Jag och sambon har köpt en del i ett parhus (brf). Från början skulle en altan byggas på baksidan (södersidan) som är ca 3,5*6m. Nu när allt står på plats har det visat sig att byggföretaget var tvungen att flytta hela bostadshusets placering ett par meter bak pga prickad mark. Detta har lett till att förrådet på baksidan hamnar 1,5-2m ifrån husfasaden istället för minst 3,5m som det var från början. Konsekvensen av detta är att vi dels har en förrådsvägg som utsikt genom fönstret till vår matplats, istället för 3,5m altan och trädgård. Där är nu en skuggad liten yta med begränsat användningsområde (slask, typ...). Vi kan helt plötsligt inte ha utemöbler på den hörnan utan måste ha dem kring altandörren som då plötsligt är i vägen. Dessutom kommer altanen byggas runt förrådet och en trappa kommer byggas runt dörren dit. Superklumpig lösning, tycker jag själv. Jag har dock inte fått se någon ritning på hur de har tänkt sig, utan bara fått det här muntligt på en visning nu när allt står på plats. Ytan på trädgården i sydläge har ju minskat väsentligt. Istället har vi fått mer yta i norr mot trafikerad väg - en yta man knappast vistas i. Vad har vi för rättigheter i det här läget? Vi har inte fått någon som helst information om förändringarna tidigare.

BRFer är luriga då det ju är föreningen och inte ni själva som äger fastigheten och föreningens styrelse (ofta i praktiken en oberoende advokat om det är nybygge) kan ju godtagit förändringarna.

Men om jag förstått det rätt att det är ett nybygge ni tecknat er för och utförandet inte blivit enligt plan och ni inte blivit informerade låter det ju mycket konstigt. Jag skulle kräva prisreduktion om jag fått något annat, sämre, än jag bokat mig för. Samtidigt kan det mycket väl vara så att utomhusmark bara var skisser, med en friskrivning av typen "eller motsvarande". Låter dock onekligen sämre.

Ja, det är ju en nybyggnation. Vi har ju skrivit på avtal och signerat situationsplan och allt. Nu stämmer inte den med hur verkligheten ser ut längre. Som jag ser det har det blivit en väsentlig förändring för oss. Utsikt rakt in i en förrådsvägg, mindre trädgårdsyta på solsidan och konstiga lösningsförslag kring altanen. Jag vet inte ens om företaget tänker bygga altanen lika stor, fast runt gavelhörnet nu när förrådet äter upp en stor bit, eller om de tänker bygga den mindre än vi avtalat. De har inte kommunicerat ut någonting än.
Det är inte många veckor kvar till slutbesiktning och inflytt och jag vill gärna ha det här löst så snabbt som möjligt. Jag har inte fått något svar på mitt klagomål och vet alltså inte huruvida de är tillmötesgående eller inte. Jag vill gärna ha en prisreduktion. Altanen kan man strunta i och lägga sten i marknivå istället så vi slipper en konstig trappa runt förrådsdörren (om byggföretaget är villiga att lösa det så), men vi kommer ju aldrig kunna lösa att förrådet och huset står där de står. Vi kommer alltid ha förrådet 1,5-2m från fasadvägg och fönster och det stör mig enormt mycket. Jag funderar på hur det påverkar spekulanters intresse för huset den dagen vi vill sälja.

Så det jag är ute efter är egentligen vad jag har rätt att kräva. Det är svårt att veta hur stor reduktion på priset som är rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.