inte "bara" blåser omkull). Så helt irrelevant är ju inte frågan.
Nej, den blåser inte iväg, men om du får tjäle i marken så reser den sig med tiden om du inte har plintar till frostfritt djup.A Anhyan skrev:Tjenare forumet! Nästa projekt är att bygga en altan. Första gången jag bygger en. Altanen kommer i allt väsentligt vara en markaltan. Den kommer dock ligga på en förhöjd, befintlig uteplats. Se bild (kanske inte lätt att se, men under växtligheten ligger en kullerstensslänt, som numera är framrensad). Tanken är att plana ut gruset, padda, lägga markduk och sedan betongplattor med såna ställbara fötter som finns för att bygga "skelettet", eller vad man nu kallar det. Jag klurar nog ut det efter lite googlande. Men, den stora frågan, som jag inte riktigt hittat svar på, måste man förankra markaltanen i backen? Kan den blåsa iväg om det vill sig riktigt illa, tänk stormen Gudrun eller liknande. Eller ligger den tryggt och stadigt av sin egen vikt?
Är man osäker är det inte fel att fråga.
Risken för att den blåser iväg är nog väldigt liten. Den risken uppstår först när man har ett vindfång. En altan sluter ganska tätt mot marken så i jämförelse med en carport finns inte mycket för vinden att få tag i för en carport råder det motsatta. Sen kan det ju även finnas andra rörelser pga käle osv. Men då kan det ju även vara en fördel att det får röra på sig, istället för att slå sig. Så gör man med golv.
Risken för att den blåser iväg är nog väldigt liten. Den risken uppstår först när man har ett vindfång. En altan sluter ganska tätt mot marken så i jämförelse med en carport finns inte mycket för vinden att få tag i för en carport råder det motsatta. Sen kan det ju även finnas andra rörelser pga käle osv. Men då kan det ju även vara en fördel att det får röra på sig, istället för att slå sig. Så gör man med golv.