Byggahus.se

Förändring i fasad

1. F
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Tänkte renovera ett badrum och en tvättstuga vilket innebär att ett fönster behöver sättas igen och ett fönster minskas till hälften i storlek.

Bor i ett kedjehusområde byggt 1972 där alla husen var likadana när de var nya. Dock har husen förändrats framförallt fönstersättningen ut mot gatan har förändrats. Där det idag finns en stor variation hur fönstren är arrangerade, hur många, storlek m.m.

Så, min fundering är om jag verkligen behöver bygglov för min förändring? Det är väl en tolkningsfråga om min förändring påverkar områdets och husets karaktär. Eftersom inget hus längre ser likadant ut som när de var nya. Eller det kanske inte spelar någon roll?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det lär va bygglov på att sätta igen fönster.

3. C
    Medlem Nivå 1
    Fasadförändring kräver bygglov, däremot blir det svårt att neka även om detaljplanen säger något kring fönster utifrån den "stökiga" fönstersätttningen du beskrivit

4. O
    Bannad · Nivå 15
    Detaljplanen styr.... Inom vissa detaljplaner får man knappt göra någonting utan bygglov, medans andra tillåter det mesta...
    Men att sätta igen ett fönster kan oftast behöva en bygganmälan, eller bygglov.
    Prata med kommunen. Att andra hus ser ut som de gör är inget argument för att slippa bygglov, dock kan det vara ett argument om man får problem med bygglovet.

Många av dessa åtgärder som dina grannar har gjort kan vara gjorda utan bygglov.
    Det är stor möjlighet att du behöver bygglov.

Redigerat 15 feb 2015 13:54
  5. F
    Medlem Nivå 3
    Det ante mig att jag skulle behöva bygglov.

6. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Ja, bygglov krävs om det inte explicit står inskrivet i detaljplanen.